Det franska riskkapitalbolaget Time Equity Partners köper 10 procent av Zound Industries för 10 miljoner euro, motsvarande 93 miljoner svenska kronor.
Pengarna är öronmärkta för lanseringen av Zound Industries kommande storsatsning – en egenutvecklad Marshall-mobiltelefon, särskilt utformad för att lyssna på och spela in musik. Telefonen ska lanseras med dunder och brak den 16 juli, på en fest i London med uppträdanden från bland andra Led Zeppelin-gitarristen Jimmy Page och The Clash-sångaren Mick Jones.
“Det finns andra som sätter in större processorer och bättre skärmar. Men när det kommer till musikupplevelsen, hur du lyssnar och hur du skapar och hur du spelar in musik, så är vi bäst”, säger Zound Industries medgrundare Konrad Bergström till Di Digital.
Det är ett minst sagt vågat drag från det svenska bolaget, som byggt sin framgång i gränslandet mellan teknik och mode. Men mobilbranschen skiljer sig rejält från de hörlurar och högtalare som utgör Zounds produktutbud idag. Marginalerna på hårdvara är lövtunna och konkurrensen mördande hård från jättar som Apple och Samsung.
Vi har gjort en nischad produkt för kanske tre eller fem procent av befolkningen. Men de procenten kommer att älska den.
Konrad Bergström är ändå hoppfull. Mobiltelefonen har blivit en stapelvara idag, säger han. Tekniken har nått en gräns där den inte behöver bli bättre för att locka kunderna. Istället är det “känslor och mjuka värden” som avgör.
“När du gick in i en uraffär för 20 år sedan så var din första fråga, håller den här klockan tiden? Idag ifrågasätter du inte ens det, du tar funktionaliteten för givet. Istället väljer du på hur produkten ser ut, vilket varumärke den representerar och vilken social status den ger. Det är så vi tänker”, säger han.
Telefonen tillverkas av det kinesiska bolaget BYD och kör Googles operativsystem Android. Zound Industries har stått för paketering, användargränssnittet, designarbetet och marknadskonceptet.
“Vi har gjort en nischad produkt för kanske tre eller fem procent av befolkningen. Men de procenten kommer att älska den. Och tre till fem procent av mobilmarknaden är en så stor marknad att vi inte ens kan föreställa oss den”, fortsätter Konrad Bergström.
År 2013 utsågs Zound Industries till årets supergasell av Dagens Industri. Det efter att ha vuxit med 10 932 procent på tre år. Omsättningen 2012 landade på 323 miljoner kronor.
Nu måste vi få det första barnet att flyga. Lyckas vi så tar vi det vidare och bygger fler telefoner.
För 2015 räknar bolaget med en omsättning på 650 miljoner kronor, exklusive den nylanserade mobilverksamheten, och en vinstmarginal på 9 procent.
Prognosen för mobilverksamheten är en omsättning på 100 miljoner kronor under 2015. Nås målet så finns planer klara för fler lanseringar:
“Nu måste vi få det första barnet att flyga. Lyckas vi så tar vi det vidare och bygger fler telefoner”, säger Konrad Bergström.
LÄS ÄVEN: Hon ska göra Telia till ett internetföretag
Grundaren missnöjd: “En pissvärdering”
Investeringen från Time Equity Partners värderar Zound Industries, som sedan tidigare räknar investmentbolaget Varenne och Teliasonera bland sina delägare, till närmare en miljard svenska kronor.
Konrad Bergström är långt ifrån nöjd med prislappen:
“Vi har gjort vinst från dag ett. Det är därför vi får en sådan pissvärdering. Helst ska man vara ett teknikbolag som går miljarder med förlust. Då är man riktigt het”, säger han.
“Vi tackade nej till mer pengar. Vi tycker värderingen är för låg för att ta in mer”, fortsätter styrelseordförande Tommy Jacobson.
Ursprungligen låg 25 miljoner kronor på bordet från Time Equity Partners, avslöjar han.