Annons

Förlorade streamingkriget – nu hjälper de Telia att sälja data om kunderna

Stockholm i Telias platsdataverktyg/Skärmdump och Kristofer Ågren, Chef för dataanalys på "Division X" på Telia
Stockholm i Telias platsdataverktyg/Skärmdump och Kristofer Ågren, Chef för dataanalys på "Division X" på Telia Foto: Kollage.
Uppbackade av 200 miljoner kronor i riskkapital satsar Tidal-grundarnas nya bolag Unacast på att analysera platsdata från wifi och GPS. En av kunderna och delägarna är Telia som på sikt ser stora affärsmöjligheter i att sälja vidare platsdata.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För snart tio år sedan var de båda norrmännen Kjarten Slette och Thomas Walle med och tog fram musiktjänsten Wimp som senare såldes till artisten Jay-Z, fick namnet Tidal och tog upp kampen mot Spotify.

I dag har den svenska musiktjänsten över 200 miljoner användare medan Tidal bara har en bråkdel av marknaden.

Sedan 2015 driver den norska duon istället startupbolaget Unacast som satsar på att analysera platsdata, det vill säga information över användares fysiska positioner, från bland annat wifi och GPS. 

I ryggen har de drygt 200 miljoner kronor i riskkapital. En del av pengarna kommer från Telia som i början av 2018 deltog i en investeringsrunda.

Nu står det klart att den svenska teleoperatören dessutom blir kund till Unacast genom ett samarbete som innebär att Telia ska använda sig av norrmännens analysplattform.

”Vi jobbar med otroligt stora mängder data. Den måste vi förvandla med algoritmer så att den säger någonting, exempelvis hur biltrafiken minskar när man drar om bussnätet. Det är det som vi köper in från Unacast”, säger Kristofer Ågren, som är chef för dataanalys på ”Division X” på Telia som har hand om samarbetet.

Nyligen lanserade hans affärsområde sin första tjänst inom platsdata. Den använder sig av anonymiserad data från Telias nät och visar hur grupper av människor rör sig i stadsmiljöer och kan bland annat användas för att planera kollektivtrafiken.

Tjänsten har lanserats i Sverige, Finland, Norge, Danmark. Till kunderna hör bland annat Trelleborgs stad och Helsingfors kollektivtrafiksmyndighet. De senare har använt sig av Telias platsdataanalys vid en utbyggnad av tunnelbanenätet.

”Att dra om busslinjer och synka tidtabeller är komplext. För att få en överblick av hur folk rör sig har man traditionellt använt sig av enkäter eller av att lägga ut gummislangar på gatorna som ska räkna antalet fotgängare. Med data över rörelsemönster blir det lättare att se effekten”, säger Kristofer Ågren.

Han ser stora affärsmöjligheter för Telia inom platsdata:

”På sikt ska vi bygga en ganska rik portfölj som riktar sig till kommuner, städer och transportorganisationer.”

Vad får Telias kunder ut av att dela med sig av sin data?

”De gynnas indirekt genom att det här förhoppningsvis bidrar till att kollektivtrafiken blir lite bättre. Vi tror helt enkelt att städer och kommuner kan funka bättre genom det här.”

Kan man som kund välja att inte dela med sig av sin data?

”Lösningen fungerar så att allt anonymiseras direkt. Det som kommer ut är en anonymiserad datamängd.”

Men om man som kund inte vill vara med – kan man då stå utanför det här?

”Nej, det går inte eftersom det inte går att identifiera någon enskild individ.”

I fjol avslöjade New York Times att anonym platsdata från diverse appar hade sålts vidare till såväl annonsörer som hedgefonder. Tidningens genomgång visade att datan - trots att den sades vara anonym - var tillräckligt precis och unik för att kunna identifiera enskilda individer.

I våras rapporterade Dagens Nyheter att en databas med nästan en miljard loggade positioner i Sverige legat ute för försäljning. Även i det fallet gick det att identifiera enskilda med hjälp av deras rörelsemönster.

Kristofer Ågren understryker dock att Telia inte använder sig av GPS-data.

Hur säkerställer ni att man som kund får vara anonym?

”Utgångspunkten är att det inte ska gå att identifiera individen och att datan ska vara anonymiserad och aggregerad. Vi har låtit en extern part göra tester för att se om de kan hitta några hål och vi bedömer att det inte går. Det tycker vi är helt avgörande”, säger Kristofer Ågren.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies