De 43 kvinnliga medlemmarna i det så kallade 17-nätverket har tillsammans grundat över 100 bolag, som har över 5 000 anställda och omsätter drygt 9 miljarder kronor. Flera av dem har också sålt bolag och delägarskap.
”Det finns mycket pengar i nätverket och vi älskar att prata affärer. Alla var väldigt entusiastiska när jag föreslog på ett möte förra våren att vi skulle saminvestera”, säger Hellen Wohlin Lidgard, som är initiativtagare till ett nytt investeringsnätverk i 17-nätverket.
Målet med satsningen är att få fler kvinnor att bygga stora företag. Kriterierna som 17-nätverket har satt upp för att investera är att bolagen minst omsätter 5 miljoner kronor, och har som mål att omsätta 100 miljoner kronor inom några år. Entreprenörerna eller ledningen ska till 50 procent eller mer bestå av kvinnor.
”Vi vill gå in i uppskalningsfasen och söker bolag med en bevisad affärsmodell som omsätter 5-50 miljoner kronor. Det är rätt marknadstajming och det finns många kvinnoledda bolag som är på väg upp. De behöver inte finnas i Stockholm eller vara kända av media, bara de har en tydlig vision och vet hur de ska tjäna pengar””, säger Hellen Wohlin Lidgard.
Hon är själv något av en doldis i media, men som entreprenör och investerare har hon gjort desto mer. Under de senaste månaderna har hon sålt sitt delägarskap i fem bolag. Bland annat i e-handelsteknikbolaget Detail Online, som Di Digital rapporterade om i förra veckan och som såldes till branschkollegan Inriver för 150 miljoner kronor. Och i Prismatic Sensors som såldes till General Electric Healthcare i USA för miljardbelopp i december.
”Jag har jobbat med de här entreprenörerna i många år och det är roligt att vara med och sälja bolag som är seriösa”, säger Hellen Wohlin Lidgard.
Läs mer: Storaffär inom svensk e-handel – ”bevakningstjänst” säljs för 150 miljoner
De första tre tillväxtbolagen som 17-nätverket har bestämt sig för att titta närmare på kommer att presentera på ett digitalt event den 28 januari. Dit bjuder man in affärsänglar, investerare och riskkapitalister som också kan tänka sig att vara med i en investeringsrunda tillsammans med 17-nätverket.
”Alla från oss som vill kan delta och det finns en minimigräns för en investering som kommer att ligga någonstans runt 200 000 kronor. Vi från 17 kommer initialt att investera ett par miljoner i varje bolag och syndikera med andra investerare som lägger in kapital”, säger Hellen Wohlin Lidgard.
Eventet anordnas tillsammans med Nasdaq och alla som vill kan delta på länk. Bolagen som pitchar är husdjursplattformen Denjo Dogs med medgrundaren Victoria Carlsson, fintechbolaget Swimbird med medgrundaren Eva Lundell och hälsobolaget Meduniverse med grundarna Anna Omstedt Lindgren och Anna Norin. De är uttagna från en lista med 20 företag som 17-gruppen har fått tips om från sitt nätverk.
Troligt är att 17-nätverket saminvesterar i ett eller flera av bolagen som presenterar, men i olika konstellationer av personer. Målet med investeringarna är att få en stabil avkastning på 3-4 gånger pengarna och att företagen inte går i konkurs.
”Kvinnor tar risk och har generellt sett inte dåligt självförtroende. Däremot är de ofta krassa sanningssägare om vad de kan och kommer att omsätta nästa månad. De målar inte upp en bild som sedan inte stämmer”, säger Hellen Wohlin Lidgard.
Hon hänvisar till att kvinnligt ledda bolag ofta har en högre lönsamhet och är mer datadrivna, vilket kommer att synas.
”När det blir fler kvinnliga entreprenörer kommer också marknaden att justera skevheten i fördelningen av kapitalet. Investerarna kommer att vakna”, tror Hellen Wohlin Lidgard.
Hon började, efter sin examen i elektrofysik, själv sin karriärresa först som konsult och sedan i finansbranschen på Hagströmer & Qviberg i slutet av 90-talet. 2000 startade hon dataanalysföretaget Pointer som hon sedan sålde till Bisnode 2007 för runt 100 miljoner kronor. Efter det har hon suttit i flera styrelser, bland annat i Sjunde AP-fonden under sju år, och medgrundat olika bolag.
Trenden hon ser i techbranschen just nu är att fokuset har skiftat från att bygga plattformar till att starta bolag inom en viss nisch.
”Artificiell intelligens och teknikplattformar är lätta att köpa in. Desto fler startar istället bolag inom en viss vertikal och där kliver fler kvinnor fram. De kan använda ’deep-tech’ utan att själva utveckla det.”
Bristen på kvinnliga entreprenörer i techbranschen tror hon har sin grund i att det inte finns någon programmering eller systemkunskap i skolan, vilket gör det svårt att sedan välja en teknikinriktade utbildning.
”Sverige ligger bland de sista i Europa när det gäller andelen kvinnliga företagare, tillsammans med Irland och Grekland. Det måste vi ändra på. Samtidigt ökar andelen kvinnliga tillväxtföretagare, även om det är från en låg nivå, och jag hoppas att fler vill vara med på resan”, säger Hellen Wohlin Lidgard.