Hoppa till innehållet

Förlusterna skenar för Starbreeze

Starbreezes omsättning ökade markant under första kvartalet. Samtidigt tyngs bolaget av sina kostnader för utveckling och marknadsföring. Aktien backar på börsen.

Bo Andersson Klint är vd för Starbreeze.
Bo Andersson Klint är vd för Starbreeze.

Spelutvecklaren Starbreeze redovisar ett minusresultat (ebitda) på 35,3 miljoner kronor för det första kvartalet 2017, att jämföra med förluster på 4,3 Mkr under första kvartalet i fjol. Resultatet per aktie uppgick till -0:18 kronor (-0:06).

Nettoomsättningen uppgick till 57,3 Mkr, vilket motsvarar en ökning om drygt 40 procent jämfört med samma period i fjol. Resultatet efter skatt uppgick till -50,6 Mkr (-14,7).

Starbreeze första kvartal tyngdes av ökade kostnader och rörelseresultatet landade på -50,8 Mkr (-9,5).

Läs mer: Pengarna strömmar till spel: ”Några kommer betala dyrt för sina misstag”

Vid 11:15 på torsdagsförmiddagen hade Starbreeze b-aktie backat med 4,5 procent till 14,8 kronor på en svagt fallande Stockholmsbörs. (Följ kursen här.)

Enligt bolaget beror kostnadsökningarna på en fortsatt acceleration av spelutvecklingsprojekt, såväl egna som projekt inom ramen för förläggarverksamheten. Även kostnaderna för marknadsföring har ökat till följd av att fler titlar och nedladdningsbart material lanseras, och i allt högre takt.

”Andra kvartalet innehåller vanligtvis merparten av våra marknadsföringskostnader, främst på grund av vårt deltagande på E3-mässan i Los Angeles. I år kommer marknadsföringskostnaderna istället nå sin kulmen under första kvartalet då vi skiftat från E3 till aktiviteter som vi tror ger mer värde”, skriver bolaget i rapporten.

Övriga externa kostnader ökade till 86,2 Mkr (44,4). Kostnader för inköpta tjänster i samband med produktion för utveckling av spel ökade till 31,8 miljoner (21,3) och mässkostnader ökade till 13,6 miljoner (0,1).

Personalkostnaderna för det första kvartalet uppgick till 52,5 Mkr (26,4) där ökningen främst förklaras av tillkommande personal från förvärvade bolag och även av en personalökning i redan existerade delar av koncernen och då främst i Stockholm.

Kvartalet har även belastats med kostnader av engångskaraktär avseende det pågående arbetet med noteringen på Nasdaq Stockholm.

Under måndagen föll Starbreeze aktie efter att det blivit känt att de skjuter på lanseringen av spelet The Walking Dead till andra halvåret 2018. Tidigare var planen att spelet skulle vara färdigställt under senare delen av 2017.

Läs även: Försening av The Walking Dead får Starbreeze att falla på börsen

Starbreeze största intäktskälla så här långt är Payday 2 och i juni släpps den nya versionen Payday 2: Ultimate Edition där allt tidigare nedladdningsbart material paketeras med ett pris på 45 dollar. För ett år sedan köpte Starbreeze loss de fullständiga rättigheterna till Payday varpå bolaget säkrat de intäkter som spelet genererar på plattformen Steam.

"Det ska bli väldigt intressant att följa eftersom all nyförsäljning av Payday (Ultimate Edition för pc) från och med att vi gör om produkten naturligtvis kommer att driva högre omsättning. Det är ingen exakt vetenskap, men vi hoppas givetvis att det kommer att ge en omsättningsökning", säger Starbreeze ir-chef Maeva Sponbergs till Nyhetsbyrån Direkt.

Direkt/Di Digital

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera