Hoppa till innehållet

Football Addicts släpper ny fotbollsapp – med crowdsourcing

Göteborgsbolaget Football Addicts utmanar Umeås Sportswik med en ny app för både proffs- och gräsrotsligor. Målet är att öka antalet användare från 3 miljoner till 300 miljoner per månad. 

Patrik Arnesson, medgrundare och vd Football Addicts, intervjuas på scen vid Di Startup Tour i Göteborg strax efter klockan 16 under onsdagen.
Patrik Arnesson, medgrundare och vd Football Addicts, intervjuas på scen vid Di Startup Tour i Göteborg strax efter klockan 16 under onsdagen.Foto: Jack Mikrut

Football Addicts släpper ny en ny app, Forza Reporter, med målet att crowdsourca data från fotbollsligor. Det kan röra sig om resultat, uppställningar och allt annat som deras app Forza Football gör i dag för de mest kända fotbollsligorna. 

”Vi och våra konkurrenter täcker ungefär 96 ligor i hela världen. Det är egentligen ingenting. Nigeria, med 200 miljoner invånare, har ingen app som delar data för ligan där. Vår vision är att gå från att täcka 96 ligor till att täcka 50 000 ligor”, säger Patrik Arnesson, medgrundare och vd för Football Addicts.

Vem som helst ska kunna bidra med data från de ligor som Forza Football inte erbjuder information om i dag. Genom att verifiera uppgifterna med hjälp av användarens historik och andra användare, kommer appen att fungera på ett liknade sätt som Wikipedia.  

”Vårt mål är att ha 300 miljoner användare. Då måste vi bli tio gånger bättre än våra konkurrenter. I dag täcker vi alla samma ligor. Men om vi täcker 100 gånger fler ligor så borde vi bli minst tio gånger bättre”, säger Patrik Arnesson.

Forza Reporter kommer först och främst att ta data från proffsligor men kommer framöver att även täcka gräsrotsligor. Där finns det konkurrens.  Ett exempel är Umeå-bolaget Sportswik (NTL) som i somras tog in 10 miljoner kronor i kapital och öppnade kontor i Storbritannien i höstas.

Läs mer: Umeås Sportswik går på offensiven – öppnar Londonkontor

Men Patrik Arnesson tror att Football Addicts, med sina tre miljoner användare i månaden, har ett övertag.

”Det finns en massa bolag som försöker göra det här, men de börjar underifrån. Vi börjar från toppen. Vi hade en Manchester United-spelare som hörde av sig till oss och frågade om vi kan byta ut bilden på honom i Forza Football-appen för att han inte var nöjd. Vi är därmed en trovärdig plattform för fotbollsspelare i de högre ligorna. Om den spelaren bryr sig borde även Kalle, 12 år bry sig” säger Patrik Arnesson.

Patrik Arnesson, medgrundare och vd på Football Addicts (NTL), intervjuas på scen på Di Startup Tour i Göteborg strax efter klockan 16 under onsdagen den 8 november. Följ evenemanget live på Di Digital.

Läs mer: Därför säljer Football Addicts-grundaren aktier i det egna bolaget

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till databasen
Nordic Tech List.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera