Annons
Torsten Bjerre Rasmussen, vd för Egmont Publishing, och Lars Nykvist, vd på Outnorth, som säljer friluftskläder på nätet.

Friluftssajten Outnorth tar in 40 miljoner från dansk mediejätte

Digitaliseringen gör datacenter till en styrelsefråga: oåtkomlig data kostar företag miljoner SPONSRAT AV Digiplex

Från vänster: Mark Zuckerberg, Priscilla Chan och Emma Lundberg.

Chan och Zuckerberg ger pengar till KTH-forskare

Senion, Playish, Sios och Bagpal är bland bolagen som pitchar när Startup Tour når Linköping. Jenny Nordenborg och Koshi Hamedi, både längst till höger i bild, intervjuas på scen. Foto: Kollage.

De står på scen när Startup Tour kommer till Linköping

Bekräftat: Northvolt till Skellefteå och Västerås

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Friluftssajten Outnorth tar in 40 miljoner från dansk mediejätte

Torsten Bjerre Rasmussen, vd för Egmont Publishing, och Lars Nykvist, vd på Outnorth, som säljer friluftskläder på nätet.
Torsten Bjerre Rasmussen, vd för Egmont Publishing, och Lars Nykvist, vd på Outnorth, som säljer friluftskläder på nätet.
Den danska mediejätten Egmont investerar 40 miljoner kronor i Outnorth, som säljer friluftskläder på nätet. Investeringen är Egmonts fjärde i ett svenskt e-handelsbolag.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Egmont köper nyemitterade aktier i nätbutiken Outnorth (NTL) för 40 miljoner kronor. Satsningen är goda nyheter för grundarna Stefan och Per Gustafsson, som förblir storägare med knappt 20 procent av bolaget som värderas till cirka 250-300 miljoner kronor, enligt uppgift till Di Digital.

”Vi ska satsa pengarna i sortiments- och lagerutveckling. Vi är stora i Sverige, men har mycket att göra i resten av Norden och Tyskland”, säger Outnorths vd Lars Nykvist.

Outnorth grundades som en fysik butiksrörelse av bröderna Stefan och Per Gustafsson. Bolaget har kvar butiker i Växjö och Kalmar, där man även har huvudkontor.

Nätbutiken lanserades 2005 och har växt i raketfart. Outnorth är idag Nordens ledande friluftsbutik på nätet, med en omsättning på cirka 335 miljoner kronor under 2016. Resultatet ligger dock strax under nollan.


Bröderna Per och Stefan Gustafsson grundade nätbutiken Outnorth 2005.

Bolaget har egna sajter och egen kundtjänst i Norden och Tyskland, men säljer även internationellt via Outnorth.com.

”Vi hoppas växa med minst 25 procent i år”, säger vd Lars Nykvist.

Det här är åttonde gången Egmont investerar i ett nordiskt e-handelsbolag. Tre av innehaven är svenska: Jollyroom, med produkter inom barn- och bebisområdet, Animail, med husdjursprodukter, och köksbutiken Bagaren och Kocken.

”Vi investerar i nischaktörer i Norden. Som tidskriftbolag har vi nischtänkandet i vårt DNA”, säger Torsten Bjerre Rasmussen, vd för Egmont Publishing som står bakom tidskrifter som Vagabond, Åka Skidor och King.

Han flaggar för fler förvärv i framtiden och nämner fyra prioriterade områden: interiör och design, hobby och fritid, hälsa och skönhet samt föräldrar och barn. Enligt Rasmussen hjälper Egmont e-handelsbolag med frågor som logistik, lager, marknadsföring och förvärv. Samtidigt kan man tillföra redaktionellt innehåll till bolagets nätbutiker.

”Egmont har ju en uttalad strategi inom e-handeln. De har många tidskrifter inom vårt område, en stor kunddatabas och de vet hur man bearbetar dem. Vi kommer ha stor nytta av dem”, säger Outnorths vd Lars Nykvist.

Majoritetsägare i Outnorth, med cirka 55 procent av aktierna, förblir Verdane Capital, ett av Sveriges ledande riskkapitalbolag inom e-handeln.

Läs mer: Industrifonden och Verdane gör exit i Göteborgsbolag

”Vi har jobbat långsiktigt med Outnorth för att bli Skandinaviens ledande nätbutik inom outdoor. Nu lägger vi i nästa växel och satsar ytterligare på att bredda och förbättra produktutbudet och tjänsterna”, säger Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital.

Danska Egmont är en ledande mediekoncern i Norden och är verksamma inom film, tv, biografer, tidningar, böcker, streamingtjänster och en rad digitala tjänster, appar och spel. Bolaget är verksamt i 30 länder och har 6 600 medarbetare.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post