Fintechbolaget Gimi, som tidigare hette Veckopengen, har sedan 2015 drivit en app som med hjälp av fiktiva pengar utbildar barn och ungdomar om privatekonomi.
Nu lanserar Gimi även ett eget kort för betalningar, anpassat för de under 18 år. Grundaren och vd:n Philip Haglund berättar att bolaget länge haft som målsättning att hantera riktiga pengar, vilket han tidigare hintat om i flera intervjuer med Di Digital.
”Jag pitchade konceptet för flera svenska banker redan för sex år sedan. Men de tackade nej. Rent krasst är det inte så många banker som väljer att satsa på barn, de ser det kanske inte som en lönsam strategi”, säger Philip Haglund.
Tjänsten lanseras i stället tillsammans med kortjätten Mastercard, efter att parterna inlett ett hemligt samarbete 2017. Gimi har också fått nödvändiga tillstånd från Finansinspektionen.
Kortet kommer att vara förbetalt och kopplat till Gimis app. Det är föräldrarna som sätter in pengar på barnets kortkonto, med full insyn i transaktionerna.
Utöver det finns möjligheten för föräldrarna att stänga av kortet från nätköp, medan barnförbjudna köp hos till exempel bettingsajter och Systembolaget är spärrade redan från början.
Redan före lanseringen står runt 10 000 föräldrar, som formellt sett är kontoinnehavare, på väntelistan enligt Philip Haglund.
”Vi kommer att lansera på flera andra europeiska marknader inom de närmsta tolv månaderna. Efterfrågan att stå på väntelistan här i Sverige har varit större än vi först trodde”, säger han.
Håller du med om att det finns risker med att ge barn och ungdomar tillgång till egna kort att betala med?
”Eftersom kontanterna minskar i samhället får allt färre vecko- eller månadspeng. Föräldrarna betalar i stället åt sina barn när de vill ha något. Jag skulle säga att det är den stora risken. Förståelsen för privatekonomi minskar när vi inte låter barn i tidig ålder hantera och skapa en relation till pengar”, säger Philip Haglund.
Läs mer: Fotbollsproffsets sparapp fyller på kassan
Gimis app har hittills varit gratis att använda, vilket innebär att bolaget inte noterat några intäkter sedan starten. Det förlustdrivande bolaget har i stället finansierats med hjälp av knappt 50 miljoner kronor i riskkapital.
Kortet kommer inte att vara gratis. Om användarna tecknar ett helårsabonnemang blir priset i genomsnitt 39 kronor per månad. En annan möjlighet är att betala månadsvis, då till en något högre kostnad om 49 kronor.
”Det blir inga jätteskillnader för bolaget. Visst kommer vi att få in intäkter, men Gimi-kortet för också med sig högre kostnader för oss. Jag tror att vi inom de närmsta åren fortsatt kommer behöva finansieras med externt kapital för att kunna växa i Europa”, säger Philip Haglund.
Appen finns i dagsläget tillgänglig på över 10 olika språk med stöd för lika många valutor. Den har totalt laddats ner 1,1 miljoner gånger, men Philip Haglund vill inte uppge hur många användare som i dagsläget är aktiva på plattformen. Den är dock mest populär bland barn mellan 7 och 13 år.
Philip Haglund har en annorlunda bakgrund för att vara entreprenör i techsektorn. Vid sidan av sitt engagemang i Gimi spelar han nämligen fotboll på allsvensk nivå i Uppsala-klubben Sirius.
Några av delägarna i Gimi är bankprofilen Lena Aplers bolag Collector Ventures, finansmannen Harald Mix och Izettles chefsjurist Oskar Arndt.
Läs mer: Kinneviks danska kortbolag växer i Sverige – tar in en halv miljard