Hoppa till innehållet

Före detta ordförande hoppar av Einrides styrelse

Volvo- och Scaniautmanaren Einride öppnar upp för ny kapitalrunda, samtidigt som en investerare hoppar av styrelsen.

Einrides grundare och vd Robert Falck med bolagets lastbil.
Einrides grundare och vd Robert Falck med bolagets lastbil.Foto: Jack Mikrut

Svenska Einride utvecklar en självkörande, eldriven lastbil. Lastbilen ska ingå i bolagets fraktsystem med en mjukvaruplattform som kan automatisera logistik. 

Nu kliver tidigare ordförande och styrelseledamoten Carl-Henrik Nilsson av styrelseuppdraget. Enligt bolaget handlar det om att Carl-Henrik Nilsson har andra åtaganden som måste prioriteras, något som Carl-Henrik Nilsson bekräftar för Di Digital.

I januari förra året fyllde Einride på kassan med 22 miljoner kronor där pengarna kom från ett ängelnätverk som leddes av Carl-Henrik Nilsson. Då tog också Carl-Henrik Nilsson platsen som ordförande. 

Inom kort ska bolaget presentera en ny styrelse, enligt bolagets kommunikationschef Nicholas Rundberg. Einride har nyligen bland annat knutit till sig Daimler-veteranen Marc Llistosella som bland annat ska driva bolagets utveckling av hårdvaran.

Läs mer: Den svenska förarlösa lastbilen snart redo: ”Tesla har tappat i racet” 

Tidigare i vår var bolaget en av de första att köra en autonom, eldriven lastbil på allmän väg när bolaget startade sina tester av lastbilen på tyska giganten DB Schenkers logistikanläggning i Jönköping.

Nyligen meddelade Einride att man ingått i ett större avtal med franska däcktillverkaren Michelin där man under 2020 ska rulla ut Einrides lastbilar på däcktillverkarens anläggning i franska Clermont-Ferrand. 

Två andra betalande kunder är Lidl Sverige och Svenska Retursystem.

Läs mer: Volvo-utmanaren växlar upp – startar transporter med självkörande lastbil 

Samtidigt har bolaget öppnat upp för en ny kapitalrunda. Enligt handlingar från Bolagsverket beslutade styrelsen om en nyemission i slutet av maj. 

Hittills har bolaget till stor del fått in pengar från ängelinvesterare, den tekniska utvecklingen som bolaget åstadkommit kan dock locka andra typer av investerare i kommande runda. Samarbetet med DB Schenker ger option på fler, större, affärer om utvecklingen går som Einride vill.

I förra veckan meddelade Volvo Trucks att man startat ett samarbete med fraktbolaget DFDS där Volvos självkörande lastvagn Vera ska sköta vissa fraktuppgifter i Göteborgs hamn. 

Även Scania har trappat upp sin verksamhet inom självkörande. Tidigare i juni presenterade bolaget ett koncept med en självkörande buss som också ska kunna göras om till lastbil.

Läs mer: Scania testar buss som kan omvandlas till lastbil 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera