Annons

Fortsatt guldläge för mathandeln – upphämtning ökar mest

Rekommendationerna för att minska smittspridning har gjort att fler handlar mat på nätet.
Rekommendationerna för att minska smittspridning har gjort att fler handlar mat på nätet. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Dagligvaruhandeln har goda tider när svenskarna väljer att äta mer mat hemma. Enligt Dagligvaruindex växte försäljning i såväl fysiska butiker samt på nätet under första halvåret.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Rekommendationerna under den pågående pandemin kring att jobba hemifrån samt social distansering har gjort att försäljningen av mat flyttats alltmer till dagligvaruhandeln. Enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel växte branschens försäljning med 9,3 procent under första halvåret 2020 jämfört med samma period i fjol.

”Den kraftiga försäljningsutvecklingen som vi noterat under våren fortsätter även in i sommaren och beror säkerligen på att många semestrar på hemmaplan och lagar mer mat i hemmen”, säger Karin Brynell vd för Svensk Dagligvaruhandel i ett uttalande.

Försäljningen av mat på nätet fortsätter att öka snabbt när färre vill röra sig i butikerna. Enligt Dagligvaruindex ökade e-handeln med matvaror med 135,3 procent i juni jämfört med samma månad 2019. 

”Sommaren genererar vanligtvis mindre trafik till e-handeln, jämfört med andra årstider. I år ser det mönstret ut att brytas eftersom fler spenderar mer tid i Sverige och på samma plats. Det är också helt nya kundgrupper, framför allt äldre, som ändrat sina vanor och börjat handla mat online”, säger Karin Brynell i ett uttalande.

Dagligvaruindex, som tas fram av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tillsammans med HUI Research. I e-handelsmåttet ingår både färdiga kassar och lösplock, det vill säga att kunden själv väljer varor. Måttet omfattar statistik från bland annat Ica, Coop, Hemköp, Willys, Mat.se och Linas Matkasse.

På senare år har fokus flyttats från färdigplockade matkassar med recept till lösplock. Nätmatsbolagen har dock en rad aktörer som slåss om marknaden och slåss för att nå lönsamhet. Mathem, som har Kinnevik som storägare, omsatte 1,5 miljarder förra året men visade samtidigt på en förlust på 341 miljoner kronor. Nätmatsbolaget fick snabbt utöka verksamheten under våren och anställde 500 personer och byggde ett nytt lager i Stockholm på kort tid. 

Läs mer: Mathems saftiga nota: Gör 341 miljoner kronor i förlust

Axfood, som även äger hemleverantören Mat.se och matkassebolaget Middagsfrid, pekar dock på att beställa på nätet för att sedan hämta upp i butik växer ännu snabbare. Enligt Dagligvaruindex ökade upphämtning med hela 233,1 procent under juni. Axfoods matkedja Willys har lanserat mobila hämtstationer, till exempel vid bensinmackar.

”E-handeln fortsätter växa snabbare än marknaden med en tillväxt om hela 128 procent. Pandemin har inneburit att allt fler e-handlar och vi ser en stadig tillströmning av kunder, inte minst bland äldre konsumenter”, meddelar Axfoods vd Klas Balkow i samband med rapporten för andra kvartalet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer