Enligt Postnords senaste e-barometer som görs i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research ser e-handeln en explosionsartad tillväxt under den pågående pandemin.
Mest ökar handeln med livsmedel som växte med 200 procent i juli jämfört med samma månad 2019.
Sannolikt har många börjat beställa mat även till sommarstugan i år. Även många äldre konsumenter som har börjat handla på nätet, skriver Postnord i rapporten.
Svensk Dagligvaruhandel rapporterade nyligen liknande siffror där nätmaten växte med 165 procent i juli. Organisationens rapport Dagligvaruindex visar samtidigt att upphämtning i butik stod för den starkaste tillväxten 309 procent. Mat för hemleverans ökade under juli med 96 procent enligt indexet.
Ett bolag som fått sig en skjuts av trenden är Linas Matkasse. För andra kvartalet såg bolaget försäljningen öka med 24 procent jämfört med samma period i fjol.
”Vi har satsat hårt på att utveckla vår affär och vårt erbjudande och vi är glada att nu kunna se resultatet av det. Dessutom har Covid-19 ställt ytterligare krav på vår förmåga att snabbt skala upp, men oaktat pandemin är första halvåret i år ett rekordresultat för oss. Vi har inte haft några leveransförseningar eller andra störningar de senaste sex månaderna”, meddelar Walker Kinman, vd för Linas Matkasse i samband med bolagets kvartalsrapport.
Läs mer: Har hittat rätt recept för tillväxt – gasar med Walmart som storkund
Linas Matkasse ökar det justerade rörelseresultatet före räntor, skatter, avskrivningar och nedskrivningar med 39 procent till 91 miljoner kronor för första halvåret. Rörelsemarginalen ökade samtidigt till 14,0 procent enligt bolaget.
Bolaget startade 2008 av syskonparet Niklas Aronsson och Lina Gebäck och var då en pionjär för hemleverans av matvaror. Affärsidén gick ut på att veckovis leverera ingredienser och recept för att laga middag. Men de senaste åren har marknaden växlat om från färdigplockade matkassar till lösplock, där större aktörer som Axfoods Mat.se och Kinnevik-kopplade Mathem blivit dominanter.
För att möta kundernas efterfrågan om ökad flexibilitet har Linas Matkasse frångått konceptet med fasta menyer. I stället kan nu kunderna snart välja mellan 30 olika recept varje vecka, varav 20 är nykomponerade.
”Vi har tagit viktiga steg i utvecklingen av vår affärsmodell och förberett oss för att leda den nordiska matkassemarknaden in i framtiden”, meddelar Walker Kinman.
Läs mer: Fortsatt tungt för Linas Matkasse: ”Vi har sänkt kostnaderna”