Hoppa till innehållet

Försäljningslyft för Apotea – nära 700 miljoner på ett halvår

Näthandlaren Apotea fortsätter att växa i hög fart. Under första halvåret har omsättningen ökat med 55 procent och landar på nära 700 miljoner kronor. 

Pär Svärdson, vd för Apotea. Foto: Oskar Omne
Pär Svärdson, vd för Apotea. Foto: Oskar OmneFoto: Oskar Omne

För fem år sedan omsatte nätapoteket Apotea (NTL) 35 miljoner kronor. Tillväxten har sedan dess gått i rekordfart. Nu redovisar bolaget sin försäljning för första halvåret i år.

Totalt uppgår omsättningen till 692 miljoner kronor, en ökning med 55 procent jämfört med samma period i fjol. Det innebär att Apotea nu omsätter nästan lika mycket på en vecka som bolaget gjorde för hela året 2012. 

Läs mer: Sven Hagströmer storköper i Apotea 

Apotea uppger också att de nu har 319 anställda, en ökning med 100 personer jämfört med för ett år sedan. Att ett onoterat bolag som Apotea redovisar sin försäljning kvartalsvis hör inte till vanligheterna, några uttalade börsplaner finns dock inte. 

Bolaget värderades till 2,4 miljarder kronor när Sven Hagströmers investmentbolag Creades köpte in sig i våras.

Läs även: Apotea ökar omsättningen med 60 procent 

Apotea rapporterar inte hur resultatet för första halvåret i år ser ut. Däremot har bolagets årsredovisning för 2016 precis lämnats in till Bolagsverket. Där framgår att Apotea i fjol omsatte 968 Mkr och gjorde ett resultat på 14 Mkr. Apotea har de senaste fyra åren gått med vinst, om än med mycket liten marginal.

Pär Svärdson kommer, liksom resten av Apoteas grundarteam, från Adlibris som de sålde till Bonnier 2011.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera