Hoppa till innehållet

Fortsatt guldläge för mathandeln – upphämtning ökar mest

Dagligvaruhandeln har goda tider när svenskarna väljer att äta mer mat hemma. Enligt Dagligvaruindex växte försäljning i såväl fysiska butiker samt på nätet under första halvåret.

Rekommendationerna för att minska smittspridning har gjort att fler handlar mat på nätet.
Rekommendationerna för att minska smittspridning har gjort att fler handlar mat på nätet.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Rekommendationerna under den pågående pandemin kring att jobba hemifrån samt social distansering har gjort att försäljningen av mat flyttats alltmer till dagligvaruhandeln. Enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel växte branschens försäljning med 9,3 procent under första halvåret 2020 jämfört med samma period i fjol.

”Den kraftiga försäljningsutvecklingen som vi noterat under våren fortsätter även in i sommaren och beror säkerligen på att många semestrar på hemmaplan och lagar mer mat i hemmen”, säger Karin Brynell vd för Svensk Dagligvaruhandel i ett uttalande.

Försäljningen av mat på nätet fortsätter att öka snabbt när färre vill röra sig i butikerna. Enligt Dagligvaruindex ökade e-handeln med matvaror med 135,3 procent i juni jämfört med samma månad 2019. 

”Sommaren genererar vanligtvis mindre trafik till e-handeln, jämfört med andra årstider. I år ser det mönstret ut att brytas eftersom fler spenderar mer tid i Sverige och på samma plats. Det är också helt nya kundgrupper, framför allt äldre, som ändrat sina vanor och börjat handla mat online”, säger Karin Brynell i ett uttalande.

Dagligvaruindex, som tas fram av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tillsammans med HUI Research. I e-handelsmåttet ingår både färdiga kassar och lösplock, det vill säga att kunden själv väljer varor. Måttet omfattar statistik från bland annat Ica, Coop, Hemköp, Willys, Mat.se och Linas Matkasse.

På senare år har fokus flyttats från färdigplockade matkassar med recept till lösplock. Nätmatsbolagen har dock en rad aktörer som slåss om marknaden och slåss för att nå lönsamhet. Mathem, som har Kinnevik som storägare, omsatte 1,5 miljarder förra året men visade samtidigt på en förlust på 341 miljoner kronor. Nätmatsbolaget fick snabbt utöka verksamheten under våren och anställde 500 personer och byggde ett nytt lager i Stockholm på kort tid. 

Läs mer: Mathems saftiga nota: Gör 341 miljoner kronor i förlust

Axfood, som även äger hemleverantören Mat.se och matkassebolaget Middagsfrid, pekar dock på att beställa på nätet för att sedan hämta upp i butik växer ännu snabbare. Enligt Dagligvaruindex ökade upphämtning med hela 233,1 procent under juni. Axfoods matkedja Willys har lanserat mobila hämtstationer, till exempel vid bensinmackar.

”E-handeln fortsätter växa snabbare än marknaden med en tillväxt om hela 128 procent. Pandemin har inneburit att allt fler e-handlar och vi ser en stadig tillströmning av kunder, inte minst bland äldre konsumenter”, meddelar Axfoods vd Klas Balkow i samband med rapporten för andra kvartalet.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera