Hoppa till innehållet

”Frisk konkurrens behövs i vården”

Om vi ska vara världsledande på e-hälsa 2025 har vi inte tid att käbbla om vem som ska tillåtas äga vården, skriver Sara Öhrvall.

Sara Öhrvall bloggar på Di Digital.
Sara Öhrvall bloggar på Di Digital.

Det sjuder av aktivitet inom digital hälsa. Mängder av piloter och startupföretag växer fram runt om i landet, den blixtsnabba teknikutvecklingen har fått vårdaktörerna att vakna och McKinseys rapport i våras som visade att det går att frigöra upp till 25 procent av vårdkostnaderna med hjälp av digitalisering, skapade ett förändringstryck. Som vanligt när det gäller digital transformation springer användarna allra först och bevakar sin egen hälsa med hjälp av alltmer avancerade sensorer och applikationer.

Läs mer: Digitala vårdcentralen Kry tar in 60 miljoner – vill ut i Europa

Sänkta kostnader så att vården räcker till alla är avgörande, men vi har fler vinster att hämta hem i välfärden. Vid förra veckans Forum för välfärd visade några av världens mest digitaliserade vårdaktörer, Hurley Group i England och Metro South Health i Australien, hur tillgängligheten till vårdpersonal och patientnyttan kan ökas genom videokonsultationer och hur avancerad dataanalys av symptom, genetik och sensorer blir till utmärkta beslutsunderlag för vården.

I Sverige... finns inga incitament till digitalisering.

De visade också hur personaliserad medicin möjliggörs när patienten delar sin hälsodata och den förmodligen största välfärdsvinsten i nuet: sensorövervakning av kroniskt sjuka för ökad trygghet, råd och stöd till egenvård.

I dag finns ett stort gap mellan patienternas önskemål och befintlig vård. I Norge avslöjades nyligen att 84 procent av patienterna vill ha full journaltillgång, men bara 26 procent av läkarna håller med. Philips internationella hälsoindex visar att en majoritet av européerna vill öka kontrollen över sin egen hälsa, men betydligt färre av läkarna gillar idén. Världens mobilanvändare har snart laddat ned 1,7 miljarder hälsoapplikationer och vi vet att 75 procent av dessa skulle vilja dela sin hälsoinformation, men ingen svensk vårdgivare erbjuder i dag råd anpassade till individens data.

USA:s president Barack Obama har investerat stort för att driva upp andelen amerikanska sjukhus som använder digitala journaler från 12 till 98 procent. Sedan dess har flera miljarder dollar satsats på startupbolag som agerar på de öppna digitala plattformarna. Under tiden har antalet amerikaner som använder mobila hälsoapplikationer fördubblats. Även ersättningen till vården är anpassad efter digitala lösningar, exempelvis videosamtal.

I Sverige däremot tappar de nytänkande vårdenheter som arbetar med videosamtal sin patientersättning och det finns inga incitament till digitalisering.

Läs mer: Digitala vårdbolaget Kry tappar storkund till Visiba Care

Många av de entreprenörer som levererar nödvändig innovation till vård och omsorg vittnar om att de ofta stängs ute från marknaden med tveksamma argument. Samtidigt har regeringen och SKL enats om att Sverige ska vara bäst i världen på e-hälsa år 2025. Det är en hög ambition för ett land som inte rankar högt på internationella e-hälsoindex.

Tack vare världens mest sofistikerade användare är målet ändå möjligt att uppnå, men då har vi inte tid att käbbla om var e-hälsomyndigheter ska vara lokaliserade eller vem som ska tillåtas äga vården. Vi måste ha full fart framåt med en tydlig vision, testbäddar och framåtlutade ersättningsmodeller.

Hittills har ingen bransch lyckats transformera sig själv. Det har alltid skett via nya aktörer som kliver in på marknaden och tänker fritt. Vi måste värna om en mångfald av aktörer som vill investera in i framtiden med hjälp av ny teknik.

Sara Öhrvall är digital strateg och styrelseledamot i bland annat Bonnier News (som äger Dagens industri), Bisnode och Investor. För Di Digital skriver hon om digitaliseringen av näringslivet i smått och stort.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera