Hoppa till innehållet

Fotbollsproffsets ekonomiapp lanserar kort för barn

Philip Haglunds ekonomiapp Gimi släpper ett kort för barn. Nu ska bolaget för första gången sedan starten börja tjäna egna pengar. ”Jag pitchade konceptet för flera svenska banker redan för sex år sedan”, säger han.

Gimis grundare och vd Philip Haglund tillsammans med bolagets nya kort för barn.
Gimis grundare och vd Philip Haglund tillsammans med bolagets nya kort för barn.Foto: Press

Fintechbolaget Gimi, som tidigare hette Veckopengen, har sedan 2015 drivit en app som med hjälp av fiktiva pengar utbildar barn och ungdomar om privatekonomi.

Nu lanserar Gimi även ett eget kort för betalningar, anpassat för de under 18 år. Grundaren och vd:n Philip Haglund berättar att bolaget länge haft som målsättning att hantera riktiga pengar, vilket han tidigare hintat om i flera intervjuer med Di Digital.

”Jag pitchade konceptet för flera svenska banker redan för sex år sedan. Men de tackade nej. Rent krasst är det inte så många banker som väljer att satsa på barn, de ser det kanske inte som en lönsam strategi”, säger Philip Haglund.

Tjänsten lanseras i stället tillsammans med kortjätten Mastercard, efter att parterna inlett ett hemligt samarbete 2017. Gimi har också fått nödvändiga tillstånd från Finansinspektionen.

Kortet kommer att vara förbetalt och kopplat till Gimis app. Det är föräldrarna som sätter in pengar på barnets kortkonto, med full insyn i transaktionerna.

Utöver det finns möjligheten för föräldrarna att stänga av kortet från nätköp, medan barnförbjudna köp hos till exempel bettingsajter och Systembolaget är spärrade redan från början.

Redan före lanseringen står runt 10 000 föräldrar, som formellt sett är kontoinnehavare, på väntelistan enligt Philip Haglund.

”Vi kommer att lansera på flera andra europeiska marknader inom de närmsta tolv månaderna. Efterfrågan att stå på väntelistan här i Sverige har varit större än vi först trodde”, säger han.

Håller du med om att det finns risker med att ge barn och ungdomar tillgång till egna kort att betala med?

”Eftersom kontanterna minskar i samhället får allt färre vecko- eller månadspeng. Föräldrarna betalar i stället åt sina barn när de vill ha något. Jag skulle säga att det är den stora risken. Förståelsen för privatekonomi minskar när vi inte låter barn i tidig ålder hantera och skapa en relation till pengar”, säger Philip Haglund.

Läs mer: Fotbollsproffsets sparapp fyller på kassan 

Gimis app har hittills varit gratis att använda, vilket innebär att bolaget inte noterat några intäkter sedan starten. Det förlustdrivande bolaget har i stället finansierats med hjälp av knappt 50 miljoner kronor i riskkapital.

Kortet kommer inte att vara gratis. Om användarna tecknar ett helårsabonnemang blir priset i genomsnitt 39 kronor per månad. En annan möjlighet är att betala månadsvis, då till en något högre kostnad om 49 kronor.

”Det blir inga jätteskillnader för bolaget. Visst kommer vi att få in intäkter, men Gimi-kortet för också med sig högre kostnader för oss. Jag tror att vi inom de närmsta åren fortsatt kommer behöva finansieras med externt kapital för att kunna växa i Europa”, säger Philip Haglund.

Appen finns i dagsläget tillgänglig på över 10 olika språk med stöd för lika många valutor. Den har totalt laddats ner 1,1 miljoner gånger, men Philip Haglund vill inte uppge hur många användare som i dagsläget är aktiva på plattformen. Den är dock mest populär bland barn mellan 7 och 13 år.

Philip Haglund har en annorlunda bakgrund för att vara entreprenör i techsektorn. Vid sidan av sitt engagemang i Gimi spelar han nämligen fotboll på allsvensk nivå i Uppsala-klubben Sirius.

Några av delägarna i Gimi är bankprofilen Lena Aplers bolag Collector Ventures, finansmannen Harald Mix och Izettles chefsjurist Oskar Arndt.

Läs mer: Kinneviks danska kortbolag växer i Sverige – tar in en halv miljard 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera