Hoppa till innehållet

Förlusttyngda Kit styckas upp – bildar en startup

Hajpade Kit delar upp verksamheten i ett svenskt mediebolag och en storytelling-startup. Tillträdande vd Lina Öhrn Lernström vill inte kommentera hur stor personalstyrkan ska vara om ett år. ”Vårt redaktionella material är enormt viktigt”, säger hon.

Kits medgrundare Peder Bonnier och mediebolagets tillträdande vd Linda Öhrn Lernström.
Kits medgrundare Peder Bonnier och mediebolagets tillträdande vd Linda Öhrn Lernström.Foto: Di/TT

Mediebolaget Kit grundades 2014 och har hittills tagit in omkring 70 miljoner kronor i riskkapital.

Nu styckar bolaget sin verksamhet i två delar: en som producerar redaktionellt och kommersiellt innehåll och ett nytt bolag som ska sälja Kits storytelling-plattform till företagskunder.

”Vi har över tid utvecklat två olika verksamheter som har olika förutsättningar och behov. Å ena sidan har vi ett svenskt mediebolag med prisbelönt journalistik och en innehållsbyrå med snabb tillväxt. Å andra sidan har vi en teknisk plattform med stor potential”, säger Peder Bonnier, en av Kits grundare och bolagets vd.

Vid två tillfällen, 2015 och 2017, har bolaget tagit in pengar. Pengarna från Bonnier Ventures (en del av Bonnier AB, som även äger Dagens industri) lär snart vara slut. För räkenskapsåren 2014–2016 redovisar Kit ackumulerade förluster om 60 miljoner kronor.

Peder Bonnier uppger att Kit förra året fördubblade omsättningen till drygt 16 Mkr men vill inte kommentera bolagets resultat.

”Mediebolaget kommer att vara lönsamt i år, åtminstone på månadsbasis”, säger Peder Bonnier.

Kits chefredaktör Robert Brännström lämnar sin post under hösten för att ägna sig åt affärsutveckling i mediebolaget. Den tredje medgrundaren Fredrik Strömberg fortsätter i det han beskriver som sin nuvarande roll, som produktchef i teknikbolaget.

Alla Kits intäkter har hittills kommit från bolagets innehållsbyrå, som producerar material åt företagskunder. Parallellt har Kit byggt upp egna redaktionella kanaler på exempelvis Facebook, som sedan en tid tillbaka nedprioriterat innehåll från just mediehus. Det har slagit mot Kits redaktionella räckvidd.

”Det är klart att man blir utsatt för beslut som fattas på plattformarna. Algoritmförändringarna har påverkat vår redaktionella räckvidd. Men det har inte över huvud taget påverkat vårt kommersiella erbjudande”, säger Peder Bonnier.

Sedan Facebook sjösatte sin nya policy har Kit i stället prioriterat en annan av Mark Zuckerbergs kanaler: Instagram.

”Där har vi jobbat ganska aktivt de sista fyra månaderna”, säger Peder Bonnier.

Journalisterna som är anställda på Kit producerar uteslutande redaktionellt innehåll, sånär som på vissa sponsrade format som även flera andra mediehus laborerat med på senare år.

Kits redaktion genererar nästan inga egna intäkter men kommer att finnas kvar, säger mediebolagets tillträdande vd Linda Öhrn Lernström.

”Vårt redaktionella material är enormt viktigt, både för varumärket Kit och för att bidra med insikter. Vi har alltid haft och kommer även framåt att ha en tydlig vision för vårt redaktionella arbete. Vårt strategiska arbete med storytelling i sociala medier är viktigt för att lära oss hur vi skapar bästa möjliga innehåll. Vi måste testa vad som funkar och inte funkar. Denna kunskap kan vi sedan ta med till en kommersiell aktör”, säger hon.

Linda Öhrn Lernström avböjer att kommentera hur stor personalstyrkan kommer att vara om ett års tid.

Peder Bonnier blir vd för det avknoppade bolaget, där kärnan är Kits storyverktyg.

Story Engine, som verktyget kallas, bistår den som vill berätta något i sociala medier med insikter om hur just den typen av historia tenderar att prestera i sociala medier. Om material om pensionssparande har engagerat mest när det rört sig om djupintervjuer med berörda personer så ska verktyget berätta det.

Det är den typen av insikter som exempelvis brittiska Sunday Times använder verktyget till, säger Peder Bonnier.

”Vi lade till 30 kunder under maj månad. Marknaden har tagit till sig den här produkten långt över vår förväntan”, säger Peder Bonnier.

Kits plattform rymmer också verktyg för till exempel ordbehandling och videoproduktion anpassad efter en läsare eller tittare som befinner sig i ett flöde. Hittills har plattformen knappt resulterat i några intäkter.

Peder Bonnier beskriver den nya verksamheten som ”en startup” och utesluter inte att bolaget kommer att behöva kapital.

”Jag är inte ute och reser kapital. Vi behöver inte mer pengar i något av de här bolagen just nu. Men det ska så klart aldrig uteslutas att vi vid något tillfälle behöver det. Vi säljer det som en mjukvarutjänst för företag, och sådana tenderar att behöva investeringar. Men just nu har vi inget sådant behov.”

Vad drar plattformen in på månadsbasis?

”Det vill jag inte kommentera. Vi har drygt 30 kunder på plattformen. Vi är i dag 29 anställda inom hela Kit och plattformen står för mindre än hälften av dessa.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera