Annons

Fortsatt sug efter rabatterad mat – Matsmart växer

Matsmarts vd Karl Andersson.
Matsmarts vd Karl Andersson. Foto: Jack Mikrut
Svenska Matsmart, som säljer matvaror som annars skulle ha slängts, fortsätter att växa. Under fjolåret ökade omsättningen till 371 miljoner kronor, men bolaget visar fortfarande förlust. ”2019 innebar en rad strategiska investeringar”, säger vd:n Karl Andersson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Matsmarts affärsidé går ut på att sälja felmärkta och utgående produkter till rabatterat pris. 

Bolaget uppmärksammades tidigare i våras när de köpte upp stora mängder produkter från ”Paolos”. Varumärket började bojkottas av de stora matvarubutikerna efter att delägaren och frontmannen Paolo Roberto erkänt sexköp.

Läs mer: Rusning efter Paolo Robertos överblivna matvaror – sajten kraschade

Nu rapporterar bolaget att omsättningen ökade med 35 procent under 2019 och landade på totalt 371 miljoner kronor. 

Samtidigt steg förlusten under året till 98 Mkr i fjol, från 65 Mkr 2018.

”2019 innebar en rad strategiska investeringar med delat fokus: för det första att kunna växa med ökad lönsamhet på vår hemmamarknad och för det andra att lansera på ytterligare två europeiska marknader”, säger Matsmarts vd Karl Andersson i en kommentar.

Bland Matsmarts ägare finns bland annat Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons investeringsdel D-Ax och stiftelsen Norrsken. I september 2019 tog bolaget in 182 miljoner kronor där den största investeraren i rundan var den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners som i ryggen har Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor. 

Sedan tidigare finns Matsmart i Sverige och Finland. Men bolaget har expanderat ytterligare under senaste året.

”Lanseringarna i Danmark under hösten 2019 och Tyskland under våren 2020 har gått enligt plan och marknaderna utvecklas hittills något bättre än förväntat.”

Läs mer: Fortsatt guldläge för mathandeln – upphämtning ökar mest

Som Di Digital tidigare har rapporterat växer den digitala handeln av livsmedel i rekordfart. Rekommendationerna under den pågående pandemin om att jobba hemifrån samt att utöva social distansering – har gjort att försäljningen av mat har flyttats ännu mer till nätet. 

Aktörer som Kinnevik-ägda Mathem och Axfoods aktör Mat.se vittnar också om ökad försäljning, men slåss samtidigt för att nå lönsamhet. 

Matsmart är dock hoppfulla om att nå ett positivt rörelseresultat i år.

”Satsningarna på affärsutveckling för lönsamhet har burit frukt under det första halvåret 2020, när vi för första gången i bolagets historia har tangerat positivt ebitda på den svenska marknaden. Den här utvecklingen är unik inom segmentet e-handel för livsmedel”, uppger vd:n i en kommentar.

Läs mer: Hyllade av Al Gore – snabbväxaren säljer tonvis med överbliven mat 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer