Hoppa till innehållet

Tyska BMW storsatsar på Malmös AI-bolag Mapillary

Malmös bildanalysbolag Mapillary tar in 125 miljoner kronor i riskkapital från bland andra biljätten BMW, Samsung och Kinas största kartbolag. Mapillary analyserar de gatubilder som används för att styra framtidens självkörande bilar.

Jan Erik Solem, vd och grundare av Mapillary, vars ”annoterade gatubilder” används för att "träna" självkörande bilar.
Jan Erik Solem, vd och grundare av Mapillary, vars ”annoterade gatubilder” används för att "träna" självkörande bilar.

Mapillary startades för fem år sedan av Jan Erik Solem, som då främst var känd för att ha byggt upp och sålt av sitt ansiktsigenkänningsbolag Polar Rose till Apple tre år innan. Till en början beskrevs bolaget som ett slags crowdsourcat Google Maps. Målet var då att samla in och sy ihop mängder av fotografier tagna av fotgängare, cyklister och bilister runt om i världen. 

Idén gick hem hos några av världens tyngsta investerare: Niklas Zennströms Atomico och Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys kändaste riskkapitalbolag, har redan investerat 83 miljoner kronor i bolaget.

”Till att börja med vände vi oss främst till kartföretag och städer. Men det senaste halvåret har vi sett ett ökat intresse från biltillverkare och deras underleverantörer. De behöver uppdatera sina kartfunktioner och träna sina AI-system", säger Mapillarys vd och grundare Jan Erik Solem.

I början av året kunde han avslöja att de fått in Volkswagenkoncernen som kund. Men man har även många andra hemliga kunder i sektorn som kretsar kring självkörande fordon. 

Orsaken till Mapillarys popularitet är att dess gatubilder kan ”annoteras”, det vill säga brytas ner i hundratals objektbaserade kategorier som "träd", "människa", "hund", "gatuskylt", "moped", med mera. Detta underlag kan sedan användas för att skapa simulerade trafiksituationer och ”träna” de AI-system som styr framtidens autonoma fordon.

Exempel på två av Mapillarys ”annoterade gatubilder” som visar hur olika miljöer analyseras.
Exempel på två av Mapillarys ”annoterade gatubilder” som visar hur olika miljöer analyseras.

”Den stora knäckfrågan är hur man kan få kartorna i bilarnas navigationssystem att uppdateras i kontinuerligt. Ska man lyckas med det måste man ta in bilder i realtid från en mängd olika källor, även bilar i trafiken. Om bara ett par år måste alla biltillverkare ha tillgång till dessa typer av kartor,” förklarar Jan Erik Solem.

Nu står det klart att Mapillary tar in ytterligare 125 miljoner kronor (15 miljoner dollar) i riskkapital. Största investerare i denna så kallade "b-runda" är biltillverkaren BMW:s riskkapitalbolag ”BMW i Ventures”, med bas i Silicon Valley. 

”BMW tittar ju mycket på AI och mobilitet i ett större perspektiv. De jobbar med självkörande bilar och teknik för "ride sharing", det vill säga tjänster för att dela bilar mellan olika användare”, säger Jan Erik Solem.

Uwe Higgen, managing partner på BMW i Ventures, som även går in i Mapillarys styrelse som del av rundan.
Uwe Higgen, managing partner på BMW i Ventures, som även går in i Mapillarys styrelse som del av rundan.

Även kartbolaget Navinfo är med på tåget.

”Navinfo är Kinas största kartbolag och deras teknik finns i mängder av stora navigationssystem”, säger Jan Erik Solem.

Läs mer: Mapillarys vd: ”Då tar självkörande bilar över i storstäderna” 

Den tredje nya investeraren är koreanska Samsung Catalyst. De äger elektronikbolaget Harman, som Jan Erik Solem beskriver som världsledande inom integration av kart- och navigationsteknik i bilar. 

”Vi har valt dessa tre investerare eftersom de representerar hela ledet som tar Mapillary in i bilen”, slår han fast. 

Värt att nämna är att även Atomico och Sequoia Capital är med och investerar.

Jan Erik Solem vill inte kommentera bolagets värdering. Men en typisk b-runda brukar motsvara cirka 25 procent av aktierna. Är det så i detta fall bör Mapillary värderas till cirka en halv miljard kronor.

”Vi ska använda kapitalet till att lösa frågan om integrationen i bilar. Inom två år ska vi kunna leverera bilddata rakt in i de kartsystem som används i allt från halv-autonoma till fullt ut självkörande bilar”, säger Jan Erik Solem. 

Han tillägger även att Mapillary ska gå från 30 till 50 medarbetare i år. De som anställs är i huvudsak utvecklare, men även personer inom sälj- och marknadsföring. 

Läs mer: Uber når förlikning efter dödsolycka 

Än så länge lyser Mapillarys vinster med sin frånvaro. Men i fjol växte bolagets omsättning från några hundratusen kronor till 8 Mkr. Resultat et landade på -33 Mkr.

”Vi nådde vårt mål att omsätta en miljon dollar 2017. Målet är att vara lönsamma på månadsbasis någon gång under 2020”, säger Jan Erik Solem.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera