Svenska Einride utvecklar en självkörande, eldriven lastbil. Lastbilen ska ingå i bolagets fraktsystem med en mjukvaruplattform som kan automatisera logistik.
Nu kliver tidigare ordförande och styrelseledamoten Carl-Henrik Nilsson av styrelseuppdraget. Enligt bolaget handlar det om att Carl-Henrik Nilsson har andra åtaganden som måste prioriteras, något som Carl-Henrik Nilsson bekräftar för Di Digital.
I januari förra året fyllde Einride på kassan med 22 miljoner kronor där pengarna kom från ett ängelnätverk som leddes av Carl-Henrik Nilsson. Då tog också Carl-Henrik Nilsson platsen som ordförande.
Inom kort ska bolaget presentera en ny styrelse, enligt bolagets kommunikationschef Nicholas Rundberg. Einride har nyligen bland annat knutit till sig Daimler-veteranen Marc Llistosella som bland annat ska driva bolagets utveckling av hårdvaran.
Läs mer: Den svenska förarlösa lastbilen snart redo: ”Tesla har tappat i racet”
Tidigare i vår var bolaget en av de första att köra en autonom, eldriven lastbil på allmän väg när bolaget startade sina tester av lastbilen på tyska giganten DB Schenkers logistikanläggning i Jönköping.
Nyligen meddelade Einride att man ingått i ett större avtal med franska däcktillverkaren Michelin där man under 2020 ska rulla ut Einrides lastbilar på däcktillverkarens anläggning i franska Clermont-Ferrand.
Två andra betalande kunder är Lidl Sverige och Svenska Retursystem.
Läs mer: Volvo-utmanaren växlar upp – startar transporter med självkörande lastbil
Samtidigt har bolaget öppnat upp för en ny kapitalrunda. Enligt handlingar från Bolagsverket beslutade styrelsen om en nyemission i slutet av maj.
Hittills har bolaget till stor del fått in pengar från ängelinvesterare, den tekniska utvecklingen som bolaget åstadkommit kan dock locka andra typer av investerare i kommande runda. Samarbetet med DB Schenker ger option på fler, större, affärer om utvecklingen går som Einride vill.
I förra veckan meddelade Volvo Trucks att man startat ett samarbete med fraktbolaget DFDS där Volvos självkörande lastvagn Vera ska sköta vissa fraktuppgifter i Göteborgs hamn.
Även Scania har trappat upp sin verksamhet inom självkörande. Tidigare i juni presenterade bolaget ett koncept med en självkörande buss som också ska kunna göras om till lastbil.