Hoppa till innehållet

"För många fortkörare i techvärlden"

Konkurrens är alltid bra, heter det. Men de rasande bolagsvärderingarna i Silicon Valley är ett tecken på motsatsen, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

Marken har börjat skaka under en lång rad amerikanska teknikbolag. Nyheter om nedvärderingar kommer mest varje dag. Dropbox, Jawbone, Snapchat, Foursquare, Zenefits – sammanlagt handlar det om miljardvärden som gått upp i rök det senaste halvåret.

Problemet för flera av bolagen är att de har vuxit för snabbt. God tillgång på riskkapital har gjort att det inte varit så farligt om förlusterna blivit lite högre än förväntat. I kampen om att bli störst först har bolagen tappat kontroll över kostnader, kultur och i vissa fall också vad som är lagligt.

Uber är ett strålande exempel på händelseutvecklingen. Bolagets ledning förstår sannolikt att de växer så snabbt att de nästan tappat kontrollen. Samtidigt: Har de något val? Om Uber sänker farten vet de att företagskloner kommer att dyka upp i varenda stad som de ännu inte etablerat sig i. Den enda möjligheten Uber lämnas med är att köra för fort och hoppas att de inte blir fångade på en fartkamera.

Hård konkurrens kan få företag att fatta kortsiktiga beslut, tappa fokus och tvingas chansa lite för mycket.

Konkurrens är alltid bra heter det. Men hård konkurrens kan få företag att fatta kortsiktiga beslut, tappa fokus och tvingas chansa lite för mycket. Nedvärderingarna som vi nu ser är en konsekvens av det.

I Sverige är Wrapp det tydligaste exemplet. Wrapp fick tidigt sin affärsidé kopierad av Rocket Internet och tvingades gasa mer än planerat. Precis som Uber hade de knappast något val. Ställda inför en situation där man antingen kan lägga sig ned och dö eller ta en rejäl chansning gör alla entreprenörer samma val. Man chansar. För Wrapp slutade det med nedvärdering och anställda som fick se sig om efter nya jobb. 

Läs mer: De svenska riskkapitalisternas sämsta IT-investeringar

Det finns dock en lösning. När Apple Music lanserades sa Spotifys grundare Daniel Ek: ”För mig räcker det att vara topp tre”. Han duckade på sätt en direkt konfrontation med Apple. Istället låter han Spotify växa i sin egen takt, utan något större pris- eller marknadsföringskrig med Apple. Att Spotify inte chansar utan håller sig till hastighetsbegränsningen kan visa sig vara ett genidrag. För precis som näsvisa trafikanter säger: Det är bättre att komma fram lite sent än att inte komma fram alls. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera