Det händer mycket i gränslandet mellan teknik och livsmedel. Startupbolag som utvecklar labbodlat kött och mat med protein från insekter vinner mark ute i världen.
Även i Sverige finns många bolag som arbetar med att ta fram morgondagens mat med hjälp av nya matkällor och klimatsmarta tekniska lösningar.
På Food Tech 2018 samlas bolagen, investerarna och makthavarna i branschen för att utbyta idéer och lyssna på paneldebatter. Evenemanget arrangeras av Di Digital och Alfred Nobel Science Park och äger rum i Örebros konserthus nästa onsdag, den 14 mars.
LÄS MER: Gör som Gunhild Stordalen – kom på Di:s pitchevent Food Tech
Heldagsevenemanget bjuder på föreläsningar från tunga branschprofiler som Gunhild Stordalen som 2014 utsågs till WWF:s miljöhjälte. Hon är initiativtagare till EAT Forum som vill lyfta mat, hälsa och hållbarhet upp på den internationella dagordningen.
Andra talare på scen i Örebro är bland andra:
Carolina Sachs, generalsekreterare på Axfoundation
Anna Ryott, ställföreträdande vd på Norrsken Foundation
Karl Andersson, vd på Matsmart
Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech och tidigare foodtech-bloggare för Di Digital.
Evenemanget bjuder även på en pitchtävling där sju svenska startupbolag på foodtech-området ska presentera sin vision för hur framtidens mat ser ut. Tillsammans utser en namnkunnig jury och publiken vinnaren.
Vinnaren direktkvalificerar sig även vidare till Di Digitals Startup Tour, som i höst går av stapeln för tredje året i rad.
Mer information: Säkra din plats på Food Tech 2018 här.
Här är bolagen som slåss om förstaplatsen:
1. Nutrient
Verksamhet: Forskar, utvecklar och tillverkar klimatsmarta proteiner baserade på gula ärtor och insekter. Målet är att ta tillvara på det som går till spillo i matindustrin för att tillverka mat på ett hållbart och cirkulärt.
Grundades 2016 av: Adam Engström och Ola Albrektsson
Finansiering: KTH Holding har investerat en icke-offentliggjord summa.
2. Lantfisk
Verksamhet: Närodlade, hållbara och klimatneutrala delikatesser. Det vill Lantfisk erbjuda genom att odla tropiska sötvattensfiskar i ett slutet och till 100 procent återcirkulerande akvakultursystem. Systemet använder ingen antibiotika och ger inga utsläpp till naturen, däremot kan odlingsvattnet användas av jordbrukare.
Grundades 2015 av: Diana Olsson Waage, Andreas Olsson Waage, Lars Forsberg, Valter Eklund.
Finansiering: Har tagit in omkring 3,5 miljoner kronor i riskkapital.
3. Ecoliving
Genom sin e-handel säljer de alternativ till kött som baseras på ekologiska, växtbaserade protein. Ecoliving har lyckats odla quinoa, en gröda som hör hemma i Sydamerika, på nordisk mark, och siktar nu på att utveckla en korv och burgare baserad på quinoa.
Grundades 2014 av: Alicja Domelid, Ronald Domelid och Per Schlingmann.
Finansiering: Eget kapital och crowdfunding på Fundedbyme.
4. Foodflow
Verksamhet: Med produkten Stockfiller kan livsmedelsbutiker samla alla beställningar från sina externa leverantörer i ett och samma köp. Det ska göra kommunikationen enklare, administrationen enklare och öka kontrollen och översikten.
Grundades 2015 av: Jesper Jannesson och Christopher Jonsson.
Finansiering: Har tagit in omkring 16 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Nouvago Capital och Aggregate Media.
5. Deligate
Verksamhet: Deligates lösning hjälper matvarubutiker att hålla bättre koll på alla varors bäst-före-datum för att på så sätt minska matsvinnet och minska antalet arbetade timmar.
Grundades 2015 av: Adam Vikström, Lukas Wallströmer, Mattias Chahin, Andreas Eriksson och Carl Rynning.
Finansiering: Har tagit in knappt 1 miljon kronor i riskkapital.
6. Sios
Verksamhet: Har utvecklat ett uppkopplat miniväxthus för kryddor och grönsaker. Den är kopplad till en app som bland annat berättar när man behöver vattna. Med skandinavisk design ska produkterna bli en naturlig del av inredningen. Nu är målet att bygga en modulbaserad och skalbar version för stadsodling.
Grundades 2016 av: Josefin Persson och Erik Söderby.
Finansiering: Kundfinansiering, lån från Almi
7. Survey Party
Verksamhet: Med sin spårbarhetslösning gör Survey Party så att alla livsmedel och förpackningar får en unik kod. Det förebygger förfalskningar och ger transparens i värdekedjan. Koden kan dessutom innehålla exempelvis allergiinformation på flera språk för att underlätta för kunderna.
Grundades 2015 av: Hanway Tran och Kristian Axelsson.
Finansiering: Egenfinansierade.