Spelbolaget THQ Nordic, med Lars Wingefors i täten, har fortsatt sin förvärvsresa det senaste året. Senast i februari köpte man Koch Media, producent och marknadsförare av spel, för 1,2 miljarder kronor. I juni tog man in 1,4 miljarder kronor i en riktad nyemission för att fortsätta att köpa upp konkurrenter och titlar. Det verkar som om strategin har fungerat för bolaget.
Läs även: Börsraketen THQ Nordic tar in 1,4 miljarder kronor
För det andra kvartalet i år rapporterar THQ Nordic att de ökade nettoomsättningen med 879 procent i jämförelse med samma kvartal föregående år, till 837 miljoner kronor. Även rörelseresultatet före skatt och nedskrivningar ökade med flera hundra procent till 207 Mkr. Rörelseresultatet efter skatt, vilket även Kock Media bidrog positivt till, ökade med 73 procent till 53 Mkr.
THQ Nordics aktie rusar på börsen i den inledande handeln på onsdagsmorgonen. Klockan 9:15 hade den stigit med 20 procent. Aktien låg kvar på samma nivå vid 14-tiden. Följ aktien här.
”Vi hade ett stabilt kvartal trots att inget av våra affärsområden hade någon större release. Vi fortsätter att skapa synergier i koncernen. Till exempel har det mesta av THQ Nordics fysiska distribution i Europa nu flyttats till Koch Media”, skriver Lars Wingefors i kvartalsrapporten.
THQ Nordic har flera större spellanseringar planerade och Lars Wingefors tror att de kommer att bidra till en ytterligare ökad omsättning för bolaget.
”Jag förväntar mig att vår pipeline av kommande produkter i alla storlekar ska generera växande intäkter och förbättrad lönsamhet de kommande åren”, skriver han.
Läs även: Spelmiljardären Lars Wingefors dumpar sina Paradox-aktier: ”Inga hard feelings”