Hoppa till innehållet

Fram köper vietnamesisk bilannonssajt – aktien stiger

First North-nykomlingen Fram förvärvar vietnamesiska Carmundi. Köpeskillingen ligger på drygt 400 000 kronor. Aktien stiger med drygt 10 procent i fredagens inledande handel. 

Christopher Brinkeborn Beselin, styrelseordförande för Fram.
Christopher Brinkeborn Beselin, styrelseordförande för Fram.Foto: Jesper Frisk

Det var i mitten av oktober som Lazada-grundarens Christopher Brinkeborn Beselins vietnamesiska bolagsbyggare Fram gjorde entré på First North. 

På fredagen meddelade Fram att de köper den vietnamesiska bilradannonssajten Carmundi för 50 000 dollar, motsvarande omkring 420 000 kronor. 

Läs mer: Lazada-grundarens Fram rusar på First North

”Fram ser stort värde i det varumärke, kundbas samt trafik som Carmudis tidigare ägare investerat och byggt upp under åren i Vietnam. Förvärvet blir därför en viktig positionering i en av landets snabbast växande konsumentmarknader", säger Max Bergman, vd för Fram, i ett pressmeddelande. 

Enligt Fram har bilförsäljningen i Vietnam växt med 35-55 procent om året under de senaste tre åren. 

Läs mer: Lazada-grundaren noterar vietnamesisk bolagsbyggare på First North

”Den här affären är mycket spännande och blir det officiella startskottet för affärsområdet Venture Building där vi får möjlighet att ta över ett ledande varumärke i en av de snabbast växande konsumentvertikalerna i Vietnam. Fram utnyttjar här sina kärnstyrkor inom rekrytering, IT, marknadsföring samt nitiska strävan efter lönsamhet”, säger Christopher Brinkeborn Beselin, styrelseordförande för Fram. 

Nyheten möttes med öppna armar av marknaden och aktien stiger med drygt 10 procent i fredagens inledande handel. Sedan noteringen har aktien stigit med drygt 150 procent jämfört med teckningskursen på 20 kronor per aktie. Följ kursutvecklingen på di.se. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera