Hoppa till innehållet

Försäljningen rusar för Acast - tar in mer kapital

Podcast-bolaget Acast har fått rejäl fart på försäljningen. I fjol trefaldigades bolagets intäkter, men förlusterna ökar samtidigt. 

Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander med Ulrika Saxon, vd för investeraren Bonnier Growth Media.
Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander med Ulrika Saxon, vd för investeraren Bonnier Growth Media.

Poddplattformen Acast (NTL) har hunnit vara igång i snart fyra år. Bolaget har tagit in runt 130 miljoner kronor i riskkapital från investerare som Bonnier Growth Media (NTL) och Moor (NTL). 

I Acasts årsredovisning för 2016 syns att bolaget fått rejäl fart på sin försäljning. Omsättningen ökar från 16,6 Mkr år 2015 till 49,8 Mkr i fjol. En viktig del i ökningen hänger ihop med en lyckad etablering i Storbritannien.

"2016 var ett väldigt framgångsrikt år för Acast. Vi har under året blivit världens största podcastplattform och framtiden för oss känns spännande", skriver vd:n och medgrundaren Måns Ulvestam. 

Den snabba tillväxten har dock inte kommit gratis. Bolaget redovisar en förlust på 52,5 Mkr för 2016 vilket kan jämföras med en en förlust på 34,2 Mkr för 2015. Det innebär att bolagets försäljning ökat snabbare än förlusterna men Acasts förlustsiffror är fortfarande större än den totala omsättningen. 

Läs mer: Acast fortsätter på tillväxtspåret – ökar omsättningen 

Enligt årsredovisningen har man därför skrivit under ett avtal om ytterligare finansiering med sina investerare i april. 

"Styrelse och ledning bedömer att det tryggar bolagets finansieringsbehov under 2017", står det i bokslutet utan att precisera hur mycket kapital det rör sig om. 

Totalt spelades det upp 465 miljoner podcastavsnitt via Acast under 2016, en ökning med 186 procent jämfört med året innan. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera