Hoppa till innehållet

Forskaren: Så påverkas Facebook av dataläckan

"Det är många forskare som har varnat för den här typen av övervakning med hjälp av data som vi i stort sett ger bort till Facebook", säger medieforskaren Christian Christensen. Han anser att nätverkets läcka ställer sociala mediers roll i demokratin på sin spets. 

Christian Christensen, professor i journalistik vid Stockholms universitet.
Christian Christensen, professor i journalistik vid Stockholms universitet.

Data från 50 miljoner Facebook-användare har använts i syfte att manipulera amerikanska val. Med konservativa finansiärer i ryggen, har analysfirman Cambridge Analytica använt privatdata hämtad från ovetande kontoinnehavare för att forma politiska budskap ner på individnivå, rapporterar New York Times.

Händelsen innebär ett allvarligt övertramp, menar Christian Christensen, professor i journalistik vid Stockholms universitet.

”Det är många forskare som har varnat för den här typen av övervakning med hjälp av data som vi i stort sett ger bort till Facebook. Nu har vi kommit till en punkt när det faktiskt har hänt och det har skett på en hög nivå”, säger han.

Läs mer: Analysfirman samlade information om 50 miljoner Facebook-användare 

Läckan går tillbaka till 2014 och uppges ha nått Cambridge Analytica via den rysk-amerikanska forskaren Alexandr Kogan, som uppgav att datan skulle användas i studiesyfte. En täckmantel, enligt en av grundarna till Cambridge Analytica och numera visselblåsaren Christopher Wylie.

”De ville utkämpa ett socialt krig i USA. Cambridge Analytica skulle vara deras arsenal av vapen för att slåss i det kriget”, säger han till New York Times.

I kulisserna skymtar den högerextrema tidigare Vita huset-rådgivaren Stephen Bannon och konservativa donatorn Robert Mercer, som investerat motsvarande 123 miljoner kronor i kampanjen.

Facebook nekar till inblandning, eller ens kännedom. I en kommentar till New York Times säger Facebooks vice ordförande Paul Grewal att bolaget har blivit utsatt för ett bedrägeri.

”Vi kommer att ta till alla nödvändiga åtgärder för att se till att datan raderas för gott och ställa de ansvariga till svars”.

Det är inte första gången som Facebook har hamnat i blåsväder för att inte vara mer transparenta i sitt agerande. Bolaget står redan under kritik för att ha spridit rysk propaganda och falska nyheter på sin plattform. Om droppen nu är nådd återstår att se, då flera tunga politiker kräver att Facebook-grundaren Mark Zuckerberg svarar på kritiken. 

Läs mer: Facebook kan dömas till mångmiljardbelopp 

Läs mer: Facebook fördjupar utredning om rysk propaganda i Brexit-omröstning 

Just bristen på insyn är problematisk, enligt Christian Christensen, som menar att Facebooks användarvillkor är tandlösa. Han spår att få personer skulle skriva under på att deras privatdata kommer till användning så som den har gjorts hos Cambridge Analytica.

”Godkännandet är meningslöst om inte användarna har all information. Det är en sak med algoritmer som styr vilka nyheter som når oss, men här rör det sig om att nischa budskapet till individen utan att den är medvetna om det. Det handlar om att övertyga människor med känslor på samma vis som reklambranschen gör”, säger han.

Hur allvarligt är det här för Facebook?

”Det är nog ingen dödsdom för Facebook, men förtroendet är allvarligt skadat. Nu tror jag att det delvis handlar om att berätta för användarna hur datan används, delvis om hur Facebook ska skydda datan från den här typen av läckor”, säger han.

Läs mer: Valpåverkan via sociala medier ödesfråga för Facebook 

Cambridge Analytica uppges ha använt datan till att manipulera väljarna i det amerikanska valet till president Donald Trumps fördel, samt för att styra Storbritannien mot att lämna EU. 

Finns det risk att samma sak kan hända i Sverige inför valet i höst?

”Risken finns eftersom det redan har hänt i USA, men vi har ingen Stephen Bannon i Sverige och det läggs inte samma enorma summor pengar bakom den här typen av politiska kampanjer som det görs inom amerikansk politik. Men det kan hända”, säger Christian Christensen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera