Hoppa till innehållet

Försäkringsbolag sänker premier med hälso-app

Moderna Försäkringar släpper en app som kollar hur aktiv du är. Genom appen ska kunder som rör sig mer kunna sänka sin försäkringspremie.

Moderna Försäkringars vd Linnéa Ecorcheville vill förnya försäkringsbranschen.
Moderna Försäkringars vd Linnéa Ecorcheville vill förnya försäkringsbranschen.Foto: Moderna Försäkringar

Människor med en mer hälsosam livstil har färre skador och kostar därför försäkringsbolagen mindre pengar. Det är i alla fall tesen som Moderna Försäkringar använder när de nu erbjuder sina kunder att logga sina steg i bolagets nya app. 

Genom att ta mer än 7 500 steg per dag kan kunden sänka sin avgift för sjuk- och olycksfallförsäkring på Moderna Försäkringar, rapporterar P1 Morgon i Sveriges Radio.

Enligt Moderna Försäkringar har försäkringsbranschen misslyckats med att förnya sig och det här är ett sätt som bolaget vill ge mer kundnytta. 

”All den här tekniken som finns ute hos konsumenterna går att utnyttja för att skapa innovativa mervärden för kunderna. Det tycker vi att vi har gjort med de här smartprodukterna”, säger Linnéa Ecorcheville, VD för Moderna försäkringar till P1 Morgon.

Bolaget erbjuder redan kunder som har en bilförsäkring att mäta hur trafiksäkert föraren kör genom en app för att få rabatt på sin premie.

”Vi hoppas att det förbättrade beteendet ska leda till en lägre skadekostnad för oss och att vi driver samhället i en positiv riktning som då ytterst kommer kosta mindre för försäkringsbranschen”, säger Linnéa Ecorcheville.

Läs även: NFT Ventures satsar på pensionsappen Nowo

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera