Hoppa till innehållet

Första svenska covid-19-testet klart: ”Vi kan testa 10 000 i veckan”

Covid-19-tester är en bristvara och har importerats från bland annat Kina. Nu kommer det första svenska testet – och det i stor skala. ”Vi kan själva analysera minst 10 000 prov i veckan”, säger Anne Kihlgren från Dynamic Code som ligger bakom testet.

Anne Kihlgren är grundare och vd för Dynamic Code som tagit fram det första svenska covid-19-testet.
Anne Kihlgren är grundare och vd för Dynamic Code som tagit fram det första svenska covid-19-testet.

Testerna som ofta görs i dag är av typen reagens-kit, till skillnad från egna laboratorietester. Det vill säga mer halvfabrikat och utan kontroll på kvalitet, enligt Anne Kihlgren.

Men Dynamic Code har jobbat i det tysta i nästan fyra månader med sitt test – som nu är redo för bred utrullning.

”Vi kommer att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer eftersom vi är en officiell partner. Så till en början skickas testerna till prioriterade riskgrupper. Mycket sjukvårdspersonal, till exempel”, säger Anne Kihlgren.

Läs mer: Spotifys anställda ska coronatestas – i unikt pilotprojekt

Under maj månad blev de klara med sin helhetslösning, vilket innefattar lab, provtagningskit och den befintliga plattformen för att hantera provsvar och logistik.

”Det bygger på vår standardlösning vilket innebär att man tar provet själv i sitt hem, precis som med våra tester för till exempel halsfluss eller könssjukdomar”, säger hon.

Just covid-19 testas i svalg och näsborrar med bomullspinnar.

Hon är dock noga med att poängtera att testet inte är ett så kallat antikroppstest, vilka blivit populära att ta.

”Det här testet visar om du har viruset i kroppen”, säger hon och tillägger att de antikroppstester som ska visa om du haft viruset tidigare fortfarande är för osäkra.

”Vi tittar också på sådana tester just nu. Men det är väldigt mycket en medicinsk fråga och vi behöver låta forskningen ta sin tid. För vad betyder ditt svar på ett sådant test?”, frågar hon sig.

De flesta hoppas förmodligen på att antikropparna ska visa på viss immunitet?

”Jag förstår det och att man vill gå tillbaka och kunna träffa sina äldre. Men det finns en risk att man vaggas in i en falsk trygghet och det är inte bra.”

Läs mer: DNA-forskaren tar in 60 miljoner till sina infektionstester på distans

I Dynamic Codes fall är hon noga med att ha full kontroll på analyskvaliteten.

”Självprovtagning skapar inte några undanträngningseffekter i vården heller. Jag kan bara spekulera, men jag skulle tro att den här typen av tester kommer kunna göras tillgängliga för den breda allmänheten inom en överskådlig framtid”, säger hon och poängterar att det är något som i sådana fall sker med stöd från Folkhälsomyndigheten.

Dynamic code värderas efter en nyemission tidigare i år till 260 miljoner kronor. Bolaget tog in 47,6 miljoner i en runda i februari från bland annat investerarna Gustaf Ramel, Thord Wilkne, riskkapitalbolaget Backing Minds och Erik Fällström.

Enligt egen utsago nådde bolaget i slutet av 2019 en försäljningstakt som motsvarar 30 Mkr på årsbasis. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera