Annons

Football Addicts släpper ny fotbollsapp – med crowdsourcing

Patrik Arnesson, medgrundare och vd Football Addicts, intervjuas på scen vid Di Startup Tour i Göteborg strax efter klockan 16 under onsdagen.
Patrik Arnesson, medgrundare och vd Football Addicts, intervjuas på scen vid Di Startup Tour i Göteborg strax efter klockan 16 under onsdagen. Foto: Jack Mikrut
Göteborgsbolaget Football Addicts utmanar Umeås Sportswik med en ny app för både proffs- och gräsrotsligor. Målet är att öka antalet användare från 3 miljoner till 300 miljoner per månad. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Football Addicts släpper ny en ny app, Forza Reporter, med målet att crowdsourca data från fotbollsligor. Det kan röra sig om resultat, uppställningar och allt annat som deras app Forza Football gör i dag för de mest kända fotbollsligorna. 

”Vi och våra konkurrenter täcker ungefär 96 ligor i hela världen. Det är egentligen ingenting. Nigeria, med 200 miljoner invånare, har ingen app som delar data för ligan där. Vår vision är att gå från att täcka 96 ligor till att täcka 50 000 ligor”, säger Patrik Arnesson, medgrundare och vd för Football Addicts.

Vår vision är att gå från 96 ligor till 50 000 ligor.

Vem som helst ska kunna bidra med data från de ligor som Forza Football inte erbjuder information om i dag. Genom att verifiera uppgifterna med hjälp av användarens historik och andra användare, kommer appen att fungera på ett liknade sätt som Wikipedia.  

”Vårt mål är att ha 300 miljoner användare. Då måste vi bli tio gånger bättre än våra konkurrenter. I dag täcker vi alla samma ligor. Men om vi täcker 100 gånger fler ligor så borde vi bli minst tio gånger bättre”, säger Patrik Arnesson.

Forza Reporter kommer först och främst att ta data från proffsligor men kommer framöver att även täcka gräsrotsligor. Där finns det konkurrens.  Ett exempel är Umeå-bolaget Sportswik (NTL) som i somras tog in 10 miljoner kronor i kapital och öppnade kontor i Storbritannien i höstas.

Läs mer: Umeås Sportswik går på offensiven – öppnar Londonkontor

Men Patrik Arnesson tror att Football Addicts, med sina tre miljoner användare i månaden, har ett övertag.

”Det finns en massa bolag som försöker göra det här, men de börjar underifrån. Vi börjar från toppen. Vi hade en Manchester United-spelare som hörde av sig till oss och frågade om vi kan byta ut bilden på honom i Forza Football-appen för att han inte var nöjd. Vi är därmed en trovärdig plattform för fotbollsspelare i de högre ligorna. Om den spelaren bryr sig borde även Kalle, 12 år bry sig” säger Patrik Arnesson.

Patrik Arnesson, medgrundare och vd på Football Addicts (NTL), intervjuas på scen på Di Startup Tour i Göteborg strax efter klockan 16 under onsdagen den 8 november. Följ evenemanget live på Di Digital.

Läs mer: Därför säljer Football Addicts-grundaren aktier i det egna bolaget

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till databasen
Nordic Tech List.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies