Hoppa till innehållet

Framgångsrika entreprenörer saminvesterar: ”Det är roligt att sälja bolag”

Entreprenörerna i nätverket 17 tar sitt och andras kapital vidare och investerar i kvinnoledda bolag. 

”Vi vill gå in i uppskalningsfasen”, säger initiativtagaren och affärsängeln Hellen Wohlin Lidgard.

Hellen Wohlin Lidgard är serieentreprenör, affärsängel och medlem i 17-nätverket.
Hellen Wohlin Lidgard är serieentreprenör, affärsängel och medlem i 17-nätverket.Foto: Joey Abrait

De 43 kvinnliga medlemmarna i det så kallade 17-nätverket har tillsammans grundat över 100 bolag, som har över 5 000 anställda och omsätter drygt 9 miljarder kronor. Flera av dem har också sålt bolag och delägarskap. 

”Det finns mycket pengar i nätverket och vi älskar att prata affärer. Alla var väldigt entusiastiska när jag föreslog på ett möte förra våren att vi skulle saminvestera”, säger Hellen Wohlin Lidgard, som är initiativtagare till ett nytt investeringsnätverk i 17-nätverket.

Målet med satsningen är att få fler kvinnor att bygga stora företag. Kriterierna som 17-nätverket har satt upp för att investera är att bolagen minst omsätter 5 miljoner kronor, och har som mål att omsätta 100 miljoner kronor inom några år. Entreprenörerna eller ledningen ska till 50 procent eller mer bestå av kvinnor.

”Vi vill gå in i uppskalningsfasen och söker bolag med en bevisad affärsmodell som omsätter 5-50 miljoner kronor. Det är rätt marknadstajming och det finns många kvinnoledda bolag som är på väg upp. De behöver inte finnas i Stockholm eller vara kända av media, bara de har en tydlig vision och vet hur de ska tjäna pengar””, säger Hellen Wohlin Lidgard.

Hon är själv något av en doldis i media, men som entreprenör och investerare har hon gjort desto mer. Under de senaste månaderna har hon sålt sitt delägarskap i fem bolag. Bland annat i e-handelsteknikbolaget Detail Online, som Di Digital rapporterade om i förra veckan och som såldes till branschkollegan Inriver för 150 miljoner kronor. Och i Prismatic Sensors som såldes till General Electric Healthcare i USA för miljardbelopp i december.

”Jag har jobbat med de här entreprenörerna i många år och det är roligt att vara med och sälja bolag som är seriösa”, säger Hellen Wohlin Lidgard.

Läs mer: Storaffär inom svensk e-handel – ”bevakningstjänst” säljs för 150 miljoner

De första tre tillväxtbolagen som 17-nätverket har bestämt sig för att titta närmare på kommer att presentera på ett digitalt event den 28 januari. Dit bjuder man in affärsänglar, investerare och riskkapitalister som också kan tänka sig att vara med i en investeringsrunda tillsammans med 17-nätverket.

”Alla från oss som vill kan delta och det finns en minimigräns för en investering som kommer att ligga någonstans runt 200 000 kronor. Vi från 17 kommer initialt att investera ett par miljoner i varje bolag och syndikera med andra investerare som lägger in kapital”, säger Hellen Wohlin Lidgard.

Eventet anordnas tillsammans med Nasdaq och alla som vill kan delta på länk. Bolagen som pitchar är husdjursplattformen Denjo Dogs med medgrundaren Victoria Carlsson, fintechbolaget Swimbird med medgrundaren Eva Lundell och hälsobolaget Meduniverse med grundarna Anna Omstedt Lindgren och Anna Norin. De är uttagna från en lista med 20 företag som 17-gruppen har fått tips om från sitt nätverk.

Troligt är att 17-nätverket saminvesterar i ett eller flera av bolagen som presenterar, men i olika konstellationer av personer. Målet med investeringarna är att få en stabil avkastning på 3-4 gånger pengarna och att företagen inte går i konkurs.

”Kvinnor är ofta krassa sanningssägare”, säger Hellen Wohlin Lidgard.
”Kvinnor är ofta krassa sanningssägare”, säger Hellen Wohlin Lidgard.Foto: Joey Abrait

”Kvinnor tar risk och har generellt sett inte dåligt självförtroende. Däremot är de ofta krassa sanningssägare om vad de kan och kommer att omsätta nästa månad. De målar inte upp en bild som sedan inte stämmer”, säger Hellen Wohlin Lidgard.

Hon hänvisar till att kvinnligt ledda bolag ofta har en högre lönsamhet och är mer datadrivna, vilket kommer att synas.

”När det blir fler kvinnliga entreprenörer kommer också marknaden att justera skevheten i fördelningen av kapitalet. Investerarna kommer att vakna”, tror Hellen Wohlin Lidgard.

Hon började, efter sin examen i elektrofysik, själv sin karriärresa först som konsult och sedan i finansbranschen på Hagströmer & Qviberg i slutet av 90-talet. 2000 startade hon dataanalysföretaget Pointer som hon sedan sålde till Bisnode 2007 för runt 100 miljoner kronor. Efter det har hon suttit i flera styrelser, bland annat i Sjunde AP-fonden under sju år, och medgrundat olika bolag.

Trenden hon ser i techbranschen just nu är att fokuset har skiftat från att bygga plattformar till att starta bolag inom en viss nisch.

”Artificiell intelligens och teknikplattformar är lätta att köpa in. Desto fler startar istället bolag inom en viss vertikal och där kliver fler kvinnor fram. De kan använda ’deep-tech’ utan att själva utveckla det.”

Bristen på kvinnliga entreprenörer i techbranschen tror hon har sin grund i att det inte finns någon programmering eller systemkunskap i skolan, vilket gör det svårt att sedan välja en teknikinriktade utbildning. 

”Sverige ligger bland de sista i Europa när det gäller andelen kvinnliga företagare, tillsammans med Irland och Grekland. Det måste vi ändra på. Samtidigt ökar andelen kvinnliga tillväxtföretagare, även om det är från en låg nivå, och jag hoppas att fler vill vara med på resan”, säger Hellen Wohlin Lidgard. 

Lena Apler, som grundade Collector Bank, Jessica Löfström, grundare av byggbemmanningsföretaget Expandera Mera och Monica Lindstedt, grundare av servicebolaget Hemfrid var med och startade 17-nätverket.
Lena Apler, som grundade Collector Bank, Jessica Löfström, grundare av byggbemmanningsföretaget Expandera Mera och Monica Lindstedt, grundare av servicebolaget Hemfrid var med och startade 17-nätverket.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera