Hoppa till innehållet

Frilansbolaget Cool Company köper konkurrent: ”Når över en halv miljard kronor i intäkter”

Egenanställningsföretaget Cool Company hjälper drygt 30 000 frilansare att minska sitt pappersarbete. Nu köper bolaget upp branschkollegan Firmify för att stärka sin position som marknadstvåa i Sverige.

Cool Companys vd Andreas Kullberg.
Cool Companys vd Andreas Kullberg.Foto: Press.

Branschen för så kallade egenanställningar växer fort, pådrivet av den så kallade "gig-ekonomin". I grunden handlar det om att allt fler svenskar extraknäcker eller livnär sig på småjobb, som till exempel Uber-förare, bloggare, eller hantverkare av olika slag.

Med runt 30 000 kunder är Cool Company näst störst på marknaden i Sverige, efter giganten Frilans Finans. Bolaget hjälper bland annat frilansare att fakturera, utan att behöva starta egen firma, mot en avgift på försäljningen. Cool Company riktar sig också direkt till andra företag som behöver administrera sina underkonsulter.

Nu förvärvar Cool Company konkurrenten Firmify, som varit tredje störst på marknaden, för en hemlig summa.

”Firmifys kunder och databas var extra intressanta för oss. De vänder sig särskilt mot designers och it-utvecklare, alltså kreativa yrkesmänniskor. Det är ett segment på marknaden som vi också fokuserar på, även om vi är öppna för och tar emot alla typer av frilansare”, säger Andreas Kullberg, vd på Cool Company.

Bolagets tjänster finns än så länge i Sverige, Norge, Storbritannien och Nederländerna. Cool Company startade 2009 och har riskkapitalbolaget Verdane som storägare, men grundaren Jan Bergstrand kontrollerar fortfarande en stor aktiepost. 

Under sitt senaste räkenskapsår, som var förlängt och sträckte sig från juli 2016 till december 2017, omsatte Cool Company 406 Mkr. Förlusten uppgick samtidigt till knappa 41 Mkr.

”Vi fokuserar fortfarande på tillväxt och gör stora investeringar i marknadsföring, samtidigt som vi måste fortsätta utveckla vår teknik och produkt. Men under 2019 vill vi åtminstone vara lönsamma i den svenska verksamheten”, säger Andreas Kullberg. 

Läs mer: Cool Company köper upp finsk storkonkurrent 

Vi har en mycket stark ägare i Verdane som stödjer oss genom uppköpen.

Tidigare i år förvärvade Cool Company också den finska faktureringsjätten Ukkos svenska verksamhet. 

”Tillsammans med Firmify kommer vi nå en omsättning för helåret 2018 på över en halv miljard kronor. Vi är fortfarande tvåa i Skandinavien, men affären stärker verkligen vår position”, säger Andreas Kullberg.

Enligt Andreas Kullberg är bolaget inte i behov av ytterligare finansiering på kort sikt. I december 2017 säkrade Cool Company ett konvertibellån från Verdane på 15 Mkr, vilket följdes upp med en nyemission på 20 Mkr i maj 2018.

”Vi har en mycket stark ägare i Verdane som stödjer oss genom uppköpen. Men vi vill ta ett större grepp om den europeiska marknaden framåt, med fokus på Storbritannien, och för diskussioner med utomnordiska och amerikanska investerare”, säger Andreas Kullberg.

Firmify grundades i sin tur 2011 av Fredrik Bergström och David Sundin, som tidigare drev den digitala reklambyrån Great Works. Omsättningen tog fart på allvar ett par år efter starten och i fjol uppgick intäkterna till 91 Mkr, med en vinst på 1,2 Mkr på sista raden.

Läs mer: Därför är egenanställning nästa heta startupbransch 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera