Hoppa till innehållet

Fortsatt sug efter mat på nätet – Linas Matkasse ökar marginalen

Den pågående pandemin har gett en rejäl skjuts för handeln med livsmedel på nätet. Enligt Postnords senaste sammanställning handlade svenskarna tre gånger så mycket mat i juli jämfört med förra året.

”Första halvåret i år ett rekordresultat för oss”, meddelar vd:n för Linas Matkasse, Walker Kinman.

Mat för hemleverans ökar snabbt just nu.
Mat för hemleverans ökar snabbt just nu.Foto: Henrik Montgomery/TT, Henrik Montgomery/TT, Henrik Montgomery/TT

Enligt Postnords senaste e-barometer som görs i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research ser e-handeln en explosionsartad tillväxt under den pågående pandemin.

Mest ökar handeln med livsmedel som växte med 200 procent i juli jämfört med samma månad 2019.

Sannolikt har många börjat beställa mat även till sommarstugan i år. Även många äldre konsumenter som har börjat handla på nätet, skriver Postnord i rapporten.

Svensk Dagligvaruhandel rapporterade nyligen liknande siffror där nätmaten växte med 165 procent i juli. Organisationens rapport Dagligvaruindex visar samtidigt att upphämtning i butik stod för den starkaste tillväxten 309 procent. Mat för hemleverans ökade under juli med 96 procent enligt indexet.

Ett bolag som fått sig en skjuts av trenden är Linas Matkasse. För andra kvartalet såg bolaget försäljningen öka med 24 procent jämfört med samma period i fjol.

”Vi har satsat hårt på att utveckla vår affär och vårt erbjudande och vi är glada att nu kunna se resultatet av det. Dessutom har Covid-19 ställt ytterligare krav på vår förmåga att snabbt skala upp, men oaktat pandemin är första halvåret i år ett rekordresultat för oss. Vi har inte haft några leveransförseningar eller andra störningar de senaste sex månaderna”, meddelar Walker Kinman, vd för Linas Matkasse i samband med bolagets kvartalsrapport.

Läs mer: Har hittat rätt recept för tillväxt – gasar med Walmart som storkund

Linas Matkasse ökar det justerade rörelseresultatet före räntor, skatter, avskrivningar och nedskrivningar med 39 procent till 91 miljoner kronor för första halvåret. Rörelsemarginalen ökade samtidigt till 14,0 procent enligt bolaget.

Bolaget startade 2008 av syskonparet Niklas Aronsson och Lina Gebäck och var då en pionjär för hemleverans av matvaror. Affärsidén gick ut på att veckovis leverera ingredienser och recept för att laga middag. Men de senaste åren har marknaden växlat om från färdigplockade matkassar till lösplock, där större aktörer som Axfoods Mat.se och Kinnevik-kopplade Mathem blivit dominanter. 

För att möta kundernas efterfrågan om ökad flexibilitet har Linas Matkasse frångått konceptet med fasta menyer. I stället kan nu kunderna snart välja mellan 30 olika recept varje vecka, varav 20 är nykomponerade. 

”Vi har tagit viktiga steg i utvecklingen av vår affärsmodell och förberett oss för att leda den nordiska matkassemarknaden in i framtiden”, meddelar Walker Kinman.

Läs mer: Fortsatt tungt för Linas Matkasse: ”Vi har sänkt kostnaderna”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera