Hoppa till innehållet

Fortsatt sug efter rabatterad mat – Matsmart växer

Svenska Matsmart, som säljer matvaror som annars skulle ha slängts, fortsätter att växa. Under fjolåret ökade omsättningen till 371 miljoner kronor, men bolaget visar fortfarande förlust. ”2019 innebar en rad strategiska investeringar”, säger vd:n Karl Andersson.

Matsmarts vd Karl Andersson.
Matsmarts vd Karl Andersson.Foto: Jack Mikrut

Matsmarts affärsidé går ut på att sälja felmärkta och utgående produkter till rabatterat pris. 

Bolaget uppmärksammades tidigare i våras när de köpte upp stora mängder produkter från ”Paolos”. Varumärket började bojkottas av de stora matvarubutikerna efter att delägaren och frontmannen Paolo Roberto erkänt sexköp.

Läs mer: Rusning efter Paolo Robertos överblivna matvaror – sajten kraschade

Nu rapporterar bolaget att omsättningen ökade med 35 procent under 2019 och landade på totalt 371 miljoner kronor. 

Samtidigt steg förlusten under året till 98 Mkr i fjol, från 65 Mkr 2018.

”2019 innebar en rad strategiska investeringar med delat fokus: för det första att kunna växa med ökad lönsamhet på vår hemmamarknad och för det andra att lansera på ytterligare två europeiska marknader”, säger Matsmarts vd Karl Andersson i en kommentar.

Bland Matsmarts ägare finns bland annat Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons investeringsdel D-Ax och stiftelsen Norrsken. I september 2019 tog bolaget in 182 miljoner kronor där den största investeraren i rundan var den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners som i ryggen har Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor. 

Sedan tidigare finns Matsmart i Sverige och Finland. Men bolaget har expanderat ytterligare under senaste året.

”Lanseringarna i Danmark under hösten 2019 och Tyskland under våren 2020 har gått enligt plan och marknaderna utvecklas hittills något bättre än förväntat.”

Läs mer: Fortsatt guldläge för mathandeln – upphämtning ökar mest

Som Di Digital tidigare har rapporterat växer den digitala handeln av livsmedel i rekordfart. Rekommendationerna under den pågående pandemin om att jobba hemifrån samt att utöva social distansering – har gjort att försäljningen av mat har flyttats ännu mer till nätet. 

Aktörer som Kinnevik-ägda Mathem och Axfoods aktör Mat.se vittnar också om ökad försäljning, men slåss samtidigt för att nå lönsamhet. 

Matsmart är dock hoppfulla om att nå ett positivt rörelseresultat i år.

”Satsningarna på affärsutveckling för lönsamhet har burit frukt under det första halvåret 2020, när vi för första gången i bolagets historia har tangerat positivt ebitda på den svenska marknaden. Den här utvecklingen är unik inom segmentet e-handel för livsmedel”, uppger vd:n i en kommentar.

Läs mer: Hyllade av Al Gore – snabbväxaren säljer tonvis med överbliven mat 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera