Vi tror att alla som livnärt sig på fotografering av utomhusmiljöer har funderat på hur landets lagar och regler ska tillämpas när det gäller den personliga integriteten. Innan gatuvyer skapade rubriker var det satellitbilder som var den stora frågan. Vad kan man se på bilderna? Kommer mina personliga förehavanden att exponeras på sätt jag inte vill?
Hittills har problemet lösts genom att de som sparar och publicerar ett stort antal bilder tar ansvar. Google och de svenska karttjänsterna tog ansvar för att ansikten och nummerplåtar suddades ut för att värna om människors integritet. Seriösa fotografer tar ansvar för att inte medvetet kränka andra.
Man kunde hoppats att politikerna insett detta tidigare men man prioriterar inte en ny lag förrän det plötsligt börjar försvinna arbetstillfällen.
I förra veckan beslutade Högsta Förvaltningsdomstolen att införa fotoförbud för drönare. De ska nu lyda under samma lagstiftning som gäller för övervakningskameror, den så kallade kameraövervakningslagen. Problemet är att lagen bara medger tillstånd för kameraövervakning om syftet är brottsförebyggande. Alla som jobbar med 3D-kartering, mätningsteknik eller journalistik kan alltså inte få tillstånd för att göra sitt arbete i Sverige.
Läs mer: Efter fotoförbudet – drönaraktier backar på börsen
Fredagens dom lär oss att det numera rent tekniskt är tillåtet att använda handkamera med teleobjektiv för att filma en kändis på långt avstånd medan det är olagligt att flyga drönare över sitt eget lantställe med vidvinkelobjektiv (för att du kan råka få med en del av grannens tomt). Drönarflygare som är seriösa, vill hålla sig på rätt sida om lagen, och till och med har ett jobb som de förlorar om de inte gör det, står därför i dag med drönaren på marken.
I USA och Storbritannien har myndigheterna som sköter drönarlagstiftningen valt en annan väg. Man har legitimerat seriösa aktörer och givit dem speciella tillstånd att drönarfotografera, givet att de håller sig till regelverket. Detta har skapat möjligheter för näringsverksamheter med drönare att växa.
I Sverige har Transportstyrelsen och Luftfartsverket varit föredömligt proaktiva och drönarbranschen har kunnat arbeta under ett långsamt mognande regelverk under många år. Datainspektionen har nu förändrat spelplanen och Sverige har gått från bäst i klassen till sämst i klassen.
Denna medvetna inriktning mot ett förbud har pågått under ett par år och det är olyckligt att ingen har agerat för att istället få till en lagstiftning som faktiskt omfattar drönare med kamera och proaktivt reglerar vad man får göra och inte. Man kunde hoppats att politikerna insett detta tidigare men man prioriterar inte en ny lag förrän det plötsligt börjar försvinna arbetstillfällen och journalistkår och näringsliv skriker i kör.
Vi kommer att vänja oss vid drönare, tro det eller ej, liksom vi vant oss att använda Facebook, Internet och smarta telefoner.
På kort sikt vill vi se att man skyndsamt får fram ett undantag som man gjorde i USA (en så kallad ”333 exemption”) då den relevanta myndigheten, Federal Aviation Administration, var långsamma med att få fram en fungerande och långsiktig drönarlagstiftning. Etablerade företag kunde då via ett undantag få kringgå lagarna och utvecklingen kunde fortgå tills den nya lagen trädde i kraft.
Trots det abrupta förbudet kring flygandet är vi ändå optimistiska inför framtiden. Vi är övertygade om att vi kommer att se en framtid där drönarna används till att göra stor samhällsnytta och vi kommer att vänja oss vid dem, tro det eller ej, liksom vi vant oss att använda Facebook, Internet och smarta telefoner.
De företag som vill livnära sig på drönarfoto kommer att fortsätta ta ansvar och sudda det som är uppenbart kränkande och som vanligt så kommer den som publicerar materialet behöva lära sig att skilja rätt från fel. Liksom publicister och journalister alltid har gjort med sina bilder. Och har de inte rent mjöl i påsen så är det publicisten det är fel på, inte tekniken.
Ludvig Emgård, vd, Spotscale
Katarina Nylander, verksamhetschef, Spotscale
Fredrik Hansson, vd, Swescan
John Backman, mätchef, Peab
Hugo Hammarstrand, pilot, Peab
Viktor Davidov, digital utvecklingschef, NCC
Gustav Gerdes, ordförande, UAS Sweden
Kjell Eriksson, radio- och tv-profil
Stefan Söderström, vd, Aerocam Scandinavia
Zelle Sari, pilot och fotograf, Aerocam Scandinavia