Fintechappen Veckopengen, eller Gimi som bolaget heter, har som mål att utbilda barn i hur man hanterar pengar. Appen lanserades av fotbollspelaren Philip Haglund 2015 och har sedan dess vuxit till 150 000 aktiva användare.
Gimi har tidigare tagit in 7,5 Mkr från bland andra finansmannen Harald Mix, affärsängeln Johan Qviberg och Klarnas tidigare ordförande Eva Cederbalk. Nu tar man in ytterligare 29 miljoner kronor från bland annat Collector Ventures, med Lena Apler i spetsen.
Läs mer: Fotbollsstjärna och Klarna-chef satsar på spar-app för barn
”Vi ska marknadsföra vår app väldigt aggressivt i Europa. Vi är väldigt bra på att nå ut till föräldrar men även till barn. Just nu har vi även en stark organisk tillväxt bland annat i Holland, Danmark och Norge”, säger Philip Haglund, som vid sidan av vd-rollen även spelar allsvensk fotboll i Uppsalalaget IK Sirius.
Appen är en gratistjänst och har än så länge inte dragit in några pengar. Det hoppas dock bolagets vd kunna ändra på. Man håller just nu på att utveckla även en betaltjänst för barn.
Om man exempelvis tittar på en 8-åring så har de generellt ett större impulsproblem.
”Vi kommer börja tjäna pengar när vi har tagit fram ett sätt för barn att betala. Jag vill inte säga för mycket om det men det vi ser är att föräldrarna är villiga att betala för att barn själva ska kunna betala på ett smidigt och säkert sätt”, säger Philip Haglund.
Det finns redan liknande tjänster men enligt Philip Haglund har de dåliga kontrollfunktioner för föräldrar och är inte anpassade för barns sätt att agera.
Läs mer: Spotify-topp till Veckopengen – ska lära barn att spara
”Om man exempelvis tittar på en 8-åring så har de generellt ett större impulsproblem vilket gör att man kanske måste sätta in ett impulsstopp eller tänk innan köp.”
Vi lärde oss genom att gå med tio spänn till kiosken och därmed förstå vad tio kronor var värda.
Men lär man sig inte om pengar med åldern?
”Nej, vi lärde oss genom att gå med tio spänn till kiosken och därmed förstå vad tio kronor var värda. Vi lärde oss att ta beslut om att antingen köpa eller spara i en spargris i rummet. Det gör inte barn i dag. Pengar flyger runt omkring dem och föräldrarna betalar med kort. Det finns varken tid eller energi att lära barn hur det fungerar”, säger Philip Haglund.
För Lena Apler är den möjliga betaltjänsten en av anledningarna till varför Collector Ventures går in som delägare.
”Vi tycker om konceptet. De har väldigt många aktiva användare och ska nu utveckla tjänsten så att man kan betala i appen också. Det här är ju en framtida kundgrupp som är väldigt intressant att knyta kontakt med”, säger Lena Apler.