Hoppa till innehållet

Från sjukhussängen till spelsuccén

En lång sjukdomsperiod födde mobilspelet Clear Vision, som har spelats över 100 miljoner gånger. Nu har skaparen och spelentreprenören Dan Erhard Olsson fem anställda och siktar på 100 miljoner kronor i omsättning inom två år.

Dan Erhard Olsson, grundare och vd för Eldring Games som står bakom mobilspelet Clear Vision.
Dan Erhard Olsson, grundare och vd för Eldring Games som står bakom mobilspelet Clear Vision.Foto: Jack Mikrut

Prickskytten kikar igenom det smala siktet och skjuter mot sin motståndare. Skottet träffar i trädet bakom och streckgubben hoppar till men fortsätter sedan oberört med sin dagliga rutin. Genom sina insamlade poäng har han byggt upp ett stadigt försvar som kommer att kräva ett kraftfullare vapen för att bryta igenom. Mobilspelet Clear Vision har toppat listorna världen över, men det hela började egentligen med en blodförgiftning.

Dan Erhard Olsson, då 16 år, fick ett skavsår och svävade mellan liv och död. Det tog ett år innan han kunde gå igen och hans fotbollsdrömmar gick i kras. 

”Under tiden jag inte kunde spela fotboll hade jag helt plötsligt väldigt mycket fritid över. Det var då jag började utveckla Clear Vision”.

Det var ett webbaserat flashspel som han byggde från grunden, med en värld där humoristiska streckgubbar agerar prickskyttar. Animation, illustration, manus och programmering lärde han sig genom att prova sig fram. Ett år senare, 2008, var spelet redo för att se dagens ljus och Dan Erhard Olsson blev snart kontaktad av ett amerikanskt bolag som köpte en licens för 500 dollar. 

”Det blev som en uppenbarelse – kan man tjäna pengar på det här?”, säger han och berättar att Clear Vision spelades över 100 miljoner gånger.

I Clear Vision är spelaren en prickskytt. Dan Erhard Olsson vill få in komik och samhällskritik och tror att det är en av anledningarna till spelets framgång.
I Clear Vision är spelaren en prickskytt. Dan Erhard Olsson vill få in komik och samhällskritik och tror att det är en av anledningarna till spelets framgång.Foto: Jack Mikrut

Han utvecklade ytterligare tre versioner av spelet som drog in 400 000 kronor och för pengarna registrerade han aktiebolaget Eldring Games och började utveckla mobilspel. När processen drog ut på tiden tog kapitalet slut och Dan Erhard Olsson fick säga upp sitt kontor och sin lägenhet och flytta hem till mamma och pappa. Men det hör till, inflikar han.

”Jag har aldrig hört talas om en entreprenör som har glidit sig till en succé”.

Efter 1,5 års slit blev han klar med mobilversionen av Clear Vision och släppte det på iTunes. 2012 låg spelet trea på listan över mest nedladdade betalappar i USA, bara Angry Birds och Draw Something låg före. Spelet drog in 15 miljoner kronor och när framgången var ett faktum tog han sitt pick och pack och flyttade till Stockholm och utökade teamet med fyra personer. 2016 omsatte bolaget 1,8 miljoner kronor, men Dan Erhard Olsson räknar med att Eldring inom två år kommer att omsätta 100 Mkr. Planen är att expandera utan investerare.

”Visst har jag fått erbjudanden, men jag tycker om att ta risken själv. Det finns mer att vinna och mer att förlora och det gillar jag”, säger han.

Eldrings affärsmodell går ut på att ta betalt för saker i spelet. Det kan handla om att köpa ett starkare vapen eller ett rustat försvar.

”Tidigare var det vanligare att du betalade för själva spelet. I dag släpper de flesta sina spel gratis på app-store och google play och ser i stället till att bygga upp ett spel som motiverar människor att betala extra”, berättar han.

Dan Erhard Olsson på kontoret vid Slottsbacken i Stockholm.
Dan Erhard Olsson på kontoret vid Slottsbacken i Stockholm.Foto: Jack Mikrut

Det har visat sig vara en mer lukrativ modell, trots att endast omkring 1 procent av användarna väljer att köpa i spelet. Dan Erhard Olsson beräknar att det nya spelet, Clear Vision Online som släpps i maj, kommer att få 100 miljoner användare och varje betalande spelare lägger i snitt 180 kronor. För att säkra sig om att användarna verkligen köper finns olika strategier och han betonar vikten av att förstå det mänskliga psyket.

”Om du exempelvis har en gruva och ett valv i ett spel, och gruvan utvinner mer än vad valvet kan förvara. Då kan du betala för att uppgradera valvet för att få plats med allt. Psykologiskt är det jobbigare att förlora någonting som man har än vad det är belönande att få någonting”, säger han, men betonar samtidigt att han är noga med att inte utnyttja dessa strategier i för stor utsträckning. 

Clear Vision går att spela gratis men användaren kan betala för att snabbare komma åt sin intjänade belöning. 

Dans Erhard Olssons framtidsplaner är många. Han vill expandera teamet och han vill starta ett kontor i hemstaden Gävle. Men ännu är det inte dags att blicka mot utlandet. 

”Vi börjar med att satsa på att bygga något stort i Sverige. Jag ser egentligen ingen anledning till att flytta utomlands, men att öppna kontor i de större städerna är definitivt möjligt.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera