Data från 50 miljoner Facebook-användare har använts i syfte att manipulera amerikanska val. Med konservativa finansiärer i ryggen, har analysfirman Cambridge Analytica använt privatdata hämtad från ovetande kontoinnehavare för att forma politiska budskap ner på individnivå, rapporterar New York Times.
Händelsen innebär ett allvarligt övertramp, menar Christian Christensen, professor i journalistik vid Stockholms universitet.
”Det är många forskare som har varnat för den här typen av övervakning med hjälp av data som vi i stort sett ger bort till Facebook. Nu har vi kommit till en punkt när det faktiskt har hänt och det har skett på en hög nivå”, säger han.
Läs mer: Analysfirman samlade information om 50 miljoner Facebook-användare
Läckan går tillbaka till 2014 och uppges ha nått Cambridge Analytica via den rysk-amerikanska forskaren Alexandr Kogan, som uppgav att datan skulle användas i studiesyfte. En täckmantel, enligt en av grundarna till Cambridge Analytica och numera visselblåsaren Christopher Wylie.
”De ville utkämpa ett socialt krig i USA. Cambridge Analytica skulle vara deras arsenal av vapen för att slåss i det kriget”, säger han till New York Times.
I kulisserna skymtar den högerextrema tidigare Vita huset-rådgivaren Stephen Bannon och konservativa donatorn Robert Mercer, som investerat motsvarande 123 miljoner kronor i kampanjen.
Facebook nekar till inblandning, eller ens kännedom. I en kommentar till New York Times säger Facebooks vice ordförande Paul Grewal att bolaget har blivit utsatt för ett bedrägeri.
”Vi kommer att ta till alla nödvändiga åtgärder för att se till att datan raderas för gott och ställa de ansvariga till svars”.
Det är inte första gången som Facebook har hamnat i blåsväder för att inte vara mer transparenta i sitt agerande. Bolaget står redan under kritik för att ha spridit rysk propaganda och falska nyheter på sin plattform. Om droppen nu är nådd återstår att se, då flera tunga politiker kräver att Facebook-grundaren Mark Zuckerberg svarar på kritiken.
Läs mer: Facebook kan dömas till mångmiljardbelopp
Läs mer: Facebook fördjupar utredning om rysk propaganda i Brexit-omröstning
Just bristen på insyn är problematisk, enligt Christian Christensen, som menar att Facebooks användarvillkor är tandlösa. Han spår att få personer skulle skriva under på att deras privatdata kommer till användning så som den har gjorts hos Cambridge Analytica.
”Godkännandet är meningslöst om inte användarna har all information. Det är en sak med algoritmer som styr vilka nyheter som når oss, men här rör det sig om att nischa budskapet till individen utan att den är medvetna om det. Det handlar om att övertyga människor med känslor på samma vis som reklambranschen gör”, säger han.
Hur allvarligt är det här för Facebook?
”Det är nog ingen dödsdom för Facebook, men förtroendet är allvarligt skadat. Nu tror jag att det delvis handlar om att berätta för användarna hur datan används, delvis om hur Facebook ska skydda datan från den här typen av läckor”, säger han.
Läs mer: Valpåverkan via sociala medier ödesfråga för Facebook
Cambridge Analytica uppges ha använt datan till att manipulera väljarna i det amerikanska valet till president Donald Trumps fördel, samt för att styra Storbritannien mot att lämna EU.
Finns det risk att samma sak kan hända i Sverige inför valet i höst?
”Risken finns eftersom det redan har hänt i USA, men vi har ingen Stephen Bannon i Sverige och det läggs inte samma enorma summor pengar bakom den här typen av politiska kampanjer som det görs inom amerikansk politik. Men det kan hända”, säger Christian Christensen.