Hoppa till innehållet

Fullt hus när Di Digital Startup Tour intog Umeå

Publiken trängdes i raderna när den första deltävlingen i Di Digital Startup Tour intog Umeå under tisdagen.

Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden, med Di Digitals Mimi Billing på scen under Startup Tour Umeå.
Ida Backlund, grundare av Rapunzel of Sweden, med Di Digitals Mimi Billing på scen under Startup Tour Umeå.Foto: Amanda Lindgren

Mer än 250 personer samlades på Sliperiet i Umeå för att höra sju av regionens mest lovande tech- och startupföretag pitcha inför Di Digitals expertjury. 

Deltog på scen gjorde även entreprenören och affärsängeln Jane Walerud (NTL), mest känd för att ha varit först att investera i betaljätten Klarna, samt Umeå-entreprenören Ida Backlund (NTL) som grundat e-handlaren Rapunzel of Sweden.

Foto: Amanda Lindgren

Jane Walerud på Startup Tour Umeå.

Idag är Ida Backlund aktiv som affärsängel i ett tiotal bolag. På scen berättade hon  om fjolårets tuffa beslut att sälja bolaget hon grundat redan som 22-åring, som 2015 omsatte nära 130 Mkr. 

“Det kändes som att se ens tonåring flytta hemifrån”, sa Ida Backlund. 

Av de sju pitchande bolagen valdes tre finalister ut av juryn: Smart Video, Elastisys och Sportswik. 

Foto: Amanda Lindgren

Finalisterna vid Startup Tour Umeå. Från vänster: Martin Wiklund, Sportswik, Erik Elmroth, Elastisys, Johanna Björklund, Smart Video.

En publikomröstning fällde avgörandet och det blev Sportswik som stod som kvällens vinnare, Bolaget får därmed representera Umeå på Stockholmsfinalen av Startup Tour den 8 december. Dessutom vinner bolaget ett års kostnadsfri affärsrådgivning från Nordea. 

”Det känns fantastiskt kul. Vi fick bra feedback från investerarna. Nu gäller det att dansa på den stora scenen i Stockholm också", säger Martin Wiklund, grundare och vd på Sportswik. 

Foto:

Martin Wiklund, Sportswik.

I juryn deltog bland andra Kerstin Cooley, partner på riskkapitalbolaget Moor. 

“Det är grymt att se potentialen som finns utanför Stockholm, sandlådan där alla andra gräver”, säger hon. 

“Bolagen i Umeå är ganska tech-tunga. Många har en koppling till universitetet och de är lite mindre påverkade av de stora trenderna. Det tror jag ger dem en edge”, fortsätter hon. 

 

Foto: Amanda Lindgren

Från vänster: Victor Bodin, Bonnier Growth Media, Kerstin Cooley, Moor.

Sara Sjöberg, senior manager på Accenture Interactive, deltog också i juryn. De traditionella storbolagen har mycket att vinna på att närma sig startupsektorn, säger hon.

“Digital innovation kommer att gynna alla. Storbolagen är rädda för att startupbolagen ska ta deras affär. Startupbolagen är rädda för att kvävas. Men självklart finns det samarbetsformer som gynnar alla”, säger hon.

Foto:

Från vänster: Daniel Goldberg, Di Digital, Ida Backlund, Rapunzel of Sweden, Sara Sjöberg, Accenture, Maria Skoglund, Nordea, Axel Enblad, Fakturino.

Nästa deltävling i Startup Tour äger rum i Göteborg den 18 oktober. Under hösten besöker tävlingen även Linköping och Malmö, innan finalen i Stockholm den 8 december. 

Foto: Amanda Lindgren

Ludvig Bohlin, Shimmercat

Foto:

Melisandre Middleton, Thingmap

Foto:

Erik Elmroth, Elastisys

Foto: Amanda Lindgren

Martin Rosvall, Infobaleen

Foto:

Joachim Ljungquist, Content Central

Foto:

Foto: Amanda Lindgren

Foto:

Foto: Amanda Lindgren

Vinnare av Startup Tour Umeå: Sportswik med vd och grundare Martin Wiklund.

Finalisterna vid Startup Tour i Umeå:

Smart Video (NTL)

  • Grundare: Johanna Björklund, Rickard Lönneborg, Niklas Jansson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2015
  • Omsättning (2016): 1,5 Mkr (prognos)
  • www.smartvideo.io

Smartvideo har utvecklat en videoplattform som låter e-handlare sälja sina produkter direkt i videoklipp. Enligt skaparna, som tidigare jobbat med videosystem för bland annat brittiska The Guardian, ökar systemet både trafik och konverteringsgrad för e-handlare.

Zunzun / Shimmercat (NTL)

  • Grundare: Ludvig Bohlin, Alcides Viamontes Esquivel
  • Antal anställda: 3
  • Grundades: 2014
  • Omsättning (2015): 1,3 Mkr
  • www.shimmercat.com

Långa laddningstider är den vanligaste orsaken till att folk slutar besöka webbsidor, vilket ofta leder till minskade intäkter. Företaget Zunzun har utvecklat webbservern Shimmercat, som påstås minska laddningstider för webbsidor med upp till hälften. Grundarna är Ludvig Bohlin och Alcides Viamontes Esquivel, som forskar inom webb- och datavetenskap vid Umeå universitet.

Thingmap (NTL)

  • Grundare: Melisandre Middleton, Tor Sandén
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2016
  • Omsättning (2016): 0 kr
  • www.thingmap.co

Thingmap är ett digitalt verktyg som hjälper stora organisationer att hitta rätt person och rätt kompetens inom det egna nätverket, med hjälp av maskininlärning och språkigenkänning. Medgrundaren Melisandre Middleton är utbildad vid Stanford och Harvard och har arbetat i såväl Silicon Valley som i London.

Elastisys (NTL)

  • Grundare: Erik Elmroth, Johan Tordsson
  • Antal anställda: 5
  • Grundades: 2011 
  • Omsättning (2015): 46 tkr
  • www.elastisys.com

Elastisys har utvecklat ett sätt att elastisk anpassa system så att den som köper onlinetjänster får såväl mer tillförlitlig prestanda samt inte behöver betala för mer än vad som behövs. Grundarna har en bakgrund som forskare och professorer i datavetenskap vid Umeå universitet. 

Sportswik (NTL)

  • Grundare: Martin Wiklund, Peter Viksten, Stefan Dahlqvist
  • Antal anställda: 6
  • Grundades: 2014
  • Omsättning (2015): 1 Mkr 
  • www.sportswik.se

Sportjournalistik och sporttjänster fokuserar nästan uteslutande på de stora lagen och ligorna. Det kan göra det svårt för mindre lag att nå ut till sina supporters. Appen Sportswik är en plattform som låter mindre lag och idrottare fota, filma och rapportera live från egna matcher och tävlingar. Bolaget fick nyligen in TV4-gruppen som delägare. 

Infobaleen (NTL)

  • Grundare: Martin Rosvall, Andrea Lancichinetti, Christian Persson, Daniel Edler, Niklas Lovén, Jakob Sjölander
  • Antal anställda: 7
  • Grundades: 2015
  • Omsättning (2015): 335 Tkr
  • www.infobaleen.com

För många företag är det en utmaning att förstå utfallet av sin marknadsföring. Infobaleen har byggt en marknadsföringsplattform som använder algoritmer för planera, övervaka och förbättra kampanjer. Baleen är det engelska namnet på det filter som bardvalar använder för att separera födoämnen från havsvatten. På samma sätt filtrerar Infobaleen värdefull information från stora mängder data. 

Content Central (NTL)

  • Grundare: Joachim Ljungquist, Andreas Waleij
  • Antal anställda: 4
  • Grundades: 2013
  • Omsättning (2015): Knappt 1 Mkr 
  • www.contentcentral.se

Content central är en onlinetjänst där innehållsleverantörer (som frilansjournalister och fotografer) kan sälja och leverera färdigt innehåll till medier och publicister. Bland kunderna märks Mittmedia och SVT. Bolaget tog nyligen in 1,7 Mkr i finansiering från amerikanska 500 Startups.

I juryn:

Mer om Startup Tour på startuptour.di.se

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera