Hoppa till innehållet

Fransk börsbjässe köper wifi-bolag från Göteborg

Göteborgsbolaget Icomera säljer wifi till tåg och bussar världen över. Nu cashar ägarna in när bolaget slukas av en fransk börsjätte.

Icomeras vd Karl-Johan Holm. Foto: Icomera/Emil Langvad/TT
Icomeras vd Karl-Johan Holm. Foto: Icomera/Emil Langvad/TT

Det snabbväxande Göteborgsbolaget Icomera som utvecklar internetlösningar för tåg och bussar grundades 1999 av bland annat Ratos nuvarande vd Magnus Agervald. Nu står det det klart att den börsnoterade franska energijätten Engies dotterbolag Ineo som specialiserar sig på bland annat transportsystem köper upp bolaget. 

Säljarna är Tjörn-entreprenören Leif Kristensson, Birger Lindblad och finansprofilen Carl Palmstierna, som bland annat investerat i startupbolagen Magine och Urb-it. Tillsammans ägde de innan köpet 85 procent av aktierna i Icomera.

Resterande del ägdes av ett hundratal aktieägare, däribland de fyra grundarna Mats Karlsson, Martin Bergek, Kristian Axelsson och Magnus Agervald samt Karl-Johan Holm.

Prislappen på bolaget är inte känd. Men Icomeras vd Karl-Johan Holm beskriver en het budstrid.

”Det är en bra prislapp. Det har varit en längre process med flera intressenter som har slagits om bolaget”, säger han.

Göteborgsbolaget kommer att kvarstå som en självständig enhet inom Engie vars börsvärde i slutet av maj var motsvarande drygt 280 miljarder kronor. 

”Vi tycker det är en bra matchning. Det finns ingen konkurrerande verksamhet till Icomera inom Engie-koncernen och de vill vara med och ytterligare accelerera vår utveckling.”

Läs mer: Microsoft köper svenskt 3D-bolag

Sedan starten 1999 har Icomera vuxit snabbt. Mellan 2014 och 2015 hade bolaget en omsättning på drygt 250 miljoner kronor och gjorde en vinst på knappt 15 miljoner kronor. För det förlängda räkenskapsåret 1 juli 2015 till 31 december 2016 blev omsättningen omkring 500 miljoner kronor.

”Helåret 2017 kommer vi att omsätta en bit över 600 miljoner kronor som det ser ut nu.”

Icomera har genom åren gjort både plus- och minusresultat.

”Det har varit 18 år av stora investeringar för att vinna världsmarknaden. I grundaffären finns en god bruttomarginal men vi har tagit tunga investeringar, både i ny teknologi och nya marknader.”

Bolaget har 150 anställda och säljer sina lösningar till ett fyrtiotal länder. Bland annat är man ensam leverantör av internetlösningar till Deutsche Bahn och har över 90 procent av den engelska marknaden för uppkopplade bussar.

Läs mer: Svenskt wifi intar tyska tåg

Enligt Karl-Johan Holm använder 2 100 tågsätt och drygt 24 000 bussar idag Icomeras lösningar. Affärsmodellen går ut på att Icomera installerar hårdvaran på fordonen mot en avgift och därefter tillkommer licenser och supportavtal. Förutom att kunderna kan använda uppkopplingen kan även tågoperatörerna koppla upp exempelvis övervakningsystem.

Icomera har dotterbolag i England, Frankrike, Tyskland och USA. Men huvudkontoret ligger i Göteborg och där sker även all utveckling. Det finns inga planer på att lämna den svenska staden.

"Det är vi måna om att utveckla vidare. Det är uttalat både till ledning, personal och ägare att vi ska vara en självständig enhet inom Engie och behålla vår profil, struktur och ledning. Om de skulle gå in och svälja oss så tappar man ju drivet. Vi är ju en tillväxtraket.”

 

Läs även: Bäddat för köpfest – därför kan 2017 slå rekord

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera