Mediebolaget Kit grundades 2014 och har hittills tagit in omkring 70 miljoner kronor i riskkapital.
Nu styckar bolaget sin verksamhet i två delar: en som producerar redaktionellt och kommersiellt innehåll och ett nytt bolag som ska sälja Kits storytelling-plattform till företagskunder.
”Vi har över tid utvecklat två olika verksamheter som har olika förutsättningar och behov. Å ena sidan har vi ett svenskt mediebolag med prisbelönt journalistik och en innehållsbyrå med snabb tillväxt. Å andra sidan har vi en teknisk plattform med stor potential”, säger Peder Bonnier, en av Kits grundare och bolagets vd.
Vid två tillfällen, 2015 och 2017, har bolaget tagit in pengar. Pengarna från Bonnier Ventures (en del av Bonnier AB, som även äger Dagens industri) lär snart vara slut. För räkenskapsåren 2014–2016 redovisar Kit ackumulerade förluster om 60 miljoner kronor.
Peder Bonnier uppger att Kit förra året fördubblade omsättningen till drygt 16 Mkr men vill inte kommentera bolagets resultat.
”Mediebolaget kommer att vara lönsamt i år, åtminstone på månadsbasis”, säger Peder Bonnier.
Kits chefredaktör Robert Brännström lämnar sin post under hösten för att ägna sig åt affärsutveckling i mediebolaget. Den tredje medgrundaren Fredrik Strömberg fortsätter i det han beskriver som sin nuvarande roll, som produktchef i teknikbolaget.
Alla Kits intäkter har hittills kommit från bolagets innehållsbyrå, som producerar material åt företagskunder. Parallellt har Kit byggt upp egna redaktionella kanaler på exempelvis Facebook, som sedan en tid tillbaka nedprioriterat innehåll från just mediehus. Det har slagit mot Kits redaktionella räckvidd.
”Det är klart att man blir utsatt för beslut som fattas på plattformarna. Algoritmförändringarna har påverkat vår redaktionella räckvidd. Men det har inte över huvud taget påverkat vårt kommersiella erbjudande”, säger Peder Bonnier.
Sedan Facebook sjösatte sin nya policy har Kit i stället prioriterat en annan av Mark Zuckerbergs kanaler: Instagram.
”Där har vi jobbat ganska aktivt de sista fyra månaderna”, säger Peder Bonnier.
Journalisterna som är anställda på Kit producerar uteslutande redaktionellt innehåll, sånär som på vissa sponsrade format som även flera andra mediehus laborerat med på senare år.
Kits redaktion genererar nästan inga egna intäkter men kommer att finnas kvar, säger mediebolagets tillträdande vd Linda Öhrn Lernström.
”Vårt redaktionella material är enormt viktigt, både för varumärket Kit och för att bidra med insikter. Vi har alltid haft och kommer även framåt att ha en tydlig vision för vårt redaktionella arbete. Vårt strategiska arbete med storytelling i sociala medier är viktigt för att lära oss hur vi skapar bästa möjliga innehåll. Vi måste testa vad som funkar och inte funkar. Denna kunskap kan vi sedan ta med till en kommersiell aktör”, säger hon.
Linda Öhrn Lernström avböjer att kommentera hur stor personalstyrkan kommer att vara om ett års tid.
Peder Bonnier blir vd för det avknoppade bolaget, där kärnan är Kits storyverktyg.
Story Engine, som verktyget kallas, bistår den som vill berätta något i sociala medier med insikter om hur just den typen av historia tenderar att prestera i sociala medier. Om material om pensionssparande har engagerat mest när det rört sig om djupintervjuer med berörda personer så ska verktyget berätta det.
Det är den typen av insikter som exempelvis brittiska Sunday Times använder verktyget till, säger Peder Bonnier.
”Vi lade till 30 kunder under maj månad. Marknaden har tagit till sig den här produkten långt över vår förväntan”, säger Peder Bonnier.
Kits plattform rymmer också verktyg för till exempel ordbehandling och videoproduktion anpassad efter en läsare eller tittare som befinner sig i ett flöde. Hittills har plattformen knappt resulterat i några intäkter.
Peder Bonnier beskriver den nya verksamheten som ”en startup” och utesluter inte att bolaget kommer att behöva kapital.
”Jag är inte ute och reser kapital. Vi behöver inte mer pengar i något av de här bolagen just nu. Men det ska så klart aldrig uteslutas att vi vid något tillfälle behöver det. Vi säljer det som en mjukvarutjänst för företag, och sådana tenderar att behöva investeringar. Men just nu har vi inget sådant behov.”
Vad drar plattformen in på månadsbasis?
”Det vill jag inte kommentera. Vi har drygt 30 kunder på plattformen. Vi är i dag 29 anställda inom hela Kit och plattformen står för mindre än hälften av dessa.”