Hoppa till innehållet

Förlusterna ökar för bokföringsappen – ”Vi växer snabbare nu”

Förlusterna ökar för den kostnadsfria bokföringsappen Bokio. Men vd:n Viktor Stensson betonar att utvecklingen går enligt plan – och han spår tiofaldigad omsättning i år.

Bokios vd Viktor Stensson.
Bokios vd Viktor Stensson.

Gratis, automatiserad bokföring för småföretag. Med denna paroll lanserade Bokio sin tjänst under 2015. 

Sedan dess har man lockat 78 000 småföretag. Antalet kunder växer med cirka 100 om dagen. 

”Vi växer snabbare nu än för ett år sedan”, säger bolagets vd och medgrundare Viktor Stensson.

Han var endast 24 år gammal, och student vid Handelshögskolan i Göteborg, när han grundade Bokio ihop med tre kompanjoner. Redan följande år fick Bokio stöd från Chalmers Ventures och Vinnova, och lanserade sin första produkt.

Läs mer: Bokio fyller på kassan – vill bli ”global standard” för gratis bokföring 

Sedan dess har bolaget tagit in cirka 30 miljoner kronor i riskkapital från en rad kända investerare. I ägarlistan finns bland annat riskkapitalbolaget Creandum, Svea Ekonomi, Inbox Capital, samt affärsänglarna Mattias Miksche och Sophia Bendz.

Vårt mål är att bli en av världens största gratisappar för bokföring.

Pengarna behövs.

Under 2018 steg förlusterna med drygt 10 miljoner kronor till totalt 16,4 Mkr. Omsättningen är fortfarande mycket låg, men dubblades till under året till 1,2 Mkr.

”Utvecklingen går enligt plan. Omsättningen kommer ligga över 10 miljoner kronor i år. Förlusterna kommer att öka, men inte så mycket”, säger Viktor Stensson.

Vid periodens slut hade Bokio 8,4 Mkr i kassan. Det är 17 Mkr lägre än året innan. 

”Vi har inget akut kapitalbehov. Men vi har starka delägare och ska fortsätta växa genom att ta in externt kapital”, säger vd:n.

Bokios nya trea: Filip Åberg, chef för affärsutveckling, Viktor Stensson, vd, och Daniel Träff, operationell chef.
Bokios nya trea: Filip Åberg, chef för affärsutveckling, Viktor Stensson, vd, och Daniel Träff, operationell chef.

I april lanserade Bokio tjänsten i Storbritannien, som blir bolagets andra land. Sedan dess har man lockat kring 1000 kunder där. 

”Vårt mål är att bli en av världens största gratisappar för bokföring med 100 miljoner användare”, säger Viktor Stensson.

Bokios tjänst fungerar genom att användaren fotograferar av sina kvitton med mobilen, laddar upp fakturor och skickar in dem till Bokios AI-motor. Informationen sorteras sedan och bokförs. Användaren får sedan en färdig bokföring och deklaration, som skickas till Skatteverket.

Bolaget tjänar pengar på att sälja tilläggstjänster, främst i samarbete med tredje part. Det rör sig om faktureringstjänster, lån, pensioner, försäkring och juridiska tjänster.

Bokio har idag 45 medarbetare. 

Under våren genomförde man flera nyckelrekryteringar. Filip Åberg, som tidigare var försäljningschef för på IP-Only, blev chef för affärsutveckling. Daniel Träff, tidigare tillväxtchef på Matsmart, blev operationell chef.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera