Annons

Försäljningen rusar för Acast - tar in mer kapital

Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander med Ulrika Saxon, vd för investeraren Bonnier Growth Media.
Acasts grundare Måns Ulvestam och Karl Rosander med Ulrika Saxon, vd för investeraren Bonnier Growth Media.
Podcast-bolaget Acast har fått rejäl fart på försäljningen. I fjol trefaldigades bolagets intäkter, men förlusterna ökar samtidigt. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Poddplattformen Acast (NTL) har hunnit vara igång i snart fyra år. Bolaget har tagit in runt 130 miljoner kronor i riskkapital från investerare som Bonnier Growth Media (NTL) och Moor (NTL). 

I Acasts årsredovisning för 2016 syns att bolaget fått rejäl fart på sin försäljning. Omsättningen ökar från 16,6 Mkr år 2015 till 49,8 Mkr i fjol. En viktig del i ökningen hänger ihop med en lyckad etablering i Storbritannien.

"2016 var ett väldigt framgångsrikt år för Acast. Vi har under året blivit världens största podcastplattform och framtiden för oss känns spännande", skriver vd:n och medgrundaren Måns Ulvestam. 

Den snabba tillväxten har dock inte kommit gratis. Bolaget redovisar en förlust på 52,5 Mkr för 2016 vilket kan jämföras med en en förlust på 34,2 Mkr för 2015. Det innebär att bolagets försäljning ökat snabbare än förlusterna men Acasts förlustsiffror är fortfarande större än den totala omsättningen. 

Läs mer: Acast fortsätter på tillväxtspåret – ökar omsättningen 

Enligt årsredovisningen har man därför skrivit under ett avtal om ytterligare finansiering med sina investerare i april. 

"Styrelse och ledning bedömer att det tryggar bolagets finansieringsbehov under 2017", står det i bokslutet utan att precisera hur mycket kapital det rör sig om. 

Totalt spelades det upp 465 miljoner podcastavsnitt via Acast under 2016, en ökning med 186 procent jämfört med året innan. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies