Matsmarts affärsidé går ut på att sälja felmärkta och utgående produkter till rabatterat pris.
Bolaget uppmärksammades tidigare i våras när de köpte upp stora mängder produkter från ”Paolos”. Varumärket började bojkottas av de stora matvarubutikerna efter att delägaren och frontmannen Paolo Roberto erkänt sexköp.
Läs mer: Rusning efter Paolo Robertos överblivna matvaror – sajten kraschade
Nu rapporterar bolaget att omsättningen ökade med 35 procent under 2019 och landade på totalt 371 miljoner kronor.
Samtidigt steg förlusten under året till 98 Mkr i fjol, från 65 Mkr 2018.
”2019 innebar en rad strategiska investeringar med delat fokus: för det första att kunna växa med ökad lönsamhet på vår hemmamarknad och för det andra att lansera på ytterligare två europeiska marknader”, säger Matsmarts vd Karl Andersson i en kommentar.
Bland Matsmarts ägare finns bland annat Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons investeringsdel D-Ax och stiftelsen Norrsken. I september 2019 tog bolaget in 182 miljoner kronor där den största investeraren i rundan var den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners som i ryggen har Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor.
Sedan tidigare finns Matsmart i Sverige och Finland. Men bolaget har expanderat ytterligare under senaste året.
”Lanseringarna i Danmark under hösten 2019 och Tyskland under våren 2020 har gått enligt plan och marknaderna utvecklas hittills något bättre än förväntat.”
Läs mer: Fortsatt guldläge för mathandeln – upphämtning ökar mest
Som Di Digital tidigare har rapporterat växer den digitala handeln av livsmedel i rekordfart. Rekommendationerna under den pågående pandemin om att jobba hemifrån samt att utöva social distansering – har gjort att försäljningen av mat har flyttats ännu mer till nätet.
Aktörer som Kinnevik-ägda Mathem och Axfoods aktör Mat.se vittnar också om ökad försäljning, men slåss samtidigt för att nå lönsamhet.
Matsmart är dock hoppfulla om att nå ett positivt rörelseresultat i år.
”Satsningarna på affärsutveckling för lönsamhet har burit frukt under det första halvåret 2020, när vi för första gången i bolagets historia har tangerat positivt ebitda på den svenska marknaden. Den här utvecklingen är unik inom segmentet e-handel för livsmedel”, uppger vd:n i en kommentar.
Läs mer: Hyllade av Al Gore – snabbväxaren säljer tonvis med överbliven mat