Hoppa till innehållet

Fortsätter elektrifiera skånska vägar – Bring blir delägare

Lundabolaget Elonroad tar in 22 miljoner i nytt kapital från bland andra Bring. Pengarna ska gå till att göra bolagets teknik för elvägar färdig för storskalig produktion. Helsingborgs hamn blir en av teststationerna för tekniken.

Karin Ebbinghaus är vd på Elonroad som bygger elväg i Lund.
Karin Ebbinghaus är vd på Elonroad som bygger elväg i Lund.

Elonroads vd Karin Ebbinghaus brukar likna företagets teknik vid en bilbana i stor skala. En skena i vägbanan förser batterier i passerande elfordon med ström, förutsatt att de har en mottagare som sticker ned under fordonet.

Fördelen med Elonroads teknik framför traditionella laddstolpar beskrivs som att fordonens batterier kan göras mindre om laddning sker under körning, vilket skulle kunna lösa en av de stora utmaningarna för elektrifieringen av transporter – tillgången på råvara till batterierna. Dessutom öppnar det också möjligheten att snabbare elektrifiera även tyngre fordon.

Med det nya kapitalet ska tekniken göras färdig för att börja tillverkas i stor skala, vilket är planerat att ske under nästa år. Dessutom utvecklas parallellt nya lösningar för stillastående laddning vid exempelvis godsterminaler och för gatuparkering.

”Vi ska förbättra vår produktionskapacitet och göra tekniken mer produktionsvänlig, så att vi blir mer storskaliga och sedan kan trycka på knappen för försäljningen”, säger Karin Ebbinghaus.

Almi Invest Greentech och Bring Ventures, som ägs av Posten Norge, är huvudinvesterare i nyemissionen. Almi Invest går in med åtta miljoner kronor och Bring med fem miljoner.

”Vi önskar genom vår investeringsstrategi att främja utvecklingen av ny teknik för att bidra till en mer hållbar logistiksektor och samhälle. Elonroads teknik är väldigt lovande och vi investerar inte bara i bolaget utan går även in i ett gemensamt utvecklingsprojekt för stationär laddning i Norge och i Sverige”, säger Siri M Hagen, ansvarig för investeringen inom Brings riskkapitalverksamhet Bring Ventures.

Resten av de totalt 22 miljoner nu som investeras i Elonroad kommer från EU-initiativet EIT Urban Mobilty samt privata investerare, bland andra Raoul Grüntahl som är chef för den norska mediekoncernen Schibsteds verksamhet i Sverige.

Elonroads teknik testas just nu i gatumiljö i Lund, där några hundra meter av Elonroads laddskenor monterats i körbanan på Getingevägen.

En annan plats där laddtekniken ska testas är i Helsingborgs hamn inför och under H22-mässan. Tekniken väntas vara på plats och kunna börja testas under hösten i år.

”Tekniken har testats på allmän väg men att använda detta i en hamn för att skapa kontinuerliga flöden är något helt nytt. I framtiden kanske vi skulle kunna ha dessa laddskenor vid våra containerkranar för att ladda dragbilarna medan de väntar på nästa container”, säger Christina Argelius, teknisk chef i Helsingborgs Hamn, i en kommentar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera