Prickskytten kikar igenom det smala siktet och skjuter mot sin motståndare. Skottet träffar i trädet bakom och streckgubben hoppar till men fortsätter sedan oberört med sin dagliga rutin. Genom sina insamlade poäng har han byggt upp ett stadigt försvar som kommer att kräva ett kraftfullare vapen för att bryta igenom. Mobilspelet Clear Vision har toppat listorna världen över, men det hela började egentligen med en blodförgiftning.
Dan Erhard Olsson, då 16 år, fick ett skavsår och svävade mellan liv och död. Det tog ett år innan han kunde gå igen och hans fotbollsdrömmar gick i kras.
”Under tiden jag inte kunde spela fotboll hade jag helt plötsligt väldigt mycket fritid över. Det var då jag började utveckla Clear Vision”.
Det var ett webbaserat flashspel som han byggde från grunden, med en värld där humoristiska streckgubbar agerar prickskyttar. Animation, illustration, manus och programmering lärde han sig genom att prova sig fram. Ett år senare, 2008, var spelet redo för att se dagens ljus och Dan Erhard Olsson blev snart kontaktad av ett amerikanskt bolag som köpte en licens för 500 dollar.
”Det blev som en uppenbarelse – kan man tjäna pengar på det här?”, säger han och berättar att Clear Vision spelades över 100 miljoner gånger.
Han utvecklade ytterligare tre versioner av spelet som drog in 400 000 kronor och för pengarna registrerade han aktiebolaget Eldring Games och började utveckla mobilspel. När processen drog ut på tiden tog kapitalet slut och Dan Erhard Olsson fick säga upp sitt kontor och sin lägenhet och flytta hem till mamma och pappa. Men det hör till, inflikar han.
”Jag har aldrig hört talas om en entreprenör som har glidit sig till en succé”.
Efter 1,5 års slit blev han klar med mobilversionen av Clear Vision och släppte det på iTunes. 2012 låg spelet trea på listan över mest nedladdade betalappar i USA, bara Angry Birds och Draw Something låg före. Spelet drog in 15 miljoner kronor och när framgången var ett faktum tog han sitt pick och pack och flyttade till Stockholm och utökade teamet med fyra personer. 2016 omsatte bolaget 1,8 miljoner kronor, men Dan Erhard Olsson räknar med att Eldring inom två år kommer att omsätta 100 Mkr. Planen är att expandera utan investerare.
”Visst har jag fått erbjudanden, men jag tycker om att ta risken själv. Det finns mer att vinna och mer att förlora och det gillar jag”, säger han.
Eldrings affärsmodell går ut på att ta betalt för saker i spelet. Det kan handla om att köpa ett starkare vapen eller ett rustat försvar.
”Tidigare var det vanligare att du betalade för själva spelet. I dag släpper de flesta sina spel gratis på app-store och google play och ser i stället till att bygga upp ett spel som motiverar människor att betala extra”, berättar han.
Det har visat sig vara en mer lukrativ modell, trots att endast omkring 1 procent av användarna väljer att köpa i spelet. Dan Erhard Olsson beräknar att det nya spelet, Clear Vision Online som släpps i maj, kommer att få 100 miljoner användare och varje betalande spelare lägger i snitt 180 kronor. För att säkra sig om att användarna verkligen köper finns olika strategier och han betonar vikten av att förstå det mänskliga psyket.
”Om du exempelvis har en gruva och ett valv i ett spel, och gruvan utvinner mer än vad valvet kan förvara. Då kan du betala för att uppgradera valvet för att få plats med allt. Psykologiskt är det jobbigare att förlora någonting som man har än vad det är belönande att få någonting”, säger han, men betonar samtidigt att han är noga med att inte utnyttja dessa strategier i för stor utsträckning.
Clear Vision går att spela gratis men användaren kan betala för att snabbare komma åt sin intjänade belöning.
Dans Erhard Olssons framtidsplaner är många. Han vill expandera teamet och han vill starta ett kontor i hemstaden Gävle. Men ännu är det inte dags att blicka mot utlandet.
”Vi börjar med att satsa på att bygga något stort i Sverige. Jag ser egentligen ingen anledning till att flytta utomlands, men att öppna kontor i de större städerna är definitivt möjligt.”