Hoppa till innehållet

Först fick Pewdiepie sparken – nu får 80 lämna Maker Studios

Pewdiepie med över 50 miljoner följare kickades ut för kontroversiella klipp. Nu säger Maker Studios upp ytterligare 80 personer.

Pewdiepie, eller Felix Kjellberg som han egentligen heter, har över 50 miljoner följare på Youtube. Han fick lämna Maker Studios till följd av en rad kontroversiella klipp.
Pewdiepie, eller Felix Kjellberg som han egentligen heter, har över 50 miljoner följare på Youtube. Han fick lämna Maker Studios till följd av en rad kontroversiella klipp.Foto: TT

Nyligen bröt filmjätten Disney sitt samarbete med Youtubes största namn, Pewdiepie, eller Felix Kjellberg som han egentligen heter. Anledningen till det avbrutna samarbetet uppges bero på ett antal kontroversiella videoklipp som svensken har lagt ut.

Läs mer: Efter antisemitiska videoklipp - Nu bryter Disney med Pewdiepie

Nu säger Disney upp 80 personer vid Maker studios och minskar därmed stödet till Youtube-kreatörer som stöds av Maker Studios enhet, uppger en person med insyn för The Wall Street Journal.

Enligt Disney var nedskärningarna planerade innan Pewdiepie sparkades.

Disney köpte bolaget för tre år sedan för 675 miljoner dollar, eller nästan 6,1 miljarder kronor. Sedan i december har Disney försökt att integrera verksamheten i division för konsumentprodukter och interaktiv verksamhet, en strategi för att bli mer lönsamma.

Läs även: Så mycket tjänade Pewdiepie under 2015

Maker Studios kommer nu att koncentrera sig på att stödja 300 innehållsskapare på Youtube som har många följare och anses kunna vara aktuella för att jobba inom någon annan division inom Disney, enligt uppgiftslämnaren.

Företaget fokuserar därmed på färre innehållsskapare istället för att som tidigare marknadsföra 60 000 kreatörers kanaler och annonsförsäljning.

Finwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera