Det snabbväxande Göteborgsbolaget Icomera som utvecklar internetlösningar för tåg och bussar grundades 1999 av bland annat Ratos nuvarande vd Magnus Agervald. Nu står det det klart att den börsnoterade franska energijätten Engies dotterbolag Ineo som specialiserar sig på bland annat transportsystem köper upp bolaget.
Säljarna är Tjörn-entreprenören Leif Kristensson, Birger Lindblad och finansprofilen Carl Palmstierna, som bland annat investerat i startupbolagen Magine och Urb-it. Tillsammans ägde de innan köpet 85 procent av aktierna i Icomera.
Resterande del ägdes av ett hundratal aktieägare, däribland de fyra grundarna Mats Karlsson, Martin Bergek, Kristian Axelsson och Magnus Agervald samt Karl-Johan Holm.
Prislappen på bolaget är inte känd. Men Icomeras vd Karl-Johan Holm beskriver en het budstrid.
”Det är en bra prislapp. Det har varit en längre process med flera intressenter som har slagits om bolaget”, säger han.
Göteborgsbolaget kommer att kvarstå som en självständig enhet inom Engie vars börsvärde i slutet av maj var motsvarande drygt 280 miljarder kronor.
”Vi tycker det är en bra matchning. Det finns ingen konkurrerande verksamhet till Icomera inom Engie-koncernen och de vill vara med och ytterligare accelerera vår utveckling.”
Läs mer: Microsoft köper svenskt 3D-bolag
Sedan starten 1999 har Icomera vuxit snabbt. Mellan 2014 och 2015 hade bolaget en omsättning på drygt 250 miljoner kronor och gjorde en vinst på knappt 15 miljoner kronor. För det förlängda räkenskapsåret 1 juli 2015 till 31 december 2016 blev omsättningen omkring 500 miljoner kronor.
”Helåret 2017 kommer vi att omsätta en bit över 600 miljoner kronor som det ser ut nu.”
Icomera har genom åren gjort både plus- och minusresultat.
”Det har varit 18 år av stora investeringar för att vinna världsmarknaden. I grundaffären finns en god bruttomarginal men vi har tagit tunga investeringar, både i ny teknologi och nya marknader.”
Bolaget har 150 anställda och säljer sina lösningar till ett fyrtiotal länder. Bland annat är man ensam leverantör av internetlösningar till Deutsche Bahn och har över 90 procent av den engelska marknaden för uppkopplade bussar.
Läs mer: Svenskt wifi intar tyska tåg
Enligt Karl-Johan Holm använder 2 100 tågsätt och drygt 24 000 bussar idag Icomeras lösningar. Affärsmodellen går ut på att Icomera installerar hårdvaran på fordonen mot en avgift och därefter tillkommer licenser och supportavtal. Förutom att kunderna kan använda uppkopplingen kan även tågoperatörerna koppla upp exempelvis övervakningsystem.
Icomera har dotterbolag i England, Frankrike, Tyskland och USA. Men huvudkontoret ligger i Göteborg och där sker även all utveckling. Det finns inga planer på att lämna den svenska staden.
"Det är vi måna om att utveckla vidare. Det är uttalat både till ledning, personal och ägare att vi ska vara en självständig enhet inom Engie och behålla vår profil, struktur och ledning. Om de skulle gå in och svälja oss så tappar man ju drivet. Vi är ju en tillväxtraket.”