Hoppa till innehållet

Franska miljoner ska få Zound Industries att lyfta

Den svenska snabbväxaren Zound Industries tar in 93 miljoner kronor i nytt riskkapital. Pengarna ska finansiera lanseringen av bolagets nya storsatsning - en egenutvecklad mobiltelefon för musikälskare.

Zound Industries medgrundare Konrad Bergström, här på CES-mässan med artisterna Rebecca & Fiona.
Zound Industries medgrundare Konrad Bergström, här på CES-mässan med artisterna Rebecca & Fiona.Foto: Thomas Engström

Det franska riskkapitalbolaget Time Equity Partners köper 10 procent av Zound Industries för 10 miljoner euro, motsvarande 93 miljoner svenska kronor.

Pengarna är öronmärkta för lanseringen av Zound Industries kommande storsatsning – en egenutvecklad Marshall-mobiltelefon, särskilt utformad för att lyssna på och spela in musik. Telefonen ska lanseras med dunder och brak den 16 juli, på en fest i London med uppträdanden från bland andra Led Zeppelin-gitarristen Jimmy Page och The Clash-sångaren Mick Jones.

“Det finns andra som sätter in större processorer och bättre skärmar. Men när det kommer till musikupplevelsen, hur du lyssnar och hur du skapar och hur du spelar in musik, så är vi bäst”, säger Zound Industries medgrundare Konrad Bergström till Di Digital.

Det är ett minst sagt vågat drag från det svenska bolaget, som byggt sin framgång i gränslandet mellan teknik och mode. Men mobilbranschen skiljer sig rejält från de hörlurar och högtalare som utgör Zounds produktutbud idag. Marginalerna på hårdvara är lövtunna och konkurrensen mördande hård från jättar som Apple och Samsung.

Vi har gjort en nischad produkt för kanske tre eller fem procent av befolkningen. Men de procenten kommer att älska den.

Konrad Bergström är ändå hoppfull. Mobiltelefonen har blivit en stapelvara idag, säger han. Tekniken har nått en gräns där den inte behöver bli bättre för att locka kunderna. Istället är det “känslor och mjuka värden” som avgör.

“När du gick in i en uraffär för 20 år sedan så var din första fråga, håller den här klockan tiden? Idag ifrågasätter du inte ens det, du tar funktionaliteten för givet. Istället väljer du på hur produkten ser ut, vilket varumärke den representerar och vilken social status den ger. Det är så vi tänker”, säger han.


I två veckor till hålls den nya mobiltelefonen hemlig. Foto: Jack Mikrut

Telefonen tillverkas av det kinesiska bolaget BYD och kör Googles operativsystem Android. Zound Industries har stått för paketering, användargränssnittet, designarbetet och marknadskonceptet.  

“Vi har gjort en nischad produkt för kanske tre eller fem procent av befolkningen. Men de procenten kommer att älska den. Och tre till fem procent av mobilmarknaden är en så stor marknad att vi inte ens kan föreställa oss den”, fortsätter Konrad Bergström.

År 2013 utsågs Zound Industries till årets supergasell av Dagens Industri. Det efter att ha vuxit med 10 932 procent på tre år. Omsättningen 2012 landade på 323 miljoner kronor.

Nu måste vi få det första barnet att flyga. Lyckas vi så tar vi det vidare och bygger fler telefoner.

För 2015 räknar bolaget med en omsättning på 650 miljoner kronor, exklusive den nylanserade mobilverksamheten, och en vinstmarginal på 9 procent.

Prognosen för mobilverksamheten är en omsättning på 100 miljoner kronor under 2015. Nås målet så finns planer klara för fler lanseringar:

“Nu måste vi få det första barnet att flyga. Lyckas vi så tar vi det vidare och bygger fler telefoner”, säger Konrad Bergström.

LÄS ÄVEN: Hon ska göra Telia till ett internetföretag


Grundaren missnöjd: “En pissvärdering”

Investeringen från Time Equity Partners värderar Zound Industries, som sedan tidigare räknar investmentbolaget Varenne och Teliasonera bland sina delägare, till närmare en miljard svenska kronor.

Konrad Bergström är långt ifrån nöjd med prislappen:

“Vi har gjort vinst från dag ett. Det är därför vi får en sådan pissvärdering. Helst ska man vara ett teknikbolag som går miljarder med förlust. Då är man riktigt het”, säger han.

“Vi tackade nej till mer pengar. Vi tycker värderingen är för låg för att ta in mer”, fortsätter styrelseordförande Tommy Jacobson.

Ursprungligen låg 25 miljoner kronor på bordet från Time Equity Partners, avslöjar han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera