Hoppa till innehållet

Forskare om investerares frågor: ”Uppmanar män att vinna – kvinnor att inte förlora”

Frågorna som män och kvinnor får från investerare kan ha betydelse för storleken på de investeringsbelopp som satsas på entreprenörer. Det visar en studie som Mark Conley, forskarassistent inom socialpsykologi på Handelshögskolan i Stockholm, är medförfattare till.

Mark Conley är forskarassistent på House of Innovation som är en del av Handelshögskolan i Stockholm.
Mark Conley är forskarassistent på House of Innovation som är en del av Handelshögskolan i Stockholm.

En teori kring varför kvinnliga entreprenörer tenderar att få in lägre investeringsbelopp än män är att det handlar om frågorna de får från investerare. Det har presenterats i studien ”We ask men to win and women not to lose: Closing the gender gap in startup funding” som Mark Conley, till vardags forskarassistent på House of Innovation på Handelshögskolan i Stockholm, är medförfattare till.

Rapporten bygger på en fältstudie mellan 2010 och 2016 på tech-eventet Techcrunch Disrupt i New York. Den visar att investerare tenderar att fråga män så kallade ”promotion questions”, vilket fritt kan översättas till frågor baserade på möjligheter för bolaget. Medan kvinnor får ”prevention questions”, det vill säga frågor som handlar om förebyggande åtgärder kring verksamheten.

Svaren går i linje med hur frågorna är ställda, vilket i sin tur skulle kunna påverka möjligheterna till att få in kapital.

Experimentet visar också att förebyggande frågor som får möjlighetsbaserade svar kan öka möjligheterna till en investering märkbart.

”Det är en icke medveten process från investerares sida i hur de ställer frågor. Nyckeln är att kunna balansera frågorna för att ge alla samma möjligheter att ingå i urvalet”, säger Mark Conley.

Läs Di Digitals granskning om fördelningen av riskkapitalet i Sverige:
Mörka siffran: Så lite riskkapital går till kvinnliga grundare

Missa inte: Prenumerera på vårt nyhetsbrev om Female Founders här! 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera