Hoppa till innehållet

Fotbollsproffsets sparapp fyller på kassan

Philip Haglunds app Gimi vill agera spargris för barnfamiljers veckopengar. Nu tar bolaget in ny finansiering på 16 miljoner kronor från bland andra bankprofilen Lena Apler. 

Sparappen Gimi, som tidigare hette Veckopengen, tar in knappt 16 miljoner kronor i nytt kapital. Merparten av pengarna investeras av Lena Apler genom hennes bolag Collector Ventures.

Appen utbildar barn och ungdomar i hur man hanterar sin privatekonomi och sätter upp ett sparande. Pengarna är fiktiva, och inte knutna till något bankkonto, utan illustrerar till exempel hur mycket föräldrarna är skyldiga ett barn i veckopeng.

”Delvis ska kapitalet täcka upp för driftkostnader i vår verksamhet, vi vill fortsätta växa i samma snabba takt. Vi bygger också fler tjänster just nu och siktar på att kunna bredda vårt utbud under 2019”, säger grundaren och vd:n Philip Haglund.

Philip Haglund har tidigare sagt att Gimi i framtiden vill kunna hantera riktiga pengar, till exempel betalningar och transaktioner i mindre storlek. Han väljer dock att vara hemlighetsfull om huruvida en sådan tjänst kan komma att lanseras i år.

Än så länge är appen gratis att använda för kunderna och Gimi har inte noterat några intäkter sedan starten 2014.

”Det är helt enligt plan. Vi tycker att privatekonomisk utbildning ska vara gratis för alla och särskilt för barn. Det är något vi arbetar hårt för och en modell som vi tänker behålla framöver”, säger Philip Haglund.

Planen är i stället att användarna ska betala för att få tillgång till nya tjänster i takt med att dessa lanseras, utöver gratisappens grundläggande funktioner. Philip Haglund säger att det däremot inte är aktuellt att släppa in annonsörer i Gimis miljö.

Gimi närmar sig 1 miljon personer i sin användarbas, enligt Philip Haglund, varav ungefär hälften finns i Sverige. Enligt tidigare uppgifter till Di Digital är ungefär 150 000 av dessa aktiva varje månad.

”Vi är ett av de finansbolag i hela världen som växer allra starkast inom konsumenttjänster för barn och deras föräldrar”, säger han.

Appen finns i dagsläget tillgänglig på över 10 olika språk med stöd för lika många valutor. Bolaget har under de senaste åren lagt mycket kraft på en internationell expansion.

”Sverige är fortfarande vår kärnmarknad, eftersom det är här vi har funnits längst. Men vi har nu över 30 000 nedladdningar på sex skilda marknader”, säger Philip Haglund.

Under hösten 2018 fick Gimi konkurrens på hemmaplan när Handelsbanken beslutade sig för att lansera en liknande sparapp för barn.

”Det är bra om fler storbanker och andra aktörer anpassar sina tjänster för barn. De har i princip blivit utestängda från den finansiella marknaden i takt med att vi slutat använda kontanter i samhället. Att Gimi får konkurrens främjar bara utvecklingen och motiverar oss att fortsätta ligga i framkant”, säger han.

Philip Haglund har en annorlunda bakgrund för att vara entreprenör i techsektorn. Vid sidan av sitt engagemang i Gimi spelar han nämligen fotboll på allsvensk nivå i Uppsala-klubben Sirius.

Så sent som under sommaren 2017 tog Gimi in 29 Mkr i nytt kapital. Men nu väljer alltså ägarkretsen att skjuta till ytterligare resurser. Utöver Collector Ventures är finansmannen Harald Mix en annan delägare som deltar i den nya rundan, liksom Izettles chefsjurist Oskar Arndt som också sitter i Gimis styrelse.

Läs mer: Fotbollsproffsets sparapp tar in 29 miljoner - vill skapa betaltjänst för barn

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera