Annons

Forskaren ska lyfta H&M med robotar

Danica Kragic Jensfelt tar snart plats i modejätten H&M:s stryelse där hon ska arbeta med artificiell intelligens.
Danica Kragic Jensfelt tar snart plats i modejätten H&M:s stryelse där hon ska arbeta med artificiell intelligens. Foto: Jack Mikrut
Modebranschen har inte varit känd för att ligga i framkant inom digitaliseringen och H&M:s aktiekurs har pressats nedåt under de senaste åren. Nu ska KTH-forskaren Danica Kragic Jensfelt hjälpa kunderna att välja rätt plagg med hjälp av AI.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Danica Kragic Jensfelt sitter sedan 2015 med i styrelsen för Wallenbergstiftelsernas ägarbolag FAM och är även styrelseledamot i försvarskoncernen Saab.

Nu har hon nominerats till nästa tunga uppdrag i näringslivet. På årsstämman den 7 maj väntas Danica Kragic Jensfelt även väljas in i modejätten H&M:s styrelse.

”Inför varje nytt uppdrag behöver man lite tid att förstå vad det kommer att handla om. Jag ser fram emot att träffa alla nyckelpersoner inom H&M-gruppen och lära mig mer om verksamheten”, säger Danica Kragic Jensfelt till Di Digital.

H&M har fallit med över 50 procent på börsen under de senaste tre åren. Det till följd av försämrade marginaler, låg tillväxt och en e-handelssatsning som har svårt att lyfta. 

KTH-forskaren kommer främst att fokusera på artificiell intelligens, eller AI som det brukar kallas för, och hur den tekniken kan användas inom koncernen. 

I ett uttalande välkomnade H&M:s storägare och ordförande Stefan Persson hennes ”unika kompetens inom datavetenskap och AI”. 

”Jag har forskat inom robotik och artificiell intelligens i över 20 år. När man pratar om AI är det många som bara tänker på mjukvaruutveckling. För mig är AI en kombination mellan hårdvara och mjukvara”, säger Danica Kragic Jensfelt.  

Danica Kragic Jensfelt har en gedigen akademisk meritlista. Hon utbildade sig till civilingenjör i maskinteknik i hemlandet Kroatien, innan hon disputerade i robotik vid KTH i Stockholm 2001. Sedan förra året är hon professor i datalogi med inriktning på datorseende och robotik vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH.

Läs mer: H&M:s startupnota – 250 miljoner kronor 

Hon har redan identifierat flera områden där H&M kan ta nytta av ny teknik och artificiell intelligens. Det handlar bland annat om kundbemötandet.

”Man vill alltid skapa en så bra upplevelse för kunden som möjligt, oavsett om det är en klädbutik, matbutik, eller om det handlar om läkarbesök på nätet. Du vill förbättra och förenkla interaktionen mot kunden och det är här AI kommer in i bilden”, säger Danica Kragic Jensfelt.

Enligt Danica Kragic Jensfelt måste H&M bättre förstå vilket plagg kunden egentligen vill ha – och hur de kan ledsaga dem genom alla valmöjligheter.

”Det kan till exempel handla om att kunden vill kunna förklara att en klänning behöver passa ihop med några skor som man redan har. Tänk dig en liknande tjänst som en 'personal shopper', men som med hjälp av AI kan utföras på ett automatiskt sätt”, säger hon. 

Alla behöver ju kläder, så jag tror det är ett bra sätt att höja kunskapsnivån om AI.

Ett annat område där H&M-gruppen kan använda AI är i hur man kan automatisera och effektivisera processerna både när det kommer till design och tillverkning, med hjälp av olika typer av robotar eller maskiner. Det kan leda till minskade kostnader i produktionen för modejätten.

”Robotarna kan till exempel vara utrustade med en massa sensorer som samlar in olika typer av data, som kan användas när man vill effektivisera processerna. En robot kan även programmeras till att utföra uppgifter som är svåra för människan, eller automatisera vissa processer så att människan kan fokusera på det som den är bra på”, säger Danica Kragic Jensfelt.

Finns det en risk för att robotarna tar våra jobb?

”Vi har pratat om detta väldigt länge, men än så länge har det inte hänt. Man kan inte automatisera allt, det är möjligt att ta bort vissa repetitiva moment så att människorna slipper göra det.”

”Men det behövs fortfarande människor i beslutsfattande positioner som kan gå in om det skulle uppstå några problem. Människor har ett sunt förnuft som robotar inte har”, säger Danica Kragic Jensfelt.

Läs mer: H&M värvar visselblåsaren bakom Cambridge Analytica-skandalen  

Danica Kragic Jensfelt är inte modejättens första rekrytering inom AI. I slutet av januari blev det klart att H&M värvat visselblåsaren Christopher Wylie, som låg bakom avslöjandet av Cambride Analytica-skandalen som slog hårt mot Facebook.

Christopher Wylie ska på konsultbasis bedriva AI-forskning för modejättens räkning, bland annat genom att utveckla verktyg som kan förutsäga hur bra en produkt kommer att sälja på marknaden. 

Danica Kragic Jensfelt uttrycker en rädsla för att Sverige inte satsar tillräckligt på AI, framförallt när det kommer till utbildning. 

Läs mer: H&M:s nya e-handelsgiv – tar efter Netflix och Facebook 

Hon lyfter till exempel fram att det i flera andra länder finns universitetsutbildningar inom AI, och att man i Kina redan börjar lära ut det i grundskolan. 

”Jag är ärligt talat väldigt rädd för att vi inte förändrar saker tillräckligt snabbt. Mest rädd är jag för att vi inte förstår de förändringar som vi måste göra för att utvecklingen för nästa generation ska ske i god tid”. 

Hon hoppas att hon genom sina styrelseuppdrag kan få en plattform där hon kan sprida kunskaper om artificiell intelligens. 

”När man har en bra relation med sina kunder kan man framföra väldigt mycket bra utbildande information. Alla behöver ju kläder och många är intresserade av det, så jag tror att det kan bli ett bra sätt att höja kunskapsnivån”, säger Danica Kragic Jensfelt.

Läs mer: Stjärprofessorn: ”Robotar ska se ut som maskiner”  

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies