Annons

Fortsatta förluster för hajpade Narrative

Narrative har släppt sin andra version av minikameran Clip.
Narrative har släppt sin andra version av minikameran Clip. Foto: Narrative
Minikamerabolaget Narrative har tagit in 100 miljoner kronor i riskkapital sedan starten. Men försäljningen står fortfarande och stampar, samtidigt som förlusterna ökar. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I förra veckan började svenska Narrative skeppa ut sin andra version av minikameran Clip. Det är en vidareutveckling av den första kameran som bolaget utvecklade med pengar från en Kickstarter-kampanj för tre år sedan.

”Den första versionen var för att se om det i över huvud taget skulle fungera. Det är den här produkten vi hade velat bygga från början egentligen,” säger medgrundaren Oskar Kalmaru på telefon från San Francisco.

Bolagets årsredovisning för verksamhetsåret 2014/15 visar på stora kostnader för utvecklingen av den nya minikameran. Narrative redovisar en förlust på 25 Mkr, en markant försämring från året innan då företaget visade ett minusresultat på drygt 8 Mkr.

Samtidigt är omsättningsökningen blygsam, från drygt 8 Mkr till 9,7 Mkr. Men enligt Oskar Kalmaru är det helt enligt plan.

Oskar Kalmaru, medgrundare till Narrative. Foto: privat

Oskar Kalmaru är medgrundare till Narrative.            

”Om man bygger en helt ny konsumentshårdvara som är väldigt dyr att utveckla är det ingen bra strategi att i det läget försöka göra en vinst. Det är därför vi har tagit in kapital för att kunna utveckla produkten”, säger han.

Narrative, som tidigare gick under namnet Memoto, har tagit in 100 miljoner kronor i finansiering sedan Kickstarterkampanjen. Den största delen av riskkapitalet har kommit från Khosla Ventures och True Ventures men även svenska Creandum och Peter Read på Google Ventures har investerat i Narrative. Enligt Oskar Kalmaru kommer utvecklingskostnaderna nu att minska markant i och med att produkten är klar.

”Nu har vi haft fokus på utveckling men med version två kommer vi att flytta fokus till försäljning”, sägar Oskar Kalmaru.

Även om försäljningen av den nya minikameran går bra behöver bolaget dock ta in mer kapital. En ny investeringsrunda är planerad för 2016, säger Oskar Kalmaru. Och det kommer att dröja innan siffrorna i årsredovisningen går från rött till svart.

”Det är inte vårt mål att gå med vinst nästa år heller men det är vårt mål att öka försäljningen.”

Läs även: Apple sätter krokben för svenska Kickstarter-succén Pugz

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer