Annons

Från fiasko till miljonsuccé – Pärleros har fortsatt framgång i sikte

Alexander Pärleros är mannen bakom Framgångspodden.
Alexander Pärleros är mannen bakom Framgångspodden. Foto: Amanda Lindgren
Det började med ett hårdsmält fiasko. Därefter har Alexander Pärleros skapat Nordens största podcast. Nu pratar han ut om resan från misslyckandet till sitt entreprenörskap där han i dag omsätter 12 miljoner kronor. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Alexander Pärleros var mannen som tidigt gjorde sig känd för att gå upp 04.40 för att meditera, ta en iskall dusch och ta sitt dagliga intag av vitaminer – för att sedan intervjua Sveriges senaste techmiljardär i Framgångspodden. 

”Folk tyckte att jag var helt sjuk i huvudet”, säger Alexander Pärleros i telefon från Marbella där han och hans fru Ida Warg har köpt ett hus. 

Jag började tappa håret av all stress

Hans vardagar ser inte likadana ut nu som de gjorde då. I takt med att han tillsammans med sin fru Ida Warg har blivit förälder har morgonrutinerna raserat – samtidigt som gästerna inte nödvändigtvis byggt ett företag och tjänat stora summor pengar. Numera bjuder Alexander Pärleros in gäster som har uträttat mer i sin karriär än att ”bara” tjänat pengar.

Men Alexander strävar fortsatt efter framgång – och ur en ekonomisk synvinkel går det bättre än någonsin. Hans egna bolag Learnby, där alla hans egna projekt ingår, gjorde en vinst 2019 på 8 miljoner kronor och omsatte totalt 12 Mkr, vilket är stora ökningar jämfört med tidigare år. 

”I början gjorde jag allting själv. Då skickade jag ut 150 inbjudningar i månaden för att få till fyra gäster. Det är ett hästjobb att hitta kontaktuppgifter till varje person.”

Nu är han långt ifrån själv med att jobba med Framgångspodden. Till sin hjälp har han nu ett team på omkring tio personer. Bolagen Pancmedia och Pancproductions har startats för att underlätta produktion och säljandet av annonser, samtidigt som de ger ut flera av Sveriges populäraste poddar.

Bolagen omsatte under fjolåret 17,5 miljoner kronor respektive 3 Mkr och gjorde en vinst på 7,5 miljoner kronor respektive 1 Mkr. Pärleros äger 37,5 procent av Pancmedia och 25 procent av Pancproductions. 

Det förändrade allt. Vår tjänst behövdes inte längre

Efter framgångarna har Alexander Pärleros byggt upp sitt eget lilla medieimperium. Utöver podcasten har han gett ut en bok och gör även föreläsningar och shower. Nu väntar nya projekt. Snart lanserar han en ny app, men även en digital akademi. Projekten bygger på att inspirera så många som möjligt. Nyligen slog podden ett nytt lyssnarrekord då den översteg 760 000 spelningar och är därmed Nordens i särklass största kommersiella podcast.

Alexander Pärleros startade sitt projekt för fem år sedan, men då var inte planen att växa till nuvarande skala.

”Då var jag i en tid i mitt liv där jag behövde inspiration. Jag hade det väldigt tufft och mitt bolag gick inte bra.”

Han pratar om Mobilio. Företaget som Schibsted köpte andelar i 2012, men det gick inte som Alexander Pärleros hade tänkt sig.

I slutet av 2015 meddelade Schibsted att man köpt samtliga aktier i sajten som jämförde mobilabonnemang. Alexander Pärleros lämnade då sin roll. Ett halvår senare lades företaget ned. 

”Mobilio gick jättedåligt. Vi jobbade stenhårt allihop och Schibsted gav mig alla möjligheter att göra en bra resa. Men, vi tappade en halv miljon i månaden i fyra år. Det var inte ett bra projekt över huvud taget”. 

Jag blev erbjuden 750 000 kronor, det kändes väldigt konstigt

I stället för att jämföra pris per pratad minut ställde samtliga operatörer om och erbjöd ett fast pris. 

”Det förändrade allt. Vår tjänst behövdes inte längre.” 

I dag beskriver entreprenören de fyra åren som han tillbringade med Mobilio som lärorika, men påfrestande.

”Jag minns att jag en gång hade så mycket ångest att jag började tappa håret av all stress. Jag fick även sömnparalyser.”

Frun kunde vakna av att han ställde sig upp mitt på natten och skrek.

Alexander Pärleros som driver Framgångspodden
Alexander Pärleros som driver Framgångspodden Foto: Amanda Lindgren

Alexander Pärleros var då tvungen att starta om. Då föddes en idé om en podcast, men syftet var då inte att den skulle vara lönsam. 

Men podcasten har fått kritik, oftast handlar det om att gästen inte får tillräckligt med kritiska frågor. Alexander Pärleros menar att han är medveten om kritiken, men att det viktigaste är att lyssnaren uppskattar arbetet han gör. 

”Det finns journalister som är mycket bättre än jag på att vara kritiska. Oftast tänker jag att jag ska vara det när jag sitter med gästen, men sedan börjar jag gilla människan för mycket.”

Intervjuobjekten får även lyssna igenom hela avsnittet innan sändning och får då klippa bort delar de inte känner sig bekväma med. 

”Det som sker i Framgångspodden är ytterst sällsynt. De journalisterna som ställer de här kritiska frågorna, de får inga bra svar. Många av de svaren får jag, även fast jag inte ställer frågorna.”

Framgångspodden har växt och blivit en maktfaktor inom svensk media. Nu vill även pr-byråer betala för att han ska intervjua en viss person.  

”Jag blev erbjuden 750 000 kronor, det kändes väldigt konstigt”. 

Den gången blev det ett nej. 

Planen för framtiden är att ha internationella gäster och han har redan smygstartat. I december släpptes avsnittet med äventyraren Wim ”Iceman” Hof som besteg Mount Everest i shorts. 

Det ledde till att Alexander Pärleros blev inspirerad och cyklade runt i Stockholm i shorts och t-shirt – mitt i vintern. 

”När jag kom till kontoret kunde jag inte känna mina händer. Jag kunde inte röra dem på sex timmar”, säger han.

Läs även: Uppgift: Spotify betalade miljardbelopp för sportpodd-bolag

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer