Hoppa till innehållet

Frågetecknen växer efter Teslas dödskrasch

Frågorna kring säkerheten med självkörande bilar växer efter en dödsolycka med en Tesla i Kalifornien för drygt en vecka sedan.

Enligt elbiltillverkaren visar bilens loggbok att föraren till bilen, en Tesla Model X, hade släppt ratten sex sekunder innan bilen skenade in i mitträcket på motorvägen i Kalifornien, krockade med två andra fordon och fattade eld. Trots att föraren hade tid på sig och obegränsad sikt, reagerade denna inte. Föraren dog.

Olyckan är den andra i år med en Tesla som utreds av amerikanska trafiksäkerhetsstyrelsen NTSB, som i allt högre grad fokuserat på så kallad självkörande bilteknik efter att tidigare mest utrett flygolyckor, rapporterar The Wall Street Journal. 

Läs mer: Kvinna ihjälkörd av självkörande Uberbil 

Efter en dödsolycka i Florida 2016 konstaterade myndigheten att begränsningar i bilens operativa system spelade en stor roll. Autopilotsystemet tillåter föraren att använda detta långa sträckor tvärtemot företagets varningar, och systemet kan användas på vägar det inte är avsett för, ansåg NTSB. Att föraren som en säkerhetsåtgärd bör hålla händerna på ratten är inte heller en garanti för att denna är uppmärksam på trafiken, enligt NTSB.

Tesla försvarar sig med att autopilotsystemet inte ska ses som självkörande, utan en hjälp för föraren som alltid bör bibehålla uppmärksamheten, samt att antalet olyckor är relativt sett få.

Läs mer: Volvo Cars lägger locket på efter dödsolycka

Bara några dagar före den senaste olyckan blev en kvinna ihjälkörd av en "självkörande" Ubertaxi-bil, en Volvo XC90, i Arizona.

( TT / Di Digital )

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera