Trots reklamkampanjer, informationsträffar och förberedande utbildningsprojekt har Försvarsmakten svårt att locka tillräckligt många rekryter. Med den nya träningsappen, som fått namnet FMTK, hoppas man ändra på den saken – och även allmänhetens syn på myndigheten i stort.
”Jag är helt övertygad om att intresset för Försvarsmakten kommer att öka och att man kommer att se oss i ett annat perspektiv, inte bara utifrån vår huvuduppgift, den väpnade striden, utan en massa andra kompetensområden som vi besitter”, säger Robert Forss, marknadsansvarig på Försvarsmakten.
Träning är ett av de områden som Försvaret vill lyfta fram och har därför lanserat appen FMTK, som är en del av Försvarsmaktens träningsklubb.
”Bakgrunden var att vi såg ett behov av att kommunicera vår träning internt och från det också att bidra till att kommunicera externt. Vår träningsfilosofi är gångbar för alla” säger Robert Forss.
-ECQ2DDeePU
Träningsappen FMTK är framtagen med Försvarsmaktens träningsklubb.
Lanseringen har följts av en stor reklamkampanj som verkar ha gett resultat, i alla fall sett till antalet nedladdningar. Enligt Försvarsmakten laddades appen ner 10 500 gånger under det första dygnet och klev även upp som nummer ett på nedladdningslistan i App store.
Men det är inte första gången som Försvarsmakten släpper appar för att nå ut till allmänheten. Myndigheten har tidigare lanserat ett antal i samband med olika rekryteringskampanjer. Till skillnad från dem ska den nya träningsappen fortsätta att utvecklas över tid.
”Vi kommer att fortsätta att lägga upp nya övningar och det här är en långsiktigt levande app”, säger Robert Forss.
Läs även: Magine-grundare bakom ny träningstjänst