Annons

Forskare om investerares frågor: ”Uppmanar män att vinna – kvinnor att inte förlora”

Mark Conley är forskarassistent på House of Innovation som är en del av Handelshögskolan i Stockholm.
Mark Conley är forskarassistent på House of Innovation som är en del av Handelshögskolan i Stockholm.
Frågorna som män och kvinnor får från investerare kan ha betydelse för storleken på de investeringsbelopp som satsas på entreprenörer. Det visar en studie som Mark Conley, forskarassistent inom socialpsykologi på Handelshögskolan i Stockholm, är medförfattare till.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En teori kring varför kvinnliga entreprenörer tenderar att få in lägre investeringsbelopp än män är att det handlar om frågorna de får från investerare. Det har presenterats i studien ”We ask men to win and women not to lose: Closing the gender gap in startup funding” som Mark Conley, till vardags forskarassistent på House of Innovation på Handelshögskolan i Stockholm, är medförfattare till.

Rapporten bygger på en fältstudie mellan 2010 och 2016 på tech-eventet Techcrunch Disrupt i New York. Den visar att investerare tenderar att fråga män så kallade ”promotion questions”, vilket fritt kan översättas till frågor baserade på möjligheter för bolaget. Medan kvinnor får ”prevention questions”, det vill säga frågor som handlar om förebyggande åtgärder kring verksamheten.

Svaren går i linje med hur frågorna är ställda, vilket i sin tur skulle kunna påverka möjligheterna till att få in kapital.

Experimentet visar också att förebyggande frågor som får möjlighetsbaserade svar kan öka möjligheterna till en investering märkbart.

”Det är en icke medveten process från investerares sida i hur de ställer frågor. Nyckeln är att kunna balansera frågorna för att ge alla samma möjligheter att ingå i urvalet”, säger Mark Conley.

Läs Di Digitals granskning om fördelningen av riskkapitalet i Sverige:
Mörka siffran: Så lite riskkapital går till kvinnliga grundare

Missa inte: Prenumerera på vårt nyhetsbrev om Female Founders här! 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer