Spelutvecklaren Starbreeze redovisar ett minusresultat (ebitda) på 35,3 miljoner kronor för det första kvartalet 2017, att jämföra med förluster på 4,3 Mkr under första kvartalet i fjol. Resultatet per aktie uppgick till -0:18 kronor (-0:06).
Nettoomsättningen uppgick till 57,3 Mkr, vilket motsvarar en ökning om drygt 40 procent jämfört med samma period i fjol. Resultatet efter skatt uppgick till -50,6 Mkr (-14,7).
Starbreeze första kvartal tyngdes av ökade kostnader och rörelseresultatet landade på -50,8 Mkr (-9,5).
Läs mer: Pengarna strömmar till spel: ”Några kommer betala dyrt för sina misstag”
Vid 11:15 på torsdagsförmiddagen hade Starbreeze b-aktie backat med 4,5 procent till 14,8 kronor på en svagt fallande Stockholmsbörs. (Följ kursen här.)
Enligt bolaget beror kostnadsökningarna på en fortsatt acceleration av spelutvecklingsprojekt, såväl egna som projekt inom ramen för förläggarverksamheten. Även kostnaderna för marknadsföring har ökat till följd av att fler titlar och nedladdningsbart material lanseras, och i allt högre takt.
”Andra kvartalet innehåller vanligtvis merparten av våra marknadsföringskostnader, främst på grund av vårt deltagande på E3-mässan i Los Angeles. I år kommer marknadsföringskostnaderna istället nå sin kulmen under första kvartalet då vi skiftat från E3 till aktiviteter som vi tror ger mer värde”, skriver bolaget i rapporten.
Övriga externa kostnader ökade till 86,2 Mkr (44,4). Kostnader för inköpta tjänster i samband med produktion för utveckling av spel ökade till 31,8 miljoner (21,3) och mässkostnader ökade till 13,6 miljoner (0,1).
Personalkostnaderna för det första kvartalet uppgick till 52,5 Mkr (26,4) där ökningen främst förklaras av tillkommande personal från förvärvade bolag och även av en personalökning i redan existerade delar av koncernen och då främst i Stockholm.
Kvartalet har även belastats med kostnader av engångskaraktär avseende det pågående arbetet med noteringen på Nasdaq Stockholm.
Under måndagen föll Starbreeze aktie efter att det blivit känt att de skjuter på lanseringen av spelet The Walking Dead till andra halvåret 2018. Tidigare var planen att spelet skulle vara färdigställt under senare delen av 2017.
Läs även: Försening av The Walking Dead får Starbreeze att falla på börsen
Starbreeze största intäktskälla så här långt är Payday 2 och i juni släpps den nya versionen Payday 2: Ultimate Edition där allt tidigare nedladdningsbart material paketeras med ett pris på 45 dollar. För ett år sedan köpte Starbreeze loss de fullständiga rättigheterna till Payday varpå bolaget säkrat de intäkter som spelet genererar på plattformen Steam.
"Det ska bli väldigt intressant att följa eftersom all nyförsäljning av Payday (Ultimate Edition för pc) från och med att vi gör om produkten naturligtvis kommer att driva högre omsättning. Det är ingen exakt vetenskap, men vi hoppas givetvis att det kommer att ge en omsättningsökning", säger Starbreeze ir-chef Maeva Sponbergs till Nyhetsbyrån Direkt.
Direkt/Di Digital
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev: