Annons

Från tidningar till tech – Schibsted siktar på startups

Richard Sandenskog, investeringschef, och Martin Frey, vd på Schibsted Growth.
Richard Sandenskog, investeringschef, och Martin Frey, vd på Schibsted Growth. Foto: Jonas Eng.
Mediekoncernen Schibsted investerar miljarder i svenska startups för att slå mynt av nya trender. Men deras utgångspunkt är annorlunda än för klassiska riskkapitalbolag. ”Det handlar inte om att öka värdet på bolaget och sälja efter 4-5 år”, säger Martin Frey på Schibsted.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den norska mediekoncernen Schibsted når 6 miljoner svenskar varje vecka, bland annat tack vare sina två stora tidningar Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

I bakgrunden har Schibsted också blivit en maktspelare inom den svenska techsektorn. Bara under de senaste två åren har Schibsted investerat mellan 500 miljoner och 1 miljard kronor i startups, enligt Di Digitals uppskattning. 

Själva vill de inte uppge någon exakt summa. Antalet investeringar kommer dock öka från 10 stycken i fjol till mellan 15 och 20 under 2019.

”Vi har byggt upp stora värden i Schibsted genom att investera i startupbolag. Det är ingenting som drivs på marginalen, utan arbetet är integrerat i hela koncernen”, säger Richard Sandenskog, investeringschef på Schibsted Growth, som är bolagets startuplåda.

Mediekoncernen fick blodad tand efter succéerna med köp- och säljsajten Blocket och lånejämförelsetjänsten Lendo, som förvärvades av Schibsted under 2003 respektive 2009.

Innan köpet av Blocket hade Schibsted internt byggt upp och lanserat en liknande radannonsplattform i Norge, Finn.no, och tog sikte på att göra detsamma i Sverige. Men Blocket var redan etablerade på marknaden och hade nått en kritisk massa av användare. 

”Det hela slutade med att Schibsted förvärvade Blocket och lade ned den egna satsningen. Där och då tror jag vi insåg värdet i entreprenörsledda bolag som alltid kan springa lite snabbare, och den digitala kompetens som kommer med på köpet”, säger Martin Frey, vd på Schibsted Growth.

Ett bevis på det är att marknadsplatser och finansiella tjänster i dag är två av Schibsteds uttalade kärnverksamheter, utöver tidningsutgivningen.

Under 2010-talet har Blocket och Lendo gjort en samlad nettovinst på drygt 2,3 miljarder kronor, vilket kan jämföras med de kommunicerade köpesummorna på ungefär totalt 600 miljoner kronor.

Nu letar koncernen efter nästa potentiella kassako i olika branscher.

”Jag skulle säga att vi redan i dag är en ledande spelare i Sverige inom digitala finansiella tjänster. Det är nog det segment vi tror allra mest på just nu”, säger Richard Sandenskog.

Schibsted har sitt svenska huvudkontor på Västra Järnvägsgatan i centrala Stockholm.
Schibsted har sitt svenska huvudkontor på Västra Järnvägsgatan i centrala Stockholm. Foto: Jonas Eng

I fintechportföljen finns redan minoritetsägande i låneappen Bynk, bolåneutmanaren Hypoteket, faktureringstjänsten Dicopay och det digitala försäkringsbolaget Insurello.

”Vi har ingen definierad säck med pengar, men det finns en stor investeringsvilja. Till exempel kräver resorna med Bynk, som ska bli en heltäckande mobilbank, och Hypoteket, som utmanar storbanker på en jättemarknad för bolån, mycket kapital under en längre tid”, säger Martin Frey. 

Läs mer: Bynk tar in en halv miljard – Schibsted investerar

En konkurrensfördel för Schibsted är att de, utöver kapital och digital kompetens, kan erbjuda sina portföljbolag förmånliga annonsutrymmen på sajter och tidningar som tillsammans når majoriteten av Sveriges befolkning. 

”Visst är det attraktivt för entreprenörerna att få tillgång till de stora kundflöden som finns i våra olika verksamheter”, säger Richard Sandenskog.

Både Lendo och Bynk är verksamma på marknaden för blancolån. Ni är så väl ägare i bolagen som marknadsföringskanal för deras tjänster. Vilket ansvar tar ni för att inte uppmuntra konsumenter att skuldsätta sig med snabba krediter? 

”Vi har absolut ett ansvar och det är en balansgång. Men man ska komma ihåg att många kunder använder till exempel Lendo för att samla avbetalningar och krediter och de samlat ihop på annat håll, för att få en betydligt lägre månadskostnad”, säger Martin Frey.

”Det finns andra produkter än Bynk och Lendo på marknaden som är betydligt mer bekymmersamma. Jämfört med andra aktörer ligger de inte alls i högräntesegmentet”, fortsätter Richard Sandeskog.

Till skillnad från de flesta andra spelare på riskkapitalmarknaden har Schibsted inget uttalat mål om att maximera avkastningen på sina investeringar.

”Vår vinkel är mer industriell. Det handlar inte om att öka värdet på bolaget och sälja efter 4-5 år. Utan ursprungstanken är att alla bolag på sikt kan bli en viktig del av Schibsteds kärnverksamhet, även om det inte händer i samtliga fall”, säger Martin Frey.

Läs mer: Miljardären köper Bonniers fiaskoportfölj 

Men att som medieägare investera i startupbolag behöver inte nödvändigtvis leda till succé. Schibsteds huvudkonkurrent Bonnier, som äger Dagens industri, sålde nyligen hela sitt aktieinnehav i riskkapitalbolaget NFT Ventures. Bonnier drog också fördel av att kunna erbjuda gratis annonsplatser mot ägande i startupbolag, men avyttrade ändå portföljen med en stor förlust.

Även Schibsted har gjort flertalet satsningar som fallerat.

”Det är klart att många av våra tidigare portföljbolag inte längre finns i dag”, säger Martin Frey.

Schibsted utvärderar årligen uppemot 1 000 bolag, berättar Richard Sandenskog.

Martin Frey har en bakgrund på Blocket, medan Richard Sandenskog tidigare var toppchef på Yahoo i Europa.
Martin Frey har en bakgrund på Blocket, medan Richard Sandenskog tidigare var toppchef på Yahoo i Europa. Foto: Jonas Eng

Finns det entreprenörer som tackar nej till en investering från Schibsted i rädsla att slukas av en stor koncern?

”Visst kan det ibland finnas en oro, eftersom vi är så stora. Men i dag investerar vi inte med utgångspunkten att bli majoritetsägare i bolagen, utan ger entreprenörerna stor självständighet”, säger Martin Frey.

”Schibsted kan nog uppfattas som lite stora och tråkiga. Men det beror ju på att vi har funnits länge på marknaden och varit framgångsrika”, säger Richard Sandenskog.

Schibsted tror starkt på att ny teknik kan revolutionera både utbildningssektorn och vården, utöver finanssektorn.

Har ni varit nära att investera i något av de stora nätläkarbolagen i Sverige?

”Vi har tittat på alla transaktioner på den marknaden, och följer utvecklingen på noga”, säger Richard Sandenskog.

Vad är målsättningen med Schibsted Growth på längre sikt?

”På fyra till fem års sikt ska vi ha identifierat minst två stycken bolag som går att rulla ut globalt, i stil med Blocket”, säger Martin Frey.

Efter succén med Blocket i Norden kopierades konceptet till mer än 20 andra länder. Dessa verksamheter knoppades i våras av och särnoterades i bolaget Adevinta på Oslobörsen. Bolaget värderas i dagsläget till 72 miljarder norska kronor.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer