Hoppa till innehållet

Fördubblar vinsten – startupen Notified valde bort riskkapitalet 

Startupföretaget Notified har varit lönsamt från starten, utan att behöva ta in riskkapital. Nu lanserar bolaget en ny produkt. "Vi har sett hur fel det kan bli om man tar in riskkapital för tidigt", säger grundaren Kristopher Stenkula.

Grundarna till Notified lanserar ny webbtjänst.
Grundarna till Notified lanserar ny webbtjänst.

Mediebevakningsföretaget Notified startades utan riskkapital men har ändå lyckats bra. Från att ha börjat med så gott som noll i kapital 2010 gjorde företaget en vinst på 4,5 Mkr under förra räkenskapsåret. 

”Med erfarenhet av att ha jobbat på startups tidigare har vi sett hur fel det kan bli om man tar in riskkapital i ett för tidigt skede, innan man ens vet hur själva affärsmodellen ser ut. Investerare har ofta en bild av vilken väg företaget ska gå och om man snabbt måste ändra inrikting för bolaget kan det bli svårt. Vi kände att det här måste vi kunna fixa utan att ta in kapital”, säger Kristopher Stenkula, vd och medgrundare till Notified. 

Idén bakom Notified kom efter att Marcus Norrving och Kristopher Stenkula hade sett hur små företag sökte på Google för att ta reda på vad som sagts om företaget. Hur stora företag lyckades få fram samma information var för dem en gåta men samtidigt en möjlighet.

Värt att nämna är att det här var år 2009, innan Facebook hade öppnat upp dörrarna för företag och Twitter precis hade börjat växa på riktigt i Sverige.

”Vi såg att det fanns ett behov och även om det fanns massvis av påbörjade projekt i resten av världen fanns det ingen som hjälpte företag i Norden inom detta.”

Men innan de kunde göra verklighet av sin idé fanns det vissa hinder.

”Vi hade inga pengar. Vi inte heller någon kunskap inom detta. Men till skillnad från de som håller inne på sina idéer så berättade vi för alla om vår.”

Till slut fick de napp. Kristopher Stenkulas granne visade sig vara produktutvecklare och villig att hjälpa till. Han fick ingen lön för arbetet men lovades utbetalning så fort de första kunderna kom in.

Man fick magknip av att försöka få hyran betald samtidigt som man inte fick någon lön. Vi hade kniven mot strupen hela tiden.

Samtidigt som första versionen av produkten snickrades ihop i lägenheten gick Marcus Norrving en kurs i interaktionsdesign där han jobbade på gränssnittet för Notified. Under samma period satt Kristopher Stenkula och kallringde framtida kunder. 

Var det inte svårt att klara det utan finansiering?

”Det är klart som fan. Jag hade dessutom precis köpt en lägenhet. Man fick magknip av att försöka få hyran betald och samtidigt inte få någon lön. Det var en enorm press att få in betalande kunder. Vi hade kniven mot strupen hela tiden. Men det gjorde också att man arbetade hårdare.” 

Notified har cirka 500 kunder i Norden och hade en omsättning 2014/2015 på 16,7 Mkr, drygt 30 procent mer än året innan. Kristopher Stenkula hyllar personalen på Notified för framgången.

”Jag är helt övertygad om att det uteslutande handlar om personalen och kulturen i bolaget. Alla på Notified kan vara sig själva, jag tror det betyder mycket.”

Det finns också en annan person som har varit till stor hjälp. Ingvar Olsson, med erfarenhet som ekonomichef på Ikea, togs in i ett tidigt stadium. 

”Ingvar är anledningen till att vi har vågat anställa och vågat tro på att det är en lönsam affär. Han har dessutom varit ett fantastiskt bollplank. Sedan är det väldigt bra att ta in en tredje person som man enbart har en professionell relation med. Jag och Marcus kommer alltid vara vänner först, kollegor i andra hand. Och om vi tycker olika är det bra med en tredje person som får lägga sin röst.”

Det Malmöbaserade företaget släpper nu sin nya produkt, Sparkle. Den nya webbtjänsten samlar in och presenterar användargenerat innehåll från sociala medier som kunderna senare kan använda i sin marknadsföring.

”Tidigare har det varit svårt för våra kunder att ta till sig allt material som finns. En massa innehåll gick till spillo. Med Sparkle kan företagen lyfta fram innehåll som skapas av kunderna”, säger Kristopher Stenkula.

Men bara för att Notified har koncentrerat sig helt på den nordiska marknaden så kommer inte det här behöva vara framtiden för Sparkle.

”Sparkle har inte de begränsningar som Notified har och vi vill lansera produkten internationellt.” 

Vilka marknader har ni tänkt er?

”Vi ska fokusera på Norden nu men USA är en intressant marknad där vi nog har potential. Vi har ingen strategi för ett visst land men jag tror på ett internationellt genombrott.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera