Annons

Försäkringsutmanare stärker kassan – värderas till över en halv miljard

Hedvigs tre grundare. Stående från vänster: Fredrik Fors och John Ardelius. Sittande: Lucas Carlsén.
Hedvigs tre grundare. Stående från vänster: Fredrik Fors och John Ardelius. Sittande: Lucas Carlsén. Foto: Press.
Svenska Hedvig har nu försäkrat 37 000 kunder och tar 6 procent av all nyförsäljning på marknaden. Med 80 miljoner kronor i nytt kapital ska bolaget fortsätta sin expansion ut i Europa – och de har även ansökt om en utökad licens hos Finansinspektionen. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Företaget Hedvig startade sin digitala tjänst för hemförsäkringar för att utmana den konservativa branschen. Den första produkten lanserades i maj 2018 och sedan dess har Hedvig sålt försäkringar till över 37 000 personer i Sverige och Norge. 

Sedan årsskiftet har portföljen växt med 164 procent, värdet på den uppgår i dag till 42 miljoner kronor. En ny kund byter till Hedvig var tionde minut i Sverige, enligt vd:n och medgrundaren Lucas Carlsén.

Vi tar just nu 6 procent av alla nytecknade hemförsäkringar på marknaden, jämfört med exempelvis Trygghansas 12 procent. Det känns otroligt med tanke på att vi funnits i två år och de i 200 år”, säger han.

Men marknaden är enorm. Bara i Sverige har 3,3 miljoner lägenhetsinnehavare hemförsäkringar. Nu tar Hedvig in 80 miljoner kronor i nytt kapital för att fortsätta expansionen och vinna ytterligare mark.

Kapitalet kommer från de befintliga delägarna Obvious Ventures, Cherry Ventures samt Axel Johnson-koncernens bolag Novax, med stöd av den nya investeraren Commerz Ventures från Tyskland.

”Det problem som vi angriper är globalt och investerarna ser potentialen. Vi är väldigt stolta över att en tredjedel av våra nya användare hittar till Hedvig genom rekommendationer, vilket i sig är ovanligt för ett försäkringsbolag och en av anledningarna att investerare tittar i vår riktning.”

Hittills har företaget inte försäkrat kunderna på egen hand utan haft ett samarbete med den tyska försäkringsjätten HDI Global Specialty, vars balansräkning stått för säkerheten och kompenserats av Hedvig genom en riskpremie. På pappret har Hedvig därmed bara varit en förmedlare av försäkringar.

Men nu har Hedvig ansökt om tillstånd hos Finansinspektionen om att bli ett regelrätt försäkringsbolag, ett tillstånd som även skulle ge Hedvig rätt att verka inom hela EU. Lucas Carlsén menar att processen går framåt i positiv anda, förhoppningen är att få ett godkännande senast runt årsskiftet.

Det är delvis därför som bolaget nu har valt att fylla på sin kassa.

”Hittills har gjort oss kända för vår snabbhet – i enkla fall kan vi betala ut pengarna på några minuter, medan det kan ta flera dagar hos andra aktörer. De är flera år ifrån att komma ikapp vår lägstanivå. Med licensen får vi mandatet att bestämma vår egen expansionstakt i Europa”, säger Lucas Carlsén.

Läs mer: Hedvig vill betala ut ersättning på minuter – tar in 100 miljoner 

Tanken är att öppna i Danmark under början av 2021, utöver Sverige och Norge, och därefter fortsätta expansionen till mer befolkningsrika länder i Europa. Den senaste transaktionen värderar hela Hedvig till 550 Mkr, vilket motsvarar en värdeutveckling om 60 procent sedan Hedvig senast tog in kapital i augusti 2019.

Intresset för nya erbjudanden inom försäkringar verkar vara stort även på finansmarknaden. Det amerikanska bolaget Lemonade, vars tjänst påminner om Hedvigs motsvarighet, noterades på New York-börsen i somras till ett marknadsvärde om hela 30 miljarder kronor.

I Sverige konkurrerar Hedvig främst med de traditionella försäkringsbolagen, vd:n Lucas Carlsén menar att marknadsandelarna i princip stått stilla i 25 år.

”De andra aktörerna verkar mer fokuserade på att bara försvara sina marknadsandelar, de sitter fortfarande på en så pass trygg position. Vissa bolag gör det svårt för kunder att byta till Hedvig och motarbetar oss, nu har de flesta börjat spela schysst men till exempel väntar vi fortfarande på att If ska mjukna”, säger han.  

Läs mer: Uppstickaren viftar bort förlust på 45 miljoner: ”Det har aldrig gått bättre”

Hedvig tar en fast avgift om 20 procent av försäkringspremien, det vill säga konsumentens månadsinbetalning, som ersättning för sina tjänster. De ska täcka Hedvigs kostnader för skadehantering och marknadsföring. Omsättningen på 1,6 Mkr för 2019 var blygsam, men visserligen 20 gånger högre än året innan. Bolagets förlust fördubblades samtidigt till 45,6 Mkr.

”Det här är en uppseendeväckande lönsam bransch och försäkringsjättarna gör lika stora vinster som banksektorn. Vi har valt en modell där vi skänker vårt överskott till välgörenhet, vi har därför aldrig några incitament att betala ut mindre i ersättning. Men tids nog kommer vi kunna gå med vinst när vi nått en viss volym”, säger vd:n.

Bolaget har i dag drygt 50 anställda i Stockholm och på det senaste genomfört ett antal nyckelrekryteringar. Henrik Rättzén, som numera är finanschef på SJ men tidigare haft samma roll hos Trygg-Hansa, är ny styrelseordförande. Hedvigs nya finanschef Claes Lindholm rekryterades samtidigt direkt från en roll som chefscontroller på Trygg-Hansa.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer