Hoppa till innehållet

Förlusterna rusar för snabbväxande Truecaller

Svenska Truecaller gör succé bland såväl användare som riskkapitalister.  Men än så länge lyser intäkterna med sin frånvaro. Fjolåret slutade med en rekordförlust på 84 miljoner kronor. 

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.Foto: Oskar Omne

Startupbolaget Truecaller har erövrat världen med sin telefonboksapp. Redan vid årsskiftet passerade de 100 miljoner användare och i år räknar de med att passera smått otroliga 300 miljoner användare

Men trots succén har bolaget ännu inte någon hållbar affärsmodell. Något som syns i bokslutet för 2014. Truecaller, eller True Software Scandinavia som bolaget heter, omsatte i fjol 6,7 Mkr. En mycket liten summa i förhållande till appens popularitet. 

"Bolagets intäkter kommer främst ifrån annonsering inom mobilapplikationen samt försäljning av premiumtjänster inom mobilapplikationen", skriver bolaget i årsredovisningen.

Truecaller tog i fjol in 430 Mkr i nytt riskkapital från bland annat Sequoia Capital, Atomico och Kleiner Perkins. Syftet är att snabbt växa antalet användare. Att det kortsiktiga resultatet inte står i fokus blir allt tydligare i bolagets årsredovisningar. 

2012 var förlusten 2,2 Mkr. 2013 var förlusten 21 Mkr. I fjol blev det nytt rekord med en förlust på nästan 85 Mkr. Under samma tid har Truecaller också gått från 7 till 51 anställda och någon plan på att slå av på takten syns inte. Tvärtom har Truecaller under våren etablerat ett dotterbolag i USA med syfte att utveckla verksamheten där.

"Bolaget kommer under 2015 att fortsätta växa sin organisation i både Sverige och USA", står det i bokslutet.

Tack vare fjolårets finansieringsrunda går det knappast någon nöd på bolaget trots stora förluster och snabb tillväxt. På Trucallers konto låg vid årsskiftet 321 Mkr. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera