Hoppa till innehållet

Framtidstron i e-handeln når rekordnivåer: ”Ökar i turbofart”

Restriktioner och uppmaningar att undvika butiker och istället handla på nätet ger tydliga utslag på handlarnas framtidstro. Optimismen bland e-handlare stiger till rekordhöga nivåer. I den fysiska butikshandeln är framtidsförväntningarna desto dystrare inför julhandelns slutspurt. ”Handlare som säljer via fysiska butiker har suttit med Svarte Petter på hand genom pandemin”, säger Svensk Karin Johansson, vd på Svensk Handel. 

Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Stark tro på försäljningen och en god anställningsvilja gör att framtidstron bland e-handlare når den högsta nivån som hittills uppmätts i Handelsbarometern. I december ökar den sammanfattande Framtidsindikatorn för e-handeln med 5,5 enheter till 122,1.

Enligt Svensk Handels julrapport kommer nästan varannan konsument att handla merparten av julklapparna på nätet i år.

”Uppmaningarna om att undvika att besöka butiker gör att många julklappsinköp görs på nätet. En redan stark tillväxt för e-handeln ökar nu i turbofart. Många butikskedjor vittnar dock om att försäljningsökningen i e-handeln kompenserar för en stor del av tappen i butikshandeln”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

I stora delar av den fysiska butikshandeln är framtidsutsikterna betydligt mörkare. Inom sällanköpsvaruhandeln - det vill säga all försäljning utöver maten - är läget som allra tuffast. Tron på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet faller till låga nivåer.

Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet faller med 1,7 enheter och landar på 77,1, vilket är avsevärt lägre än samma period förra året. Svensk Handel hoppas att de nya nationella råden, som förtydligar att det är trängsel och inte butiker som ska undvikas, ska fungera bättre för butikshandeln.

”Handlare som säljer via fysiska butiker har suttit med Svarte Petter på hand genom pandemin. Många butikshandlare har varit frustrerade över att pekas ut som en smittorisk när det i princip varit folktomt i affären. Därför välkomnar Svensk Handel att de nya nationella råden tydliggör att det är trängsel och inte butiker som ska undvikas”, säger Karin Johansson.

Även om framtidsförväntningarna i dagligvaruhandeln är ljusare har en del matbutiker också drabbats hårt av coronakrisen. Det handlar exempelvis om butiker med lägen i city eller utmed gränsen mot Norge. Vaccinet är ljuset i tunneln för handeln.

”Den bästa julklappen som handeln, det övriga näringslivet och inte minst svenska folket kan få är att vaccinationen sätter igång så snart som möjligt”, säger Karin Johansson.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera