Annons

Forskaren: VR är verktyget för att bygga den snara framtidens samhälle

Forskaren Elena Malakhatka tror att det kommer finnas verktyg på marknaden och produkter för virtualiserat samarbete på plattformar inom tre till fem år.
Forskaren Elena Malakhatka tror att det kommer finnas verktyg på marknaden och produkter för virtualiserat samarbete på plattformar inom tre till fem år. Foto: Thron Ullberg
VR som byggverktyg blir verklighet på marknaden inom några år enligt KTH–forskaren. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Elena Malakhatka, doktorand på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, tror att virtuell verklighet, VR, kan vara det rätta verktyget för att bygga framtidens samhälle. Enligt henne är VR-teknologin på väg att massproduceras för marknaden. 

 “Jag tror att det kommer finnas verktyg på marknaden och produkter för virtualiserat samarbete på plattformar inom tre till fem år”, säger hon till Di Digital.

Hon förklarar att VR-teknologin har växt mycket och intensivt de senaste åren.

“Vi börjar redan applicera VR på olika områden och inte bara undersöka det som verktyg i labb”, fortsätter Elena Malakhatka. 

I sin egen forskning, som doktorand på KTH, använder Elena Malakhatka sig av VR.

I sin egen forskning, som doktorand på KTH, använder Elena Malakhatka sig av VR. Hon har tidigare varit med och organiserat KTH:s VR-festival, som blivit en plattform för flera universitet över hela världen, exempelvis MIT och Stanford, som jobbar med att utveckla VR. 

Video: Se Di Digitals reporter bota sin scenskräck med VR 

“VR är ett mycket bra sätt att simulera framtida scenarion och ge människor möjligheten att uppleva framtiden. Under förra årets VR Sci Fest på KTH visade vi upp ett framtida Slussen och det var väldigt intressant att uppleva en så viktig del av Stockholms framtid,” säger hon.

Elena Malakhatka, forskare på Kungliga Tekniska högskolan, använder VR som ett av verktygen i sin forskning.

Drömprojektet för Elena Malakhatka är att forskare och kunder ska samarbeta och tillsammans utveckla samhället. Ett område där hon ser mycket potential är bostäder, som hon tror kommer att designas och konstrueras virtuellt i en nära framtid. 

“Vi är inte långt ifrån att kunna genomföra sådana projekt", säger hon.

I Boston finns till exempel startupbolaget Decentraland, som samarbetar med MIT Sloan, MIT:s Handelshögskola, som redan har byggt en beta-version för att förtesta plattformar för fastigheter med hjälp av blockkedje-teknik. Flera liknande projekt är på gång och kommer dyka upp under nästa år. 

Med hjälp av VR-teknik kan forskare studera hur en människa reagerar i olika miljöer. Exempelvis kan de få möjligheten att undersöka om en användare påverkas av stress på grund av väggar som inte är tillräckligt ljudisolerande från oljud utanför byggnaden. 

"Jag tror på att kunder och forskare tillsamman kommer kunna samarbeta, forma samhället och genom VR förändra världen vi lever i", säger hon. 

Även resurser skulle sparas på att inte behöva bygga något fysiskt för att det ska kunna testas. 

“Det är enkelt att ändra design och konstruktion i och med att allt grafik. Det kommer att minimera de fysiska misstagen som är väldigt kostsamma, både finansiellt och för omgivningen. Med digitaliserade testlabb tror jag att vi kan ta ett stort steg framåt för mer hållbara forskningslandskap”, säger hon. 

Företag börjar allt mer arbeta med VR. Men bristen på kunskap om tekniken gör att flera företag samarbetar med universitet för att testa och göra prototyper i VR. Dessutom har de flesta största universiteten avdelningar för visualisering som hela tiden söker efter mer avancerade tekniker för VR, grafik och interaktion. 

Själv samarbetar hon med några företag som använder VR för att för att skapa en säkrare arbetsprocess.

“I vissa fall kan VR bli ett verktyg för att förtesta komplexa idéer och system inom företag. I andra scenarion kan verktyget dra ned ordentligt på kostnader för innovation, och i andra fall kan det hjälpa till att organisera en bättre beslutsprocess", säger Elena Malakhatka. 

Trots att forskningen om VR tagit stora kliv framåt finns det mycket kvar att göra.

“VR-teknologi behöver utvecklas mer i sig och har fortfarande flera begränsningar i bland annat upplösning och användarens komfort”, säger hon. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies