Hoppa till innehållet

Freespees grundare: “Vi trampade snett i början”

För sex år sedan startade Carl Holmquist och Tobias Lindgren kommunikationsplattformen Freespee. Från att till en början mött motstånd har bolaget nu lyckats attrahera både riskkapital och stora kunder.

Carl Holmquist är vd och medgrundare av Uppsalabolaget Freespee.
Carl Holmquist är vd och medgrundare av Uppsalabolaget Freespee.Foto: Jonas Eng

Ett tidigt sätt att se på kundkommunikation på nätet var att webbkunder sköter köpprocessen själva och önskar så lite inblandning som möjligt från försäljaren. Det är dock en bild som Carl Holmquist, som tillsammans med Tobias Lindgren har grundat kommunikationsplattformen Freespee (NTL), aldrig hållit med om.

”Vi stångade oss blodiga när vi började prata om det här för sex år sedan. Då tyckte alla att webben var självservice men så ser det inte ut. Kunder är lika lojala på webben som i fysiska butiker, den enda skillnaden är att om företag inte klarar av att ge en bra kundupplevelse på webben så är det väldigt enkelt för kunden att vända sig till någon annan”, säger Freespees vd Carl Holmquist.

Freespee har beskrivits som ett svenskt doldisbolag

Freespee har beskrivits som ett svenskt doldisbolag och trots att grundarna tagit in hela 143 Mkr i riskkapital är det få som känner till dem. Chansen att man som webbshoppare kommit i kontakt med deras mjukvara är desto större.

Freespees teknik ligger som ett lager ovanpå olika bolags säljsystem och kundsystem och hanterar kommunikationen mellan dem och deras kunder. Bland annat hjälper man bolag att besvara kundernas frågor, vare sig de kommer via chat, telefon eller mejl.

Läs även: Svenska Freespee tar in 90 miljoner – ”Vi är doldisar” 

”Det är som om du väntar på tåget och det visar sig vara försenat. Säger tågoperatören ingenting blir du sjukt irriterad. Tåget kan komma precis när som helst vilket gör att du inte kan lämna plattformen. Om du däremot får information att det går om en halvtimme kan du exempelvis gå och köpa en kaffe under tiden”, säger Carl Holmquist.

Tidigare i höstas tog Uppsalabolaget in 90 miljoner kronor från det franska riskkapitalbolaget Ventech och sina befintliga ägare Sunstone Capital (NTL) och Inventure (NTL). Man har även landat en rad stora kunder, som storbanken Lloyd’s, hotellkedjan Marriott och biljätten Fiat Chrysler. 

Och oavsett om du som kund väntar på ett tåg, sitter i en telefonkö eller väntar på ett svar på chatten är kommunikationen om vad du kan förvänta dig närmast avgörande för kundupplevelsen, menar Carl Holmquist.

”Det är som när du väljer att ringa till ett bolag. Istället för att visa på sajten att det är sju minuters väntetid ringer du och trycker dig igenom valen för att sen få höra att det är så lång väntetid. Varför sa de inte det på en gång undrar man. Det är något som kan förstöra kundupplevelsen.”

”Problemet här är inte att bolaget inte vill prata med dig. De älskar att prata med dig. För så länge de pratar med dig har de vunnit, för då har de skapat en kundrelation.”

Vi hamnade lite snett i början. Vi trodde att vi kunde lösa alla problem i kommunikationen mellan våra kunder och deras besökare på webben

Enligt Carl Holmquist surfar 98 procent av de personer som besöker ett bolags sajt vidare utan att handla. Det är ett problem som bolag först nu börjat få upp ögonen för och vill adressera, bland annat med Freespees hjälp. Tack vare detta ha bolaget kunnat växa till över 40 anställda och har i dag kontor i London, Barcelona, Paris och Köln. Men till en början var Freespee inte en självklar succé.

Bolaget ska fortsätta att utveckla sin mjukvara genom att utforska artificiell intelligens

”Vi hamnade lite snett i början. Vi trodde att vi kunde lösa alla problem i kommunikationen mellan våra kunder och deras besökare på webben. Men problemen kan vara vitt skilda i olika organisationer och där var vi inte tillräckligt fokuserade. Men när vår investerare Sunstone kom in 2012 så fick vi styr på det.”

Med hjälp av höstens kapitaltillskott ska bolaget fortsätta att utveckla sin mjukvara genom att till exempel utforska funktioner som bygger på artificiell intelligens. Därutöver överväger Freespee att expandera till USA för att komma närmare de amerikanska kunder som redan använder bolagets tjänst på den europeiska marknaden.

”I dag vet vi precis vad vi gör och nu börjar det lyfta på riktigt. Vi sitter mitt i ekosystemet för att möjliggöra nya konsumentbeteenden”, säger Carl Holmquist.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera