Annons

Förvaltaren: Två börskandidater med enhörningspotential – ”kan skala väldigt fort”

Henrik Carlman, Swedbank Robur Microcap.
Henrik Carlman, Swedbank Robur Microcap. Foto: Joey Abrait
Swedbank Roburs techförvaltare Henrik Carlman har sju börskandidater i portföljen. ”Jag tror minst två av dem kan bli unicorns inom några år”, säger han, och syftar på bolag som värderas till över en miljard dollar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För ett par år sedan var det Carl Armfelt och Erik Sprinchorn som rattade Swedbank Roburs teknikfonder. När förvaltarduon gick vidare – för att starta TIN Fonder – gjorde banken en rad rockader. Henrik Nyblom tog över Swedbank Robur Ny Teknik. Och Henrik Carlman tog över Swedbank Robur Microcap, som bland annat investerar i onoterade techbolag på väg mot börsen.

De gamla kollegorna hörs fortfarande. Nyligen stod det klart att Swedbank Robur och TIN-fonder båda var ankarinvesterare i norska Mercell, som erbjuder en plattform för offentlig upphandling, inför noteringen på Oslobörsen den 9 juli.

”Vi samarbetar en del med TIN Fonder, precis som med andra fondbolag, och har en löpande dialog kring bolag där vi båda är investerare, samt kring potentiella nya investeringar”, förklarar Henrik Carlman.

Han förvaltar numera två specialfonder – Microcap och Fokus – som får allt större inflytande på den svenska techsektorn. Fem av fondernas sju onoterade innehav är startupbolag som är välkända för Di Digitals läsare: poddplatformen Acast, e-sportsaktören G-loot, bankappen Qapital, magasinappen Readly och, sedan några veckor, det digitala vårdbolaget Doctrin

”Vi investerar i entreprenörsledda bolag med bevisade affärsmodeller och betalande kunder. Vi vill även höra att de har för avsikt att gå till börsen inom 1-2 år. Sedan behöver det ju inte alltid bli så. Bolagen behöver ju kunna prioritera det som är bäst för verksamheten”, förklarar Henrik Carlman.

Vanliga aktiefonder får investera max 10 procent i onoterat. Men Henrik Carlman har friare händer än så. Microcap får investera 20 procent av tillgångsvärdet utanför börsen. Den andra fonden, Fokus, får investera 30 procent i onoterat.

”Värdering av våra onoterade innehav bygger på bolagets underliggande utveckling och den senaste kapitalanskaffningsrundan. Den sköts av en värderingsenhet på Swedbank Robur”, förklarar Henrik Carlman. 

Utvecklingen har gått bra, inte minst till följd av stora kursuppgångar i börsnoterade it-bolag som Lime Technologies, Stillfront, Storytel och Sedana Medical.

På grund av den höga halten onoterat handlas fonderna kvartalsvis och andelsägarvärdet publiceras bara en gång i månaden. Men per den sista juni hade Microcap stigit med 18,8 procent i år, medan Fokus klättrat med 11,5 procent. Detta under en period i vilken Nordiskt småbolagsindex backat med 8,5 procent. 

”Tech har gått bra i år. Vi har satsat mycket på digitala konsumenttjänster och undvikt energi, telekom och fastigheter som gått mindre bra”, säger Henrik Carlman.

Vad kan ni erbjuda de onoterade bolag ni investerar i?

”Först och främst är det stabilitet. Som ankarinvesterare står vi med i prospekt och skapar trovärdighet. Vi har ju erfarenhet av börsintroduktioner och kan bidra med råd och kontakter.”

”Sedan har vi ett evigt perspektiv. Många riskkapitalbolag ser ju en börsnotering som en exit. Men för mig är det bara början på ett långsiktigt ägande.”

Dina föregångare, Carl Armfelt och Erik Sprinchorn, jobbade ganska 'hands on' och hjälpte bland annat spelbolaget Mag Interactive att köpa konkurrenten FEO Media inför sin börsnotering. Kan du göra sånt också?

”Ja, vi kan hjälpa bolag med finansiering, även av förvärv. Men jag skulle inte kalla det 'hands on'. Vi är inte aktivistinvesterare, tar aldrig styrelseplatser och vi undviker i regel att äga mer än 10 procent av ett onoterat bolag. När man äger över 10 procent kan man enskilt stoppa förvärv och uppköp. Sådant vill inte vi ägna oss åt.”

Vilka av era onoterade innehav har kommit längst?

”Jag tror både Acast och G-loot har potentialen att bli enhörningar inom några år om alla stjärnor står rätt. De har affärsmodeller som kan skala väldigt fort intäktsmässigt. Även Readly ligger bra till att bli en ny Storytel på sikt.”

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer