Den svenska startupen Einride har sedan tidigare siktat på att sätta sin självkörande lastbil på marknaden senast i september 2018.
"Kostnaden för chaufförer och diesel är en stor del av transporterna. Vi kan ge kostnadsbesparingar på upp till 90 procent", sa medgrundaren Robert Falck till Di Digital i februari.
Nu är bolaget ett stort steg närmare sin vision. Detta efter att ha tecknat ett avtal med den globala logistikjätten DB Schenker.
Läs mer: Einride ska sätta självkörande eldrivna transporter på vägarna
Samarbetet innebär att Sverige och världen kan få sin första självkörande lastbil på allmän väg redan i höst, förutsatt att Transportstyrelsen ger sitt tillstånd.
”Den snabba utvecklingen inom batteriteknik och AI möjliggör kraftigt minskade utsläpp, ökad kostnadseffektivitet och ökad trafiksäkerhet – en framtid som vi gärna är en del av”, säger Mats Grundius, vd för Schenker i Sverige, i en kommentar.
Einride kommer nämligen att installera sina autonoma lastbilar, den så kallade T-podden som drivs på batteri, hos DB Schenker i Jönköping. Fordonet ska trafikera en sträcka mellan två av deras anläggningar, varav en del är på allmän väg.
Avtalet avser en pilotinstallation med option på installationer för DB Schenker globalt. Sedan tidigare finns också dagligvarukedjan Lidl på Einrides kundlista.
”Vi fokuserar på bolag med stabila flöden med stora volymer där man enkelt kan automatisera med en förutsägbarhet”, har Robert Falck tidigare sagt till Di Digital.
Einride grundades 2016 av Robert Falck och Filip Lilja och har ett 30 tal anställda. Bolagets målsättning är att ha 200 fordon i drift redan om två år, och hittills har man tagit in 22 miljoner kronor i riskkapital.
Läs mer: Den svenska förarlösa lastbilen snart redo: ”Tesla har tappat i racet”