Hoppa till innehållet

Fulspel när mat-appar krigar om krogar

De konkurrerande mattjänsterna Wolt och Foodora har hamnat rejält i luven på varandra i Stockholm. Foodora hotar att kasta ut restauranger som jobbar med konkurrenten.

Till vänster: Delar av grundarteamet bakom Wolt. till höger: Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora.
Till vänster: Delar av grundarteamet bakom Wolt. till höger: Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora.

Det råder fullt krig på marknaden för matleveranser i Stockholms innerstad. För ett par veckor sedan gjorde mattjänsten Wolt entré i huvudstaden, uppbackade med 90 Mkr i färskt riskkapital från EQT Ventures och Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. Det finskgrundade bolaget har rönt stora framgångar i sin hemstad Helsingfors, där en tiondel av befolkningen använder Wolt-appen.

Lanseringen innebär hård konkurrens framförallt för Delivery Hero-ägda Foodora, som fram tills nyligen var en del av Rocket Internet-koncernen och därmed även hade Kinnevik som delägare. Foodora har varit verksamma i Stockholm sedan i somras och erbjuder en snarlik tjänst. Det handlar om hemleveranser av mat från ett antal hundra restauranger i Stockholm och Göteborg.

Läs även: Ratade uppköp – Wolt tar in 90 Mkr från EQT och Atomico

Sedan ett par veckor tillbaka har Foodoras ledning i Stockholm börjat ta kontakt med restauranger som använder både Foodora och Wolt för leveranser och bett dem lämna konkurrentens plattform.

Flera restaurangägare beskriver det som att Foodora ställt dem inför ett ultimatum.

“De ringer och säger att ‘jobbar du med Wolt så får du inte jobba med oss’”, säger en restaurangägare i centrala Stockholm.

Han ber att få vara anonym då han idag får runt 30 procent av sin försäljning via Foodora och är rädd för att stöta sig med bolaget.

“Det känns tufft. Jag har ju fått många av mina stamkunder att konvertera till Foodora för att det var enklare och smidigare. Nu används det emot mig”, fortsätter restaurangägaren.

Jag har fått många av mina stamkunder att konvertera till Foodora för att det var enklare och smidigare. 

Liknande kritik kommer från restaurangägaren Maxos Kersh, som driver falafelbaren Maxos i centrala Stockholm.

“Jag fick ett samtal där det hänvisades till ett kontrakt där det stod att jag har inte tillåtelse att samarbeta med andra. I mina öron säger de att de äger mig”, säger Maxos Kersh.

“För mig är det en principsak. Jag vill vara fri. Jag vill inte att någon ska kunna bestämma över mig”, fortsätter han.

I mina öron säger de att de äger mig.

Felipe Gutierrez, Sverigechef på Foodora, bekräftar att företaget tagit kontakt med “ett antal” restauranger om just Wolt.

Han menar dock att restaurangägarna själva valt att skriva på exklusivitetsavtal med Foodora, i utbyte mot bättre exponering och mer marknadsföringsstöd i tjänsten.

“Det är upp till våra partner att välja om de vill ge oss exklusivitet. Situationen vi står inför nu är att de valt att börja samarbeta med konkurrenten. Låt oss då se över hur vi ska gå vidare. Det som kan hända är att vi tar en paus och stänger ned dem under tiden som vi gör om kontraktet”, säger Felipe Gutierrez till Di Digital.

Juhani Mykkänen, medgrundare och numera även Sverigechef på Wolt, är kritisk till Foodoras agerande.

“Vi tycker att restaurangerna ska kunna välja själva. Vi kräver aldrig exklusivitet i våra avtal. Låt den bästa tjänsten vinna istället, det tjänar alla på”, säger han.

Han berättar vidare att Wolt nu drar igång en pr-offensiv tillsammans med just Maxos Kersh. Från och med tisdag eftermiddag och veckan ut kommer Wolt-kunder kunna beställa hämtmat från hans restaurang för bara 1 krona.

“Vi täcker kostnaderna veckan ut. Vi försöker stötta de restauranger som jobbar med oss”, säger Juhani Mykkänen.

Läs även: Foodora-chefen: "Vi dubblar omsättningen varje vecka"

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera